Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Teknisk>>Kompressorfeil - hva tror folket?

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
15.04.2009, 09:00:20
10337 meldinger

Jeg har en luftkompressor fra Clas Ohlson i garasjen som er syk. Den jobber seg opp til normal trykk (10Bar) og fiser seg så ned til minimumstrykk gjennom overtrykksventilen og så starter motoren og blåser opp til normaltrykk igjen (hvis den i det hele tatt klarer å starte). Slik går den i en evig runddans til termobryteren slår ut.

Jeg trodde først at det var trykkbryteren som var problemet og kjøpte en ny slik. Men nå, før jeg monterer den, lurer jeg på om det kanskje er returventilen med trykkavlasting mot stempelet som har kilt seg åpen?

Hva tror dere erfarne kompressorbrukere; er det vanlig at denne returventilen (fra stempel til tank, med uttak til overtrykksventil/stopp-bryter) henger seg åpen og skaper den situasjonen jeg beskriver?
picture
-Den som viser i enden av metallrøret i forkant av tanken her.

Er det nok å skifte denne ventilen, eller er det symptom på at noe annet er på gang? F.eks. korrosjon i tanken? Kompressoren er vel 5-6 år etterhvert og har stått mye stille mellom slagene - kan evt. innvendig korrosjon forebygges eller behandles på noen måte?

Så mange spørsmål, så få svar ... :-)

Jeg er selvsagt takknemlig for all hjelp, tips og støtte! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 09:18:50
2437 meldinger

Jeg har nesten samme problem (bare at min normalt ikke fiser seg lenger ned enn til 6-7 bar) på min Clas-kompressor av liknende årgang. Når du finner løsningen er jeg derfor interessert i å vite det. :-)



-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar adhd-drift
froere@onno
15.04.2009, 10:34:48
1099 meldinger

i det sorte dekselet er det en justeringsskru som regulerer når den starter, hvis du er usikker om hvordan den virker så ta av det sorte dekselet rundt startbryteren.
der ser du regulatoren.
skru skruen slik du vil den skal starte og reguler eventuelt hvor mye trykk den skal levere.


cosworth 2 wd litt mer en 100 hk og trimma hekkspoiler
div andre biler
sivert er bare kongen med swiften

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 11:03:26
2437 meldinger

Ja, det vet nok både jeg og 02-Henning. Det er ikke det som er problemet. Trykkbryteren stopper motoren på korrekt trykk, men så fiser den seg et godt stykke ned i trykk. I mitt tilfelle ikke så langt som til nedre trykkgrense, så motoren forblir stoppet inntil jeg tapper luft med vilje.

Hvor kjøpte du ny trykkbryter, 02-Henning? Jeg ser Biltema har, men ikke Clas.

-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
15.04.2009, 11:59:49
10337 meldinger

Jeg kjøpte på 'tema, men den hadde tre ekstra åpninger mot tank så jeg måtte handle blindplugger til disse i tillegg - prisen blir derfor nærmere 3xCamilla. De selger den antatte synderen for 49,90 så det blir jo en billigere fiks i tilfelle jeg ikke får "moet" opp den som står på. :-)

@Frode: Joda, jeg plukket ned hele trykkbryteren og kikket på hva som slår feil med leamikken, og det ser ut til å være at selve aktuatoren (armen/pluggen) som åpner og stenger bryteren ikke opererer som den skal. Denne er styrt med trykk gjennom den lille plastslangen som ses på bildet jeg limte inn.

Den tilbakeslagsventilen jeg mistenker har tre funksjoner:
1. Hindre at trykket fra tanken holder igjen stempelet når kompressoren skal starte.
2. Sende trykkinformasjon opp til bryteren når innstilt trykk er oppnådd.
3. Fise ut overtrykket i trykkrøret fra kompressoren til tanken for å hjelpe på punkt 1 over her.
Trykkbryteren er nok bare symptomet på et problem som ligger et annet sted, f.eks. hvis røret til tanken aldri blir trykkløst. Da synes jeg det er naturlig å mistenke tilbakeslagsventilen.

Men jeg har jo aldri tidligere brydd meg stort om å sette meg inn i hvordan en kompressor virker, så alle tips er hjertens velkomne! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar GULL

15.04.2009, 12:07:43
16129 meldinger

Sjekk "pop off" ventilen, den med "nøkkelringen" på.

Dette er VERSTE drittkvalitet greier bare så det er sagt, har vært igjennom etpar sånne selv....

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 12:17:06
2437 meldinger

Min kompressor ser ikke slik ut som den på bildet, og har ingen "nøkkelring"-ventil. Den har imidlertid en annen ventil på selve kompressorblokken, og hvis kompressoren er helt tømt så fiser denne en stund i starten inntil trykket kommer opp, men den holder seg stengt ellers.



-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
15.04.2009, 12:45:17
10337 meldinger

Jeg har heller ikke noe slikt på min kompressor - dette er bare et bilde jeg fant hvor tilbakeslagsventilen vises - men jeg kan selvsagt sjekke den tilsvarende ventilen, hvis jeg finner den.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Kenneth

15.04.2009, 12:50:13
386 meldinger

Det er nok tilbakeslagsventilen mot tanken som er problemet på din kompressor. Når trykkstrømsbryteren stopper kompressoren avlaster den også røret, slik at kompressoren kan starte med mindre mottrykk. Hvis du skrur opp det flate dekselet i enden på denne vil du finne en fjørbelastet gummiskive på størrelse med 10-krone 5-6mm tykk. Denne kan være sprukket eller skadet, hvis den bare er slitt kan du bare snu den slik at anleggsflaten tetter igjen. Helt gratis å prøve denne løsningen...

avatar pberg
pberg@lyse.net
15.04.2009, 13:20:55
5452 meldinger

Hmm. Jeg har akkurat samme problemet på min... Får nok sjekke denne tilbakeslagsventilen jeg også.

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 15:22:16
2437 meldinger

Jeg åpnet tilbakeslagsventilen, og gummiskiven/sylinderen er forsåvidt hel og fin, men kjennes litt hard ut. Det er et ganske tydelig spor i anleggsflaten der den skal tette mot røret. Den virker også til å gli litt treigt, så det er såvidt fjæren klarer å presse den ut. Den har en knott på baksiden som passer inn i fjæren, så den kan ikke uten videre snus rundt. heller.

Kan jo teste en ny, de koster jo ikke mye hos Biltema. Hvis de har en som passer, da.



-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 16:58:17
2437 meldinger

Jeg tok litt smergelpapir og slipte ørlite av anleggsflaten på gummistempelet slik at jeg fikk fjernet sporet som var der. I tillegg var dette stempelet ørlite konisk (deformert av tidens tann?), og gikk trangt i huset sitt, så jeg slipte litt av sidene også, slik at den gikk lett.

Monterte den sammen igjen, og jammen var ikke problemet borte vekk. Nå stopper den kontant på makstrykk, og fisingen er borte. O glede!

Takk til Kenneth for tips, og til 02-Henning som startet tråden! smiley

-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar pberg
pberg@lyse.net
15.04.2009, 20:13:42
5452 meldinger

Hvor stod denne ventilen hen?

avatar mroek
oyvind@dynator.no
15.04.2009, 20:28:20
2437 meldinger

Manometernålen på det største manometeret på kompressoren på bildet øverst i denne tråden peker rett på ventilen. Trenger ikke ta ventilen av, åpner bare det store lokket, slik som Kenneth beskrev.



-- Det er effekten som teller --

"Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure"

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
15.04.2009, 21:03:20
10337 meldinger

Jaja, jeg fikk også fikset fisingen, men for min del ga det noe mindre mestringsfølelse siden jeg endte opp med å bytte både trykkbryteren og tilbakeslagsventilen til den nette totalsum av 300,-. Men nå har jeg jo noen deler i reserve til neste gang ... ahh! Sweet smell of success! :-)

Gammel ventil:
picture

Ny ventil, med overgang til tank:
picture

Til alle dere andre som sliter med inkontinent kompressor med noen år på nakken; følg mroeks eksempel og finn frem smergelpapiret. :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
15.04.2009, 23:14:10
11984 meldinger

Har også hatt problem med tilbakeslagsventilen for noen år siden. fikset den, og den har virket siden.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
16.04.2009, 08:00:30
10337 meldinger

Nå har jeg sjekket litt mer, og det ser ut som den aktuatoren som stopper motoren på maks trykk også er gåen (kanskje offer for langvarig fising?). Når jeg blåser i det tynne røret fra tilbakeslagsventilen så er det full gjennomgang - det var det ikke på den nye jeg monterte. Med andre ord kan det se ut som om det var mer som hadde røket på min kompressor, og angeren etter kjøperefiksen avtar. :-)

En annen kuriositet er at trykkbryteren fra Biltema var så og si identisk lik den originale fra kompressoren, men med litt høyere(!) kvalitet på et par av koblingene som var i messing mot originalens slaskete plastkoblinger. Da vet du at du har handlet kvalitet - når Biltema-deler er ren oppgradering! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar pberg
pberg@lyse.net
16.04.2009, 13:14:55
5452 meldinger

Og der var jammen meg min også i orden. Samme prosedyre som mroek. Tydeligvis en gjenganger på denne typen kompressorer dette.

avatar Kenneth

16.04.2009, 21:30:06
386 meldinger

@ 02-Henning
Er redd du er litt ute å kjører nå ved bytte av trykkstrømbryteren, kan virke som du har fått en med en annen funksjon vedrørende avlastning. Når maks trykk oppnås, brytes strømmen til motoren via trykkstrømsbryteren. Den åpner også samtidig for avlufting av rør og kompressor via slangen fra tilbakeslagsventilen. Dvs at når kompressoren ikke sviver, skal du kunne ta av plastslangen ved tilbakeslagsventilen og når du blåser i den skal luften ventileres ut under trykkstrømsbryteren. Likedan skal det ikke lekke luft ut av nippelen for plastslangen på tilbakeslagsventilen, da er den defekt, eller lekker rundt gummiskiven. Plastslangen er kun for avlasting av trykket mot kompressor, styretrykket til bryteren kommer fra tanken der du skrudde den på.

Slik du beskriver den nye trykkstrømsbryteren (aktuatoren) laster den ikke av plastslangen lengre...
Du starter således kompressoren mot trykk, som ikke er å anbefale for en garantert alerede underdimensjonert motor!

Sett på den gamle gode igjen, så virker det nok.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
16.04.2009, 22:23:32
44872 meldinger

Vi har mange interesseområder i BMWCCN. Originalpolitiet er et av disse. Idealsporslitere et annet. Vi er langt fra en homogen masse. Skal du putte oss i bås, trenger du cirka 3000 båser, vil jeg tro.

Selv ting som tar 1 minutt å fikse kan diskuteres i timevis. Det er jo halve moroen med bilhobbyen.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Kenneth

16.04.2009, 22:33:42
386 meldinger

Alt er lett å fikse, gjerne på ett minutt, bare en vet hvordan.
Derfor har vi heldigvis muligheten via dette forumet både å hjelpe hverandre og få hjelp.
Mener selv at klare svar er tilstede i opptil flere innlegg i denne tråden.

avatar pberg
pberg@lyse.net
16.04.2009, 23:53:15
5452 meldinger

Det tok faktisk to minutter, siden kompressoren står på garasjeloftet og jeg hadde tatt med feil fastnøkkel opp..

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
17.04.2009, 08:36:55
10337 meldinger

@Kenneth: Dette har du tydeligvis god greie på, så takk for all bistand så langt! Kompressoren virker tilsynelatende helt likt som før. Slik jeg ser det, vil den gamle aktuatoren på plastrøret ligge og fise ut trykk kontinuerlig så lenge det er overtrykk i materøret fra kompressoren til tanken - den nye gjør ikke dette. Jeg tror jeg bare lar det være slik jeg ... :-)

@EBB: Så deilig det må være for en allvitende verdensmester å se oss uvitende småkryp utfolde oss i all vår hjernedødhet samtidig som en selv alltid sitter med fasit. For all del, bare nyt det - det unner jeg deg! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar KarsteinE
eriksenkarstein@g...
06.10.2018, 19:22:49
4 meldinger

Ser at dette er en gammel tråd men jeg har same problem med en kompressor jeg fikk, skal prøve løsningene her smiley

- I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomi -

avatar KarsteinE
eriksenkarstein@g...
10.10.2018, 14:58:34
4 meldinger

Haha, en eller annen tosk hadde montert tilbakeslagsventilen bakfram så der lå problemet smiley

- I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomi -

avatar KarsteinE
eriksenkarstein@g...
11.10.2018, 06:55:15
4 meldinger

Haha, en eller annen tosk hadde montert tilbakeslagsventilen bakfram så der lå problemet smiley

- I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomi -

avatar KarsteinE
eriksenkarstein@g...
12.10.2018, 03:19:43
4 meldinger

Haha, en eller annen tosk hadde montert tilbakeslagsventilen bakfram så der lå problemet smiley

- I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomi -
Fremside>>Teknisk>>Kompressorfeil - hva tror folket? Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2612 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,2031 sekunder å generere denne siden.