|
|||||||||||||
Sitter her å leser nettaviser og kom inn på den berømte rettsaken i Kongo. Der står det at Kongolesiske myndigheter opprettholder sitt erstatningskrav mot den Norske stat på 30mrd kr pga denne karen som ble myrdet. Og de er villige til å diskutere en utlevering for soning i Norge for Tjossen og Jossi. Det var da løsningen på alle våre problemer landet i hodet mitt! Blir denne løsningen gjennomført så kan alle, og da mener jeg alle nordmenn kan leve som sjeiker i all tid og kun de som ønsker det trenger å jobbe. La Kongo få disse pengene, og la disse to sone i Norge. Så går Norge i gjennom alle alvorlige kriminelle handlinger de siste 10-15 år med gjerningsmann av utenlandsk opprinnelse/statsborgerskap, og krever det samme fra de nasjonene det gjelder. Dette blir jo en vannvittig sum for enkelte land, derfor kan vi være behjelpelige med en avbetalingsplan, mot en liten rente selvfølgelig. Prislisten kan være: Drap: 30 mrd Voldtekt:10 mrd Grov vold: 10 mrd Vinningskriminalitet: 5 mrd Barnemishandling: 10mrd osv osv Vi blir som sjeiker og kan slappe av for all tid! “Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement” |
|||||||||||||
Go plan ![]() Livin la vida sofa |
|||||||||||||
god ide.. Minke jo på oljå åg.. |
|||||||||||||
jeg stemmer for dødsdom ved steining på moland og french, OG !! alle journalister som skriver om saken, OG!! de der jævla idiotene i utenriksdepartementet som vil ha dem til norge for soning,.. GOLF R Team MONNJUICE!! |
|||||||||||||
denne hadde jeg stemt på selv om eg kanskje hadde blitt stemplet som en rasist av de "rare" nordmenn som mener at alt svart som går på 2 bein skal fredes. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
@Arotis: Dette er jo så langt fra rasistisk som det går an å komme! Det var ikke spesifisert farge på de kriminelle. Det sto "av utenlandsk opprinnelse/statsborgerskap", så det gjelder alle som gjør noe alvorlig. Og i tillegg "prises" et liv i Kongo likt som et i Norge ifølge denne teorien. Så dette er likeverd på høyt plan. “Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement” |
|||||||||||||
|
Men her mente vel Kongo at disse fjompenissene jobbet for Kongen/Norge, og at Norge derfor var ansvarlig for deres handlinger. Jeg mener fremdeles at den norske Kongen bør stille opp i rettssaken og forklare seg! :-) ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Jamen de jobba jo på oppdrag av kongen.....![]() 2006 Honda Ridgeline 1991 Honda NSX 2009 Volvo V50 (Kånebil) |
|||||||||||||
Hvilken finanskrise? -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Den som resten av verden lider under Egil ! ![]() Er noen i Norge som merker det , men ikke særlig mange her i området antakelig . Nå går dollarkursen opp og , så det GUDD for Norge . http://cid-e489040cccc40a37.spaces.live.com/blog/ FINN.NO BUTIKK http://www.finn.no/butikk/turbokongen/ turbokongen@gmail.com tel 95826198 |
||||||||||||
Var det jeg mente ja, er nok et fåtall som har merket denne på kroppen her i landet. Merkelig nok har f.eks boligprisene gått rett til himmels under denne "finanskrisen". Jeg på nå ha megler i hus for å ta ny verdivurdering etter at naboen solgte sin rekkehus leilighet 500.000kr over min takst fra høsten 2008. (min bolig er lik). en 75kvm rekkehus leilighet på Sola nærmer seg nå 3 mill...... virker som folk har mer enn nok penger. Jeg tror nok de som sliter nå, hadde slitt uansett om det var finans krise eller ei. Bare se på alle de tullingene på tv f.eks (luksus fellen). -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Industribedrifter som driver med eksport (som oss i ABB) merket ihvertfall finanskrisen veldig godt. For vår del ble robotproduksjonen flyttet til Kina. Mange mistet jobben, både hos oss og våre underleverandører. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Vi merket jo nedgangen vi også, nysalg omtrent stoppet opp lenge. Men vi hadde heldigvis endel service og modifiksajons salg som holdt oss gående, samt en svær ordrereserve å tære på. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Når folk betaler over 150 000kr bare ffor plass til en dobbelseng på sola så har nok folk mer enn nok penger ja :) Men føler at finanskrisen treffer meg, uansett kor mye eg tjener så strekker ikke pengene til. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
|
Merker godt finanskrisen i luftfarten også - omtrent alt annet enn oljebransjen her i distriktet har nok merket krisen godt vil jeg tro. Oljebransjens tid kommer den også, men på grunn av momentet i prosjekter med lang horisont vil det ta tid å bremse opp. Jeg håper ihvertfall personlig at krisen er godt på retur før oljebransjen er ferdig med å bremse for ellers vil det smelle knallhardt her i Rogaland. Jeg har vært med på opp- og nedturer i den bransjen tidligere og det er aldri noe kjekt hverken den ene eller andre veien (jobbe seg halvt ihjel eller masseoppsigelser). Som for de fleste Klondyke-bransjer som utelukkende lever på nåde av råvarepriser på verdensmarkedet så er det som arbeidstaker veldig lurt å barbere ned de faste utgiftene til "normal"-nivå og heller bruke ekstrainntektene til ekstraordinær morro som kan kuttes den dagen forsyningslinjene tørker opp. Men det visste dere vel allerede? :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Jeg er absolutt ikke redd for noen forsenket krise. Det er jobber som må gjøres offshore for service selskapene uansett situasjonen til oljeselskapet. hvert år og 5 år er det inspeksjoner og resertifiseringer som skal gjøres i henhold til myndighets krav, gjøres ikke de får de ikke opperere på sokkelen lengre. Det begynner å røre seg i nybygge markedet igjen nå også ettersom oljeprisen er oppe på et mer normalt nivå igjen, men det har vært lite ny salg de siste 2 årene. Vi har derimot hatt hendene fulle med å levere det vi har solgt tidligere. Merker at oppgraderings markedet er økende og de neste årene vil det være enormt mye jobb på service, modifiksjoner, oppgraderinger og resertifiseringer slik at man bare endrer fokuset og innretter seg etter et marked med mindre nybygg og mer service på eksiserende installasjoner. Kanskje vil oljeselskapene måtte spare noe, men for service selskapene er det full rulle. Jeg er absolutt ikke bekymret for jobben i framtiden, eller det vil si jeg er litt bekymret for å jobbe meg i hjæl faktisk. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Hva mer å rett og slettt SELGE french og Moland? disse er jo faktisk vert 300mrd kroner.. GOLF R Team MONNJUICE!! |
|||||||||||||
|
Tja er vel kjøpers marked for tiden , så rare verdien har de vel ikke . MANGE rundt om i Norge merker godt krisen . Hus her i området har vel ikke akkurat gått til himmels fra prisene tidlig i 2008 , men det er godt med rike kjøpere her i området så det holder seg på et greit nivå vel . Oljeselskapene prøver vel å holde liv i gammelt skrot , så servicebransjen går det vel rimelig bra . En kompis som er CNC maskin operatør( eller hva dere kaller det) har aldri hatt så mye å gjøre som nå . http://cid-e489040cccc40a37.spaces.live.com/blog/ FINN.NO BUTIKK http://www.finn.no/butikk/turbokongen/ turbokongen@gmail.com tel 95826198 |
||||||||||||
|
Kom plutselig på denne tråden hvor det var forsøksvise tilløp til spådommer om når oljebransjen ville merke oppbremsingen i økonomien. Skal vi si at fasiten ble ca. nå? Eller skal vi bremse enda noen måneder før det begynner å dra på med moment igjen? Kjør debatt ... Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Egil 2010, hehe: "Kanskje vil oljeselskapene måtte spare noe, men for service selskapene er det full rulle. Jeg er absolutt ikke bekymret for jobben i framtiden, eller det vil si jeg er litt bekymret for å jobbe meg i hjæl faktisk." |
|||||||||||||
Er ikke flyktninger den nye oljen da, eller er det noen som prøver å lure oss? Livin la vida sofa |
|||||||||||||
Betyr det at vi skal bore alle damene og eksportere alle de mannlige flyktningene til en god pris.. Richard |
|||||||||||||
Fanatic. Det innlegget er 5,5år gammel, og vi snakket om den lille dippen som traff mange i 2011. Den nedturen vi ser nå er jo et resultat av noe som startet i 2014, bedriftene drev å ansatte folk til godt uti 2015 før det smalt og de måtte si opp folk. Når ikke bransjen klarte å se dette før de står midt i det, hvordan skulle jeg se det 5,5år tidligere :) De fleste bedrifter er nå på 2010 nivå i antallet ansatte, sånn sett er vi nå på samme nivå som før den oppturen vi hadde i 2013-2015. Da jeg skrev det innlegget i 2010 hadde jeg ca 3000 kolleger, i sommer hadde jeg 5000 en betydelig økning, til sommeren er 2400 av de dessverre borte. Sånn sett Henning så er dette den andre nedturen siden spådommene i denne tråden kom, den første var ikke så ille, den andre vi er i nå er jo i hovedsak en krise som er satt i stand med hensikt av noen oljeprodusenter der markedsandeler er viktigere enn pris. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Poenget mitt var, og er, at oljebransjen er syklisk og svært intimt knyttet til verdensmarkedet for verdisetting av råolje. Alle som lever i eller av oljeorientert virksomhet må ta dette med i fremtidsplanene sine. Det er lett å forutse nedturene i bransjen fordi de har kommet jevnt og trutt siden tidlig 70-tall. Det mest forbausende med den nåværende er at det fortsatt finnes lesekyndige mennesker i Norge som blir forbauset. Ut over det er det helt som normalt. Mitt råd er fortsatt at for de som er igjen i bransjen så gjelder det å sope til seg så mye penger de bare klarer, men samtidig å rede seg for at pengestrømmen før eller siden tørker inn. Da er det lite sympati å hente ved å stille seg gråtkvalt på fremsiden av dagspressen. Det blir omtrent som det ekornet som sulter uten oppsparte midler sent på vinteren. Vinteren kommer syklisk hvert år, så det gjelder å legge seg opp tilstrekkelig lager når tilgangen på næring er god ... Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Så "de neste årene" og "fremtiden" er mindre enn 5 år ja. Greit å vite. |
|||||||||||||
Dagens krise er jo på grunn av at Saudi-Arabia, OPEC og Russland har valgt å holde produksjonen oppe, eller øke produksjonen for å ta knekken på dyrere oljeproduksjon andre steder. Det går rett og slett på å beholde markedsandeler, i tillegg har jo Iran kommet inn på markedet. Så dette var ikke en vanlig syklisk nedtur, men en bevisst manipulasjon av markedet ved å sørge for overproduksjon og et prisras fulgte, det betyr at offshore olje, skiferolje og oljesand ikke lengre er lønnsomt. Greit for statene i Midtøsten der olja ligger rett under sanden og det er billig å få den opp. Fanatic, det er jo 5 år mellom mitt innlegg og når krisa startet. Hadde vi diskutert elbiler i 2010 hadde nok ingen sett for seg utviklingen de siste 3 årene. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Det er forskjellige årsaker hver gang oljeprisen stuper, og stormer opp igjen, men det går fortsatt syklisk. Hvis du tror at dette er så spesielt at det aldri vil skje igjen så lurer du bare deg selv. Neste gang er det andre faktorer, men samme resultat. Det eneste botemiddelet er å løsrive norsk økonomi fra internasjonale priser på ett enkelt råstoff. Enten gjennom å foredle råstoffet selv, eller ved å satse på flere hester. Eller synes at det sikkert aldri blir lave råvarepriser igjen så alt blir bra bare vi kommer oss gjennom denne ene dippen. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
jeg lurer ikke meg selv, det jeg sier er at omfanget av denne krisen kunne vært betydelig mindre. hadde noen av produsentene tatt grep for et års tid siden hadde nok oljeprisen ligget på 70 tallet, ikke 20/30 tallet. Hadde nok vært fint om Norge ikke var så avhengig av olja, da hadde ikke kronekursen svingt like mye. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
så du mener at selskapene skal kutte produksjonen fordi prisen går nedover... ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Grovt sett er det samme årsak hver gang bransjen stuper: Tilbudet overstiger etterspørselen. Det kan skyldes at etterspørselen synker, at tilbudet øker, eller begge deler i kombinasjon - slik som nå. Hvorfor etterspørselen synker, hvorfor tilbudet øker og hvilken kombinasjon dette gir er forskjellig fra gang til gang. Det å "kjefte på" markedet for at det virker etter hensikten er like formålsløst som å kjefte på solen fordi den går ned og slår av lyset. Det er ikke opp til noe enkeltmenneske å regulere dette. Alt vi kan gjøre er å observere og agere. Alternativet er å flyte rundt i malstrømmen som hjelpeløse ofre - gang etter gang etter gang etter ... -Og siden oppturen sikkert er rett rundt hjørnet så er det neppe noen som gidder å ta strukturelle grep denne gangen heller. Altså kan vi vente oss nye Klondyke stemning med overbud etter arbeidskraft som på noen måte kan assosieres med olje, kostnadsgallopp, ekstravaganse, oppblåste boligpriser, underbemannet offentlige tjenestetilbydere, osv. osv. Blir helt sikkert så flott atte! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Den gode nyheten er at den beste medisinen mot lav oljepris er lav oljepris. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
situasjonen under sist opptur, med oljepriser godt over 100 dollar gjorde at det plutselig ble lønnsomt å utvinne olje fra skifer, sand o.l, samt at olje på svært dype havdyp (2000+meter) utenfor Afrika og sør-Amerika ble lønnsomt. Dette pøste mye mer olje ut i markedet. Mexico gulfen begynte å produsere igjen etter det store utslippet i 2009 etter at nye sikkerhets tiltak ble iverksatt. USA ble selvforsynt med olje og sluttet å importere, Saudi mistet noen prosent markedsandeler og valgte på et tidspunkt å la pris være pris og skulle ha tilbake markedsandelene sine. Mye olje var plutselig på markedet og prisen gikk nedover mot 70 dollar, så ble embargoen over Iran fjernet og de kunne begynne å selge oljen sin da var prisen nede rundt 50 dollar, Saudi fortsatte sin taktikk og så trynte det skikkelig og nå lukter vi på 20-tallet. Så ja Richard, dersom prisen er lav er det for mye olje i markedet og kutt i produksjonen vil få opp prisen. Så dersom saudi ikke skulle tviholde på over 70% av oljemarkedet, men godta at andre aktører kom på markedet og holdt prisen oppe så hadde ikke dette skjedd. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
ja, men kutt kan ikke styres av selskapene, men myndighetene... ingen selskap kan eller vil kutte egenproduksjon frivillig. Richard |
|||||||||||||
I Saudi er alt eid av staten, så de har all mulighet til å kutte produksjonen. De må jo selge 5 ganger så mye olje til 20 dollar enn viss prisen er 100 dollar. Så de er jo absolutt tjent med å kutte de og. Saudi-Arabia vel et budsjett underskudd på ca 700 milliarder i 2016, og de har et oljefond på 400 milliarder...... Bensinprisen har de måtte satt opp fra 1,50kr til 2,10kr. Så det er helt klart at de merker det. Spørsmålet er hvor lenge de kan overleve på så lav pris før de må gi fra seg markedsandeler formål unngå at landet går konkurs. Nå døde jo den gamle kongen forsinke lenge siden, så det er noen uerfarne ledere som styrer der nå og hva som helst kan vel skje. Bare synd det har så store globale ringvirkninger. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Noen autocorrect feil i forrige innlegg, men dere skjønner sikkert. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Du har skrevet autocorrect-feil i årevis. Hva med å skru av det tullet? Det kan umulig ha mer fordeler enn ulemper? ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
USA er ikke selvforsynt med olje, de produserer i snitt ca 9,2 millioner fat pr døgn og har et forbruk på 19 millioner fat pr døgn. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Hvorfor skriver alle medier at USA er nettopp dette? vet de ikke var før, men trodde de var det nå. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
Fordi enkelte folk har ikke peiling. I 2014 så forbrukte USA 6.97 milliarder fat olje, noe som gir en dagsforbruk på 19.11 millioner fat. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
og siste uken av 2015 importerte USA 8.3 millioner fat olje. Litt rart med tanke på at de har bl.a 450 millioner++ fat olje og 250++ millioner fat bensin lagret og disse tallene som bare øker og øker. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Mellom 2003 og 2007 (begynnelsen av Irak krigen samtidig som Afghanistan krigen pågikk) hadde USA et forbruk på nesten 21 millioner fat olje pr dag. Samme tidsperiode produserte US ca 5 millioner fat olje og måtte dermed importere nesten 16 millioner fat døgnet for å holde landet igang. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
De hadde jo ein vekst på 16,2 % bare i 2014 så har de økt med ca 8% i 15 så eg tror de er på vei. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
Ifølge Oil&Gas Journal så produserte USA 9,426 millioner fat og importerte 7,65 millioner fat i snitt første halvdel av 2015. Forbruket var 19,796 millioner fat olje pr dag i snitt. Talle for samme periode i 2014 var 8,299 millioner fat olje produsert og importerte 7,576 millioner fat olje i snitt. Forbruket var 19,001 millioner fat olje pr dag. Og USA har nå nådd toppen av produksjonen og den har begynt å synke. Og det kommer den også til å forsette å gjøre til oljeprisen igjen bikker 60-70 dollar og de nye skiferolje&gas feltene blir lønnsomme. Så nei, Kurt, USA er LANGT unna noe som kan kalles selvforsynt. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
De hadde jo tilnærmet produksjonsstopp noen år i Gulfen etter Deepwater Horizon i 2009. Nå som nyere utstyr er på plass er vel produksjonen tilbake til det den var før og mer. Så har man jo skiferoljen og oljesanden de har begynt å utvinne de siste årene, så USA har helt klart en større produksjon nå enn noen gang tidligere. Lagrene er vel USA's måte å stabilisere prisene på disse produktene, ved å ha disse kan de ha stabile priser på drivstoff og slikt, så slipper de at drivstoffprisene varierer med en 5kroning i løpet av uka slik som her. Er jo egentlig helt utrolig at A/S Norge ikke kan få til en ordning der bensinprisene er stabile, og at man justerer prisene 4-5 ganger i året istedet for om dagen. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Okidoki Andre :-) Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
De har da aldri hatt produksjons stopp? Den gikk litt ned i 2005 (Katrina) og 2009 (Deepwater Horizon) ![]() "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Det var letestans ett drøyt år etter DH ulykken. Ikke produksjonstans. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
det var vel borestans, og krav om cat 5 rigger for å få bore, samt at de fikk samme/bedre BOP reglement som i Nordsjøen. Ikke sikkert det hadde så mye å si for produksjonen som jeg trodde. USA har jo veldig mye land rigger som produserer mye olje. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Er jo ikke borre riggene som produsere olja gutt. de finner olje , kjøre casing og setter i plugg og vips.. så tar andre avd over ;) Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
Hvis du kjører i området rundt Midland/Odessa i ørkenen i Texas så vil du se nikkepumper som står og pumper opp olje overalt; på P-plassen til det lokale supermarkedet, utenfor barbereren på hjørnet, i parken, i rundkjøringer og ut over ørkenen i alle retninger. Det bør jo bli noen dråper til sammen av disse tusenvis av pumpene. Rigger i havet er nok en forsvinnende liten del av den samlede produksjonen i US of A. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Vet du hvor mye en slik nikkepumpe produserer i døgnet? "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
|
"Hvor tung er en stein?" eventuelt "Hvor langt er et tau?" :-) De varierer voldsomt i størrelse og hastighet. Noen har digre tanker som tømmes flere ganger i uken, andre har små tanker som ikke tømmes hver uke en gang. Poenget er mer at disse bare står der og putler med sitt, med minimalt vedlikehold og bortimot null driftskostnader. Borehullene lages også av mobile boretrucker som reiser rundt og produserer slike brønner etter anbudsmetoden til bortimot gratis - ihvertfall i forhold til hva tilsvarende hull koster ute til sjøs. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Flesteparten av de omlagt 600 000 nikkepumpene produserer mellom 1 og 2 fat pr dag. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Jaja, da kom det varsel om nedbemannings runde 3. Spent på hvor mange det blir denne gang, nå er jo halve firma borte allerede så det begynner å dra seg til nå. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
ja, leste dette her....Jeg tror tallet blir 500. "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Kjipe tider: ( Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
ser ut som oppsigelser er i vinden nå om dagen, flere selskaper som varsler nedbemanninger. Andrè, man skal være forsiktige å spekulere i tall, men er jo lov å håpe det ikke blir flere enn det du tipper iallfall. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Ikke bra. Ser Nov skal sei opp ein heile haug igjen også. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
For å ha på meg litt kyniske briller: Når det faktisk ikke er aktivitet til å sysselsette alle de som er ansatt i bransjen så må det vel være bedre å få en rask og tydelig avklaring istedenfor å gå og hangle i måneds-/årevis på permittering? Av egen erfaring så vet jeg at det er knallhardt å få beskjeden, men at de aller fleste kommer langt bedre ifra det enn om du skal gå og slenge, feie gulvet, tvinne tommeltotter og legge kabal i månedsvis i påvente av at markedet snur. Er det ikke noe å gjøre så tærer det tungt på motivasjonen. Jeg foretrekker at strengen kappes kjapt og effektivt så du kan komme deg videre i livet. Jeg vil tro dette gjelder de aller fleste av oss også - selv om det kjekkeste hadde vært å fortsette som før. Nå går tydeligvis ikke det, så da må du akseptere at det skjer en endring og bruke energien på å bygge opp resten av livet heller, fremfor å sitte og synes synd på deg selv og drømme om det som var. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
For å snu litt på ting; hvor er det at de faktisk trenger folk i disse tider, anlegg og fiskeri? |
|||||||||||||
|
Jeg vil tippe at det meste av eksportrettet industri som ikke er olje-avhengig har gode tider med lav kronekurs og rikelig tilgang til kvalifisert arbeidskraft? Finanskrisen er på retur i Europa og USA og hjulene begynner å spinne fortere, altså er det gode muligheter for å selge i utlandet. Vi har også sporadisk behov for folk, men det er en langdryg prosess å få godkjent nye stillinger så vi har flere ganger endt opp med å ha det for travelt til å ansette når godkjenningen endelig foreligger. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Ikke kommet tall ennå Kurt, så ingen som vet hvor stor "haugen" blir ennå. Vi har sakt opp 50% til nå å er vel rundt 2010/11 nivå PR i dag. Så er spørsmålet hvor langt ned man skal. Henning har rett i at det er for mange å fordele jobbene akkurat nå, noe som betyr mindre jobb for den enkelte. Kortsiktig må antallet ned. Men så kommer dagen det snur, og man må ansette å lære opp nye folk. Slikt tar tid og fører til høy belastning på "de gamle" og svekket kvalitet på leveranser. Tror mange firmaer prøver å finne en balansegang mellom antallet som må kuttes, og framtidig behov. Siden svingningene i olja er raske og brutale er det vanskelig å drive slik planlegging. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Fikk forresten denne på internposten i går - hvis noen har lyst på ny jobb. Jeg hadde denne stillingen frem til mars i fjor. Så lang tid tar det å få det godkjent, tydeligvis: Ledig stilling: Principal Engineer – Avionics Heli-One har ledig stilling som Principal Engineer - Avionics ved selskapets Designavdeling på Sola. Avdelingen er en EASA part 21J godkjent designorganisasjon og leverer design av modifikasjoner og reparasjonsunderlag for fly og helikopter. Stillingen rapporterer for tiden til Head of Design Organisasation. Stillingen er leder for avionikkingeniørene og innebærer følgende ansvar: • Personalansvar • Daglig administrasjon av designarbeid • Være en ressurs for kunnskap og kompetanse innen avionikk • Rådgiving i daglig designarbeid for å sikre gode og kreative løsninger • Opplæring av ingeniører • Delta i anbudsarbeid Vi søker etter en person med følgende kompetanse: • Relevant utdannelse på minimum bachelor-nivå eller tilsvarende • Minimum 10 års relevant arbeidserfaring • Detaljert kunnskap om avionikk • Gode kunnskap om EASA Part 21J og EASA Certification Specifications • Gode sammarbeids- og lederegenskaper • Svært gode språkkunskaper i både norsk og engelse (skriftlig og mutlig) For mer informasjon kontakt Tor Baustad (51 94 17 40) eller tor.baustad@heli-one.ca Søknad med utfyllende CV sendes til Tor Baustad tor.baustad@heli-one.ca innen mandag 11. april 2016 Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Bachelor i avionikk..... Finnes ikke i Norge det. VkII er vel det høyeste man har her til lands. Kunne nok søkt, men har jo vært ute av bransjen i 10-år nå så kunnskapen er litt rusten, og ikke fra helikopter. Den annonsen så nesten ut som den var skreddersydd også, så de har nok en bestemt person i tankene :) -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Eh, jo, vi er flere med bachelor i avionikk fra norske utdanningsinstitusjoner her på huset. Ellers er det jo mye felles med ingeniørlinjer innen elektronikk, så relevant erfaring kan lett kompensere for manglende avionikk-grad. Poenget med annonseteksten er at hvis du skal være direkte fagleder for en gruppe spesialister så er det forventet at du også er en ressursperson i faglige spørsmål. Da bør du har vært borti temaet tidligere og ha noe å komme med. Det er ikke en generell "leder" vi trenger. Du bør også kjenne til Part 21J, siden dette er temmelig langt unna Part 145 som du kjenner fra tiden i Braathens. Vi har jo noen på avdelingen som har gjort skiftet fra P145 til P21 og de er ofte i sjokktilstand de første par årene ... :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Okey.... Kan ikke huske det var noe universitetsfag i den tiden jeg var i bransjen, men jeg kan ta feil. Jeg vil vel uansett anta at bedriften allerede har noen i kikkerten for denne stillingen, og at en utlysning er en formalitet. Jeg vet bedrifter tidligere har strukket kravet om offentlig utlysning ved å være veldig spesifikke på kvalifikasjoner i utlysningsteksten, samt lyst ut stillingen i små lokalaviser langt unna arbeidsstedet der det neppe finnes noen aktuelle kandidater. Vet f.eks det ble lys ut en stilling skreddersydd til en person med tanke på flytype bakgrunn og arbeidserfaring i en lokalavis i Telemark et sted for en 15-20 år siden. For hvem hadde vel sånne kvalifikasjoner i den bygda??!!! -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Dette er i utgangspunktet en intern utlysning, men er både reell og nytilført. Den best kvalifiserte søkeren vil bli ansatt. Ved evt intern ansettelse vil vedkommende bli erstattet i sin forrige stilling. Vi har ikke noe som helst krav om omfang på utlysninger og jeg kan love at ingen er forutbestemt til denne stillingen. Utlysningen er som nevnt veldig spesifikk fordi den beskriver hva som kreves - ikke hvem. Siden du ikke har tenkt å søke så betyr det vel mindre for din del. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Lure på om eg skal søke, det kan jo gå godt :-)![]() ![]() Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
Håpe hvertfall at han så skrive denna tittelen i mail signaturen sin for øyeblikket ikke blir vurdert engang, eller hur Henning?![]() 2006 Honda Ridgeline 1991 Honda NSX 2009 Volvo V50 (Kånebil) |
|||||||||||||
|
Vi vurderer alle søknader vi, hvem som til slutt får tilbudet er jo en annen ting. Nå ser det ut til at vi har fått inn flere kvalifiserte søkere så da kan det kanskje bli en løsning på det. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Sillå søkt? Livin la vida sofa |
|||||||||||||
520 stillinger gikk, bomma med 20 "Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned" |
|||||||||||||
Stemmer Andre, jeg hadde hørt 600 og 1000, ble heldigvis ikke så mange. Faren er jo at det blir en runde til etter sommeren, og man havner rundt det største tallet til slutt uansett. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
I dag fikk jeg beskjed om at vi får godkjent fire-fem nye ingeniørstillinger her på Heli-One design som skal lyses ut med det første. Så, dersom noen her inne, eller noen dere kjenner, har lyst på en variert og innholdsrik hverdag i en internasjonal bransje og et selskap i sterk vekst, så er det bare å friske opp CV og holde seg nær en internettterminal. Arbeidssted Sola, fulltid, permanente stillinger med ingeniør/sivilingeniørkompetanse innen mekanikk/struktur og elektronikk/avionikk. Jeg lenker opp her så fort stillingene blir utlyst (i løpet av en uke eller to?). Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Som nevnt, la søknadene hagle: http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=76757640 Det kommer snart tilsvarende for avionikk/elektronikk også, dersom noen føler seg mer hjemme i den disiplinen. Følg med ... :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Og for de som foretrekker elektronikk: http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=76926557 I denne omgang har vi åpning for totalt fem stillinger, men er lovet opptil dobbelt så mange i tillegg neste år. Det er bare å la søknadene strømme på! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Komme nok litt mer jobb te dåkker her fra Svalbard i mårå Henning ;) 2006 Honda Ridgeline 1991 Honda NSX 2009 Volvo V50 (Kånebil) |
|||||||||||||
|
Det høres kjekt ut! Vi er alltid klar for litt forbedringsjobbing for gode kunder. :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Flere ingeniørjobber på Sola: http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=91977780 http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=91976844 Vi er fortsatt i en situasjon hvor vi må si nei til jobber, så fremtiden ser igrunnen ganske lys ut i overskuelig fremtid. Hvis noen med rett bakgrunn og interesse har lyst til å sende inn en søknad så har vi mye spennende å tilby fremover - over hele kloden. :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
i hadde alltid ønsket å pusset opp stuen vår, mannen min og jeg. Men vi hadde aldri nok penger til å pusse opp der å da. Det var litt vanskelig å spare penger. Så vi lånte penger hos https://credit-10.com/no/ privatlån. Nå betaler vi litt og litt hver måned og er kjempe fornøyd med denne løsningen som de åpnet opp for oss. |
||||||||||||
|
i hadde alltid ønsket å pusset opp stuen vår, mannen min og jeg. Men vi hadde aldri nok penger til å pusse opp der å da. Det var litt vanskelig å spare penger. Så vi lånte penger hos http://credit-10.com/no/ privatlån. Nå betaler vi litt og litt hver måned og er kjempe fornøyd med denne løsningen som de åpnet opp for oss. |
||||||||||||
|
Ja, det er nok en god løsning på finanskrisen å ta opp forbrukslån, Eric. Regner med at mannen din og du nå har fått det finere i stuen enn dere egentlig hadde råd til. Greit å støtte finansnæringen i vanskelige tider. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
😂😂😂😂 Livin la vida sofa |
|||||||||||||
https://drp-images.nettavisen.no/images/article/2017/01/24/3423305788/1/w1024/3403727.jpg Evt. er det bare å ringe han her etterpå om det skulle bli for gale... ![]() VW E-UP! 14 VW Touran 16 :::Verden er stadig i endring::: |
|||||||||||||
|
Dessuten trenger du ikke lenger å konvertere valuta for å gjøre et innskudd - vi har et stort utvalg av betalingsmetoder, der du sikkert vil finne den du trenger http://syndicate.casino/no/promotions |
||||||||||||
|