|
|||||||||||||
|
Moderne rallyfiestaer går veldig fort, men de er ikke på langt nær så morsomme å se og høre på som gamle rallybiler. Se (og hør!) her: http://www.youtube.com/watch?v=U4_F2lmENcQ Frisk kjørestil på en del av sjåførene her, må jeg si. Veldig publikumsvennlig. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Det er jo en trist del av utviklingen at bilene får mindre krefter, mindre mer effektive motorer og bedre kjøreegenskaper. F1 har jo gått fra V12 til V10 til V8 å neste år blir det V6, og bilene har mistet 4-600hk. Rally hadde jo gruppe B monstrene, disse er borte og WRC bilene har vel under 300hk i dag. Farten er mer eller mindre opprettholdt, men det meste andre har tapt seg. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Hvis farten er opprettholdt så kan jo ikke det meste annet ha tapt seg??? |
|||||||||||||
|
Moderne rallybiler hadde kjørt rundinger rundt de gamle, så det meste har vel bedret seg. Men det er ikke ikke på langt nær så underholdende å se på lenger, synes jeg. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
NSB-rally? Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Lyden og satsingen har nok tapt seg endel i forhold til gamle dager. I F1 har faktisk farten gått ned også, bilene rundt 2007/2008 var vel de kjappeste, slik at banerekordene på baner de har kjørt på en stund er umulig å slå med dagens biler, det er snakk om flere sekunder. Noen få baner har muligens banerekorder fra tidlig 2000-tall i Skomaker æraen -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Nurburgring har banerekord fra 1983... |
|||||||||||||
|
Ingenting slå de gamle gruppe B og C bilene i underholdning og lyd. 2017 Honda Civic sport Ho Lee Chit |
||||||||||||
WRC biler med under 300hk ? Det er jo biler i min klasse som har over 300hk (Altså Gr.N) Så tror nok de har litt mer.. |
|||||||||||||
|
Jaja, det e momentet så telle.![]() --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
Her e da viktig å fokusere på rette tall ja. |
|||||||||||||
|
Under krigen brukte de biler med Knott som drivstoff.... Alt var myyye bedre under krigen... |
||||||||||||
|
Etter hvert tyder mye på det, da knott er på full fart inn igjen siden det er ett av de få drivstoffene som i prinsippet er CO2-nøytralt :) Bare synd framstillingen er noe arbeidskrevende, men det finner de nok en løsning på. -- Daniel Tlf: 95208954 |
||||||||||||
Mener å huske at subaruen til Solbergen hadde 260hk her for endel år siden (ut fra hva kommentatorene sa på tv). Jeg reagerte iallefall på at effekten var lav, men tenkte kanskje at det var den lave vekten o.l som gjorde at det gikk fort. Synes å huske at rallycross bilene før i tiden hadde 600+hk. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Det mesta e jo CO2 nøytralt bare man ser det i langt nok perspektiv. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
WRC motorene tunes vel lett opp til mye mer effekt. Det virker som de er veldig strupet på turtall. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
WRC-motorene har vel aldri hatt så lite som 260 hk, selv om enkelte produsenter selv oppgav veldig lave tall. Ikke er bilene særlig lette heller. Tingen er at de kjører med restriktor, så makseffekten er begrenset. Dette kompenserer de ved å ha makseffekt på cirka alle turtall. Dermed drar det greit i vei, til tross for at det ikke ser så supersprekt ut på papiret. Rallycrossbiler kjører uten restriktor, og har selvsagt vesentlig høyere effekt. Ikke bare i gamle dager, men fremdeles. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Petter sa selv til meg at han hadde ca 420-450hk og litt over 900Nm. Det var i Italia 2004 etter at han hadde knust Loeb med over 2 min. Det var den gang hehe. Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!! |
||||||||||||
Ja jeg kan huske feil, men jeg mener iallefal å huske at kommentatoren nevnt et tall som var lavere enn på STi versjonen av Impreza, det er vel den sprekeste gatevesjonen? Mulig det er som Ove sier, at de har et mye gjevnere register enn gatebilene. I F1 har det vel gått fra 1300hk og ned til ca 750hk. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Ove har vel også gått ned i effekt fra Compacten? --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Det har jeg, men den bilen har også makseffekten spredt ut over et langt register, slik at bilen ikke oppleves som noe særlig tregere i praksis. Men jeg har tatt et steg ned i respons, motorbrems og motorlyd. Der var den selvpustende rekkesekseren overlegen respiratorfireren. Sistnevnte er riktignok mindre tørst. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Her er et nokså nylig opptak fra et bakkeløp med nokså underholdende kjøring. Ikke helt ny bil, riktignok. http://jalopnik.com/this-is-how-you-drive-a-bmw-731554699?utm_campaign=socialflow_jalopnik_facebook&utm_source=jalopnik_facebook&utm_medium=socialflow ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Heftig!!! --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Hekkan, det var en stykk travel libaneser! Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Han er visstnok fra Armenia. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Har sans for bakkeloep! Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Bakkeløp er det grommeste av all motorsport. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Har sans for bakkeloeb! |
|||||||||||||
![]() Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Går faktisk ann å kjøra ganske så effektivt i bakkeløp med feilhjulstrekte VrAG og ![]() http://www.youtube.com/watch?v=VnqtWJJVw2g '89 Porsche 944 Turbo '06 Audi A3 2.0 16V TDI quattro '10 VW Passat 2.0 TDI 4Motion R-Line '82 VW Golf 2.0 16V Berg Cup '83 VW Golf 1.5 Automat |
||||||||||||
FWD gruser RWD på grus og andre løselige fører.. det er bare på tørr asfalt at RWD kan hevde seg når enn forholder seg til ca. samme vekt/effekt forhold mener nå jeg.. men når det står i bibelen at RWD er best så får vi tro det enn så lenge.. men de er uansett morsomme å kjøre.. ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Forhjulstrekk kan lages veldig kompakt, slik at bilen får lite treghetsmoment rundt vertikalaksen. Det er spesielt en fordel i hurtige retningsskift på veldig små biler. Dessuten har de typisk mye vekt på drivhjulene, noe som er en fordel i 2WD-klasser på glatt føre. Men da kan man jo også sammenligne med retthjulstrekte biler med motoren bak. Se for eksempel på Dakar-Rally. Er mye flere biler med retthjulstrekk enn feilhjulstrekk der, og der er det løst føre så det holder. Når det gjelder moro-faktor, er det lite som slår kombinasjonen av frontmotor og bakhjulsdrift. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Firhjulstrekk og isbane slår lett den komboen der når det gjelde morrofaktor! '89 Porsche 944 Turbo '06 Audi A3 2.0 16V TDI quattro '10 VW Passat 2.0 TDI 4Motion R-Line '82 VW Golf 2.0 16V Berg Cup '83 VW Golf 1.5 Automat |
||||||||||||
|
Nei, frontmotor og bakhjulsdrift på isbane er jo toppen av lykke med mindre man kappkjører med firehjulstrekkere! Har prøvd litt firehjulstrekkere også på isen, og det var ikke like gøy. Men kanskje litt raskere, siden de skyter mer fart ut av krappe svinger. Men så har du forstyrrende drivkrefter på styrehjulene som ødelegger godfølelsen. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Aldri sett gleden i å spinna uten fremdrift... '89 Porsche 944 Turbo '06 Audi A3 2.0 16V TDI quattro '10 VW Passat 2.0 TDI 4Motion R-Line '82 VW Golf 2.0 16V Berg Cup '83 VW Golf 1.5 Automat |
||||||||||||
|
Med vinterdekk har du jo normalt litt fremdrift selv om det spinner. Erfaringsmessig gir det faktisk bedre fremdrift med forsiktig hjulspinn enn når hjulet ruller med statisk friksjon. Det som er gleden med å kjøre med hjulspinn, er at du da ved hjelp av gasspedalen og rattet har individuell kontroll på bilens vinkel i forhold til kjøreretning, samtidig som du kan styre fart og hvor mye bilen sklir sideveis. Å seile sidelengs på en kontrollert måte, gir mye mer mestringsfølelse enn "normal" kjøring. Det er mer krevende, men ikke verre enn at det går å lære det. Generelt er det slik at hvis du sammeligner forskjellige aktiviteter, er det den mest komplekse aktiviteten man klarer å mestre, som er kjekkest å drive med. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Tror du bomma på poenget. Det eg meinte va jo at det e kjekkt å spinna OG ha fremdrift med 4x4. Det eg har sett av bakhjulstrekk har sett rimelig patetisk ut i kver sving der farten e rimelig flau (snakke ikkje ispigg nå, det hjelpe på) '89 Porsche 944 Turbo '06 Audi A3 2.0 16V TDI quattro '10 VW Passat 2.0 TDI 4Motion R-Line '82 VW Golf 2.0 16V Berg Cup '83 VW Golf 1.5 Automat |
||||||||||||
|
Jeg har kjørt veldig mye på isbane, og da ofte sammen med firehjulstrekkere. På vei inn mot svinger har vi gjerne et lite fortrinn med bedre innstyring og lettere bil. Farten gjennom svingen er cirka lik. Det er når det skal akselereres ut av svingen igjen at firehjulstrekkerne stikker av. I partier med serier av svinger kan jeg ofte ta igjen firehjulstrekkerne, men med en gang det er litt langsider, får de en del meter på meg. Jeg får jo ikke opp farten igjen så lett som de gjør. Dette er uten rallydekk. Med rallydekk er fordelen med firehjulstrekk mye mindre. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
http://www.nrk.no/video/PS*208953 Richard |
|||||||||||||
|
Ah! 02 ... *Sukk!* :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
saab-gnagere snyter jo 02 for seieren på løst underlag... Richard |
|||||||||||||
|
Når du kjører 02 så er det jo andreplassen som er gjevest. De stod sikkert ute i skogen og ventet for å slippe svenskeflyet foran seg ... :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|