Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Generelt>>BMW i3

avatar Thomas_A

13.07.2013, 16:53:39
1402 meldinger

Mens noen tviholder på bensin, NA, RWD osv. dukker det stadig opp overraskelser fra Bayern.
Ryktene vil ha det til at det snart dukker opp både FWD og MPV også.
Hva tror folket om i3? Enda en spiker i freude am fahren kista, eller elektrisk genistrek?

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.07.2013, 17:03:56
44722 meldinger

Jeg synes Freude am Fahren har blitt veldig utvannet de siste årene, men synes ikke i3 ser ut til å bidra i den retningen. Elektisk transport er på vei opp og frem, og da må selvsagt BMW være med på den bølgen. Tror nok en i3 vil være betydelig morsommere å kjøre enn biler som Nissan Leaf. Vi snakker tross alt om 170 hk og bakhjulstrekk i en forholdsvis kompakt doning. Rekkevidden er litt skuffende sammenlignet med Tesla S, men sikkert lang nok for de som hovedsaklig kjører i urbane strøk. Prisen ser ut til å kunne bli overkommelig for de fleste.

Du får den med rekkeviddeforlenger (generator med forbrenningsmotor) også, men da ryker EL-skiltene og alle de økonomiske fordelene det har, så det vil nok ikke slå an i Norge.

Har tro på at i3 kan bli en suksess i Norge!

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Reidar

13.07.2013, 18:05:35
3974 meldinger

Jeg trodde i3 hadde fwd. Ellers ble jeg nesten imponert over Leaf her om dagen. Ikke morsom men helt ok og med liten svingradius

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.07.2013, 18:10:24
44722 meldinger

BMW i3 har ikke forhjulstrekk, nei.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Thomas_A

13.07.2013, 19:18:54
1402 meldinger

1195kg, 170hk og bakhjulstrekk ser gunstig ut på papiret. Men 155/70-19... Not so much.
Satser på at ingeniørene vet hva de driver med og at prisnivået blir som indikert.
Da er jeg enig, Ove. Det kan bli en suksess i Norge.

Håper de legger seg på 2-3 standard utstyrsnivå og ikke roter det til med alskens tilvalg og oppgraderinger. K.I.S.S.
Men frykter basispris på 299.000,- for en totalribbet utgave, og når man har lagt på det nødvendige så nærmer man seg stygt 400k..

Forøvrig:
Lansering på YouTube 29.Juli.
http://www.youtube.com/user/BMWi/unveiling

avatar Richard

13.07.2013, 23:06:36
7883 meldinger

jeg minnes noe om 260 000 for den.. omtrent en halv Tesla i størrelse/effekt/rekkekvidde etc.. smiley

Richard

avatar Thomas_A

14.07.2013, 10:38:09
1402 meldinger

http://www.pistonheads.com/roadtests/doc.asp?c=100&i=28060

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
14.07.2013, 18:53:29
10223 meldinger

Det ser ut til at fruen vil ha seg en i3 til neste år - jeg er skeptisk. Først og fremst fordi jeg anser at elektrisk fremdrift for personbefordring er et evolusjonsmessig sidespor og dernest fordi den nesten ser verre ut enn Grompacten. Det eneste på pluss-siden er avgiftsfritaket ved kjøp (nyere bil - mindre penger) og alle avgiftsinsentivene ved bruk (frem til 2017 eller der omkring).

Etter å ha lest en del på diverse elbil-fora så blir jeg bare mer og mer skeptisk til hele elbil-konseptet. Det må lades og stulles i alle kanter, du har svært begrenset rekkevidde og må kjøre som en dust for å komme helt frem, spesielt på vinteren. Batteriene har begrenset holdbarhet og koster en solid bruktbil å skifte. I tillegg er det begrenset kompetanse på særskilte elbil-problemer på lokale verksteder, usikkerhet omkring hvor trygt det er å krasje med titalls kilo med Lithium under rumpen og jeg har enda til gode å bli overbevist om "kjøregleden" i en slik motor.

Når det er sagt, så er jeg kritisk avventende til konseptet og vil nok teste i3 når den blir tilgjengelig. Gnager eller under 100hk er totalt uaktuelt, og Tesla S er for stor til vårt bruk (Tesla Roadster får jeg ikke plass i og "C" har ikke bakseter(?)). Altså er det enten noe bensinbrennende eller i3 som er aktuelle.

Vi får se til høsten ...

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Egil S

15.07.2013, 04:21:50
7521 meldinger

i8 :)
"coupe" med 4 seter, liten turbo bensinmotor og elektro med M-bil performance.

Dog en helt annen prisklasse desverre.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Richard

15.07.2013, 09:39:25
7883 meldinger

hvis du kan leve med den korte rekkevidden i3 så vil selv turbo-ove få bedre rundetider med denne enn sin turbo 1 serie hvis banene ikke har muliget til de høye hastigheter.. altså over tophastgheten til I3en.. tror jeg.. smileysmiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
15.07.2013, 10:12:35
44722 meldinger

Spørs om den høye bilen med smale 155-dekk går fort nok i svinger til å ta en 116i, da. Den elektriske bilen er nok kvikkere opp i fart i lave hastigheter, men tåler den å gå så mye på fullgass som man kjører på bane uten å gå i nødmodus på grunn av varmgang? Time will show.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

15.07.2013, 10:54:14
7883 meldinger

dekk kan byttes.. til samme som du har omtrent.. nødmodus er sikkert en problemstilling.. men den slår gjerne inn etter noen runder.. oppgraderte kjølestymer er kanskej en naturlig oppgradering for biler som benyttes på bane ja..

Vektfordeling er sannsnligvis bedre enn på 116i på alle måter.. det blir morsomt å se sammenligninger til nest år.. smiley

Richard

avatar Thomas_A

22.07.2013, 19:58:19
1402 meldinger

Pris fra ca. 274.000,-
BMW Group offentliggjorde pris på i3 i dag. €34.950. Syns ikke det var så galt. Så spørs det bare hva alt ekstra kommer på.

https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/pressDetail.html?title=bmw-group-announces-price-for-the-bmw-i3&outputChannelId=6&id=T0143893EN&left_menu_item=node__2201

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
22.07.2013, 20:48:13
10223 meldinger

Jeg pleier alltid å bikke 100k på tilleggsutstyr på konfiguratoren til BMW så da koster den nesten 400k levert Sandnes. Sikkert helt greit?

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Thomas_A

22.07.2013, 20:54:14
1402 meldinger

Kom på at prisen i pressemeldingen sikkert inkluderer tysk mva. på 19%.
Hvis så er tilfelle er prisen €29.370, eller ca.230.000,-.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.07.2013, 21:27:11
44722 meldinger

Uff, da ble den litt for billig. Alle kommer til å peke og le av de som kjører rundt i så billige biler! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

22.07.2013, 23:47:17
7521 meldinger

De legger nok på litt for Norge ja..

Var en som spurte hvorfor deleprisene i Norge var mer enn det dobbelte av Tyskland, og svaret var ganske oppsiktsvekkende. "fordi nordmenn er villige til å betale så mye".

Har flere ganger opplevd å handle deler fra Tyskland, og selv med tysk moms, frakt og Norsk moms er prisen nesten halvparten av her hjemme.

Sjekket senest i dag prisen på en hovedbremsesylinder.
Tysk pris 470 euro = 3.679kr
GS pris 7.750kr.

Tysk pris minus tysk moms, pluss norsk moms = 4.002kr, det er inkludert Tysk avanse, hvorfor skal norske dele selgere ha ca 3.750kr mer i avanse? greit nok lønninger og slikt er litt høyere her i Norge, men det får da være grenser.
koster delen 3.679kr i Tyskland burde den ikke kostet mer enn 4500kr i Norge.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar André

23.07.2013, 15:21:08
5478 meldinger

opplever det hele tiden med deler til audi også

Oljepumpe:

Møller: 12000kr
Forhandler i Tyskland: 5280kr uten tysk MVA

"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
23.07.2013, 18:24:36
10223 meldinger

Eh, det er jo bare å kjøpe den billigste da, og la markedet fungere. Merkeverkstedet har fordelen av stort lager, rask levering og du slipper frakt. Klarer du dette selv, er det ingen grunn til å betale overpris.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar André

24.07.2013, 16:48:42
5478 meldinger

Såklart, det er det jeg gjør. Timeprisen er ganske god for å vente noen dager på delen kontra og bare flekse med gullkortet hos møller.

Oljepump hos Møller: 12220kr (uten rabatt)
Oljepumpe i Tyskland: 5280kr (med frakt pluss kommer norsk bamsemoms men den ikke er så mye med hjelp av å flytte komma'et på verdien et hakk i en tilfeldig retning)

Besparelse ca 7000kr. For at jeg skal ha 7000kr ETTER skatt må jeg ca jobbe en uke på land/kontoret.


"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar Egil S

24.07.2013, 21:22:21
7521 meldinger

selvfølgelig er det bare å kjøpe den billigste.

Synes bare det er drøy at ting bevisst blir mye dyrere i Norge "fordi vi er villige til å betale".
Men det er vel derfor vil har bomveier, diverse særskatter o.l i dette landet uten at det blir opprør.

Nordmenn er generellt elendige til å klage....... la meg omformulere det, vi er flinke til å syte å klage til andre og på nettet ogs likt, men vi er ikke interessert i å handle.
Går man ut å spiser, får elendig service og så som så mat så er det nesten ingen som sier noe, vi går bare ikke dit igjen med det første.

Når bomringen kom, masse syt, men svært få gjorde noe, var vel litt fugeskum og slikt i begynnelsen, men ikke rare greiene.
Siden den gang har prisene skutt i været, bomringen har blitt forlenget i tid og nå skal det ytterligere utvides.
mange sier meningen sin i kommentarfelter på nett, men det stopper der.

I Frankrike så hadde veier blitt stengt og de hadde brendt bildekk og stått på barikadene med bannere og ikke gitt seg så lett.

Ola dunk han trekker på skuldrene å graver litt dypere i lommeboka om mumler noen gloser i stillhet.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
25.07.2013, 00:23:47
10223 meldinger

Pleier du alltid å generaliserer livsfilosofien din utifra løsrevne uttalelser fra enkeltpersoner som ikke nødvendigvis har peiling på hva de snakker om? Jeg synes å ane et mønster, men har tatt feil før ...

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
25.07.2013, 01:15:20
44722 meldinger

Eventuelt "på seg selv kjenner man andre"?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

25.07.2013, 03:33:58
6191 meldinger

Egil har et poeng. Nordmenn finnes seg i det meste bare vi får lov å syte litt i det stille.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
25.07.2013, 10:19:42
10223 meldinger

Kapitalen er et universalt språk og hvis du lar pengene følge munnen så er tilbyderne i markedet nødt til å rette seg, eller forsvinne. Hvis det Egil skriver hadde vært korrekt måtte enten forbrukerne eller tilbyderne vært dumme. Fakta pleier å peke på at så ikke er tilfelle og da er det bedre å lete etter den egentlige årsaken til prisforskjellene enn å prøve å piske liv i et dødt blindspor.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar k.goa

25.07.2013, 11:33:29
31597 meldinger

Her passer det å quote Arno Ragdo; Et blindt ekorn finner også ei nøtt av og til.

Livin la vida sofa

Miljøpartiet De Gule:
996 911 Turbo
Cigarette 28

avatar BAE

25.07.2013, 15:57:04
6191 meldinger

Mitt bidrag er at jeg har sluttet å gjøre service på merkeverksted i Norge. Gidder ikke å betale dobbel pris for å få merkeverksted logo på kvitteringen.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Egil S

26.07.2013, 23:33:51
7521 meldinger

Dette kom fra BMW fabrikken i Tyskland...... vi spurte på en fabrikk omvisning, og denne herren jobber i BMW engineering og brukte ikke ta omvisninger, men gjorde det for e31 klubb styret pga at han kjente noen i styret.

Det er temmelig velkjent i næringslivet at men priser samme vare forskjellig avhengig av hvilket marked det skal selges i.
Dette kalles "selective pricing".
Så hverken jeg eller tibyderne er nok dumme i denne sammenhengen.

At BMW priser delene siden forskjellige avhenging av om de skal til Norge, Tyskland, Romania eller USA er nok ganske så sikkert.

Jeg bestillte deler fra BMW i New York engang og fikk de sendt hjem, alle delene hadde Svenske merkelapper.
Delene kostet meg halvparten etter en tur fra Sverige, til USA, og tilbake til Norge, pluss frakt og norsk moms. enn om jeg hadde kjøpt de på Bavaria.
Kom med en annen vettug forklaring Henning så skal jeg tro deg.

grunnen til at dette ikke får konsekvenser er:
1: folk er ikke klar over det.
2: folk undersøker ikke rundt, de bare handler der de alltid har gjort.
3: det er noe lengre leveringstid og litt mer egeninnsats for å kjøpe deler på nett/utenlands.

Dersom delesalget hadde stupt og de fant ut at folk satt hjemme å bestillte deler fra utlandet billig så kanskje de måtte gjort noe med det, inntil videre få vi bare goda de særnorske påslaget.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Thomas_A

27.07.2013, 01:15:16
1402 meldinger

http://youtu.be/zPt2yh0esiE

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
27.07.2013, 01:22:29
44722 meldinger

Skal bli artig å se stance-utgaven av i3, blodsenket med 9.5" og 11" brede felger.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
27.07.2013, 03:29:42
11943 meldinger

Og 195 dekk.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
27.07.2013, 05:50:58
11035 meldinger

Herregud for et design. Har de ansatt han som designa compacten igjen kanskje????
Regner selvfølgelig med at han fikk sparken etterhvert!!!

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
27.07.2013, 09:43:39
44722 meldinger

Hvilken av Compactene? E36 eller E46?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Robot

27.07.2013, 15:57:02
4375 meldinger

Den der får Fiat Multipla til å se ut som en blomst... smiley

'09 Chevrolet Celta 1.0 FlexPower
'96 Fiat Barchetta

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
27.07.2013, 16:21:10
11035 meldinger

E46 compact ser MEST jævlig ut, men begge er horrible!!!!!

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
27.07.2013, 16:33:25
44722 meldinger

Morsomt at du liker Escort Cosworth, og hater E46 Compact. De er jo ikke såååå ulike...
picture
picture

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

27.07.2013, 19:22:37
6191 meldinger

Grøss! Den I3 en så forferdelig ut! For å skjule at de har prøvd å kopiere et Audi A2 design fra 90 tallet, så har de ødelagt linjene værre enn Chris Bangle kunne gjort I fylla.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
27.07.2013, 19:59:39
11035 meldinger

For å drepe argumentet ditt totalt Ove:

Disse to er også ganske like. De er begge jenter, har øyne, nese, ører og hår. Hvem ville du valgt??

picture


picture

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
27.07.2013, 20:00:40
44722 meldinger

Nå må dere slutte å si at i3 er så stygg. Er jo rett før jeg også får lyst på en. Er jo helt topp å ha bil andre synes er stygg! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

27.07.2013, 20:10:33
6191 meldinger

Rød, stygg bil. Her har du den. Frembringer garantert brekningsfornemmelser
picture

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
27.07.2013, 20:16:17
11035 meldinger

Eg såg en litt heftigere utgave av den for noen uker siden BAE.

picture

Fortsatt stygg, men ganske grom også.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Fanatic

29.07.2013, 18:15:13
4200 meldinger

http://www.dinside.no/920230/knallpris-paa-bmw-i3

"BMW i3 starter på 237.100 kroner, pluss frakt og levering."

avatar Thomas_A

29.07.2013, 19:52:35
1402 meldinger

Hvilket sikkert betyr 250.000,- levert i Stavanger.
Nå spørs det bare hva de priser utstyrsnivåene til. Avdukingen var dørgende kjedelig. Ingen ny info. Og oppdateringen av bmw.no er en vits kontra bmw.co.uk eller bmw.com.

avatar Richard

30.07.2013, 14:54:57
7883 meldinger

Mer reklame..

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10118974

Richard

avatar BAE

30.07.2013, 15:37:40
6191 meldinger

@Arne: Den godbiten hadde fortjent triveligere omgivelser. Jeg har PT cruiser på topp 3 lista mi over verdens styggeste biler.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
30.07.2013, 17:16:22
11035 meldinger

Ja, enig der. Som å putte Erna Solberg i sexy undertøy!!!

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Thomas_A

30.07.2013, 19:55:13
1402 meldinger

249.900,- er offisiell pris fra Bavaria Stavanger.

Utstyrslisten og prisene: https://www.dropbox.com/s/x62js7rc3xr8rjn/I01%2007_2013%20Veiledende%20prisliste.pdf


avatar k.goa

30.07.2013, 22:36:35
31597 meldinger

Denne bilen er etter min mening ti år for sent ute. Folk vil ha fullverdige biler, som ser ut som fullverdige biler, samme om de går på elektrisitet, diesel eller bensin. Tiden da en kunne bruke el-drift som alibi for naivt design er forbi.

Livin la vida sofa

Miljøpartiet De Gule:
996 911 Turbo
Cigarette 28

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
31.07.2013, 02:13:22
44722 meldinger

Vet at det finnes en del kjøpere som vil ha en kompakt BMW, men synes de er for lave å sette seg inn i. Da kan kanskje i3 være løsningen?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
31.07.2013, 09:06:55
5430 meldinger

Dette er jo en bybil, og den skal jo være relativt liten. Dersom de hadde laget en 5-serie størrelse bil, så hadde den kostet mye mer, og blitt forventet at den skulle kunne ha en rekkevidde på 4-500km. Det er heller ingen stor miljøgevinst med elbil på så lange avstander. Det er primært i bystrøk det hjelper på lokalmiljøet.

Og folk flest kjører ikke så langt:

"In 2009, the AXA Group carried out a survey on the annual mileage of motorists in Germany. The results revealed that 20% of all car drivers travelled an average daily distance of just 13 km, with 26% covering 27.4 km per day and a further 35% completing 54.8 km per day.* Consequently, for 81% of car drivers, the BMW i3 would be the ideal vehicle when it comes to urban mobility. For these people, it would be necessary to recharge the vehicle’s battery just once every three days on average."

Det er vel heller ikke så enkelt å designe en 4-seter på under 4 meter lengde uten at den blir enten trang eller høy..

avatar Egil S

31.07.2013, 18:53:29
7521 meldinger

Siste 5 år har den ene bilen min gått i snitt 20km om dag
Den andre har på 7 år gått i snitt 12km om dag.
Legger vi dette sammen så kjører jeg i snitt 32km om dagen, så rekkevidden på 160km betyr at jeg skulle kunne kjøre 5 dager på èn lading.

Jeg har flere ganger innsett at til mitt daglige bruk så hadde en el-bil, selv med så "kort" rekkevidde vært mer enn nok til mitt bruk.
Det er ikke ofte jeg har behov for å kjøre mer enn 16 mil på en dag.

Men pga langtursbegrensningene så måtte jeg nok hatt en nr 2 bil som brukte fossilt drivstoff i tillegg.

i3 er som nevnt stygg som nøkken så den ville jeg nok ikke kjøpt.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar pberg
pberg@lyse.net
31.07.2013, 19:36:31
5430 meldinger

Tipper at BMW satser på at BMW-eiere kjøper en i3 som en bil nr. 2, i tillegg til den BMWen de allerede har. De hadde jo også et opplegg der du kunne låne/leie deg en annen BMW til langturer med et gitt antall disposisjonsdager i året.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
31.07.2013, 23:29:25
44722 meldinger

For mange ville nok en elsykkel eller to være en enda bedre løsning enn å ha en elbil som nummer to.
http://transportsykkel.no/de-dyre-elsyklene/

I praksis blir nok en i3 bil nummer en (daglig bruk), mens den dyre BMWen blir nummer to, kun brukt til ferieturer og spesielle anledninger. Og er det egentlig fornuftig å ha det slik?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar StigJ
stig.j(at)lyse.net
31.07.2013, 23:46:55
3257 meldinger

http://bmwi.bimmerpost.com/forums/attachment.php?s=054a9003e6a00d6479b387066980ea79&attachmentid=894398&d=1375282415

'06 BMW Z4 3.0si Coupe
'14 BMW 316i

avatar pberg
pberg@lyse.net
01.08.2013, 00:18:58
5430 meldinger

Folk flest vil ikke ha elsykkel. Eller så vet de ikke at de vil ha en... Bil vil de aller fleste ha.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
01.08.2013, 00:57:57
44722 meldinger

Men når elbilen dekker hele transportbehovet unntatt sporadiske ferieturer (som uansett går mer og mer over til å være flybaserte), vil det være vanskelig å forsvare kostnadene ved å ha en stor, dyr bil med forbrenningsmotor stående. Da er det kanskje bedre å gå helt over til elbilen, og heller tilpasse livet deretter. Finnes jo leiebiler når man absolutt må kjøre langt.

Så finnes det jo slike raringer som oss som liker å kjøre på bane med egen bil, og nesten aldri har noe behov for korte kjøreturer.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
01.08.2013, 09:01:03
5430 meldinger

Det er vel nettopp det BMW har en løsning på her:

"BMW i offers you the right mobility solution for every situation. With BMW Add-on Mobility, you can decide on flexible access to a BMW pool of vehicles with a specific amount of usage days that you can take advantage of if you need to make longer journeys. For example, the use of a BMW X3 for a ski trip. Your BMW i Partner would be happy to make you an individual offer. "

Mange familier består jo også av mer enn en person som skal befordres hver dag, og ofte i forskjellige retninger. Disse vil ofte ha to biler i dag også, og vil være godt dekket av en av de gamle bilene, og en ny elbil.

avatar Egil S

01.08.2013, 16:57:16
7521 meldinger

Jeg har helt fint klart meg med 16 mil "om dag" i en el-bil.
Men de gangene jeg f.eks skal til Kristiansand for å besøke venner, så er det aldeles uaktuellt å måtte ta en times stopp (hurtiglader) på turen for å lade opp bilen.

For at jeg skulle ha hatt el-bil som dekket (nesten) alle slike behov, så måtte den hatt rekkevidde på 60-70 mil på en lading, man måtte minimum kunne kjøre Stavanger-Oslo på èn lading.
Bilferie i Europa er jo uaktuellt med en slik bil.
Der har jo vanlige biler fordelen at de kan fylles opp på under 5 minutter, dette kan ikke en el-bil.

Jeg har mer troen på hybrid biler sånn sett, da har man iallefall en liten forbrenningsmotor som gjør at man ikke trenger å ta lange pauser for å lade bilen.
Man har ikke nullutslipp, men med el-hjelpen så er forbruket vesentlig redusert, og man slipper ladeproblematikken og kan fint reise på bilferie med en slik bil.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
01.08.2013, 17:09:18
11943 meldinger

Eg har mest tro på bensinbiler.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Richard

01.08.2013, 18:17:01
7883 meldinger

og jeg har mest tro på biler med høyest spenning på drivstoffet! Taime vil sjov!

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
01.08.2013, 18:57:12
44722 meldinger

Men hvis du kun har elbil, vil du nok heller velge tog eller fly hvis du skal til Kristiansand eller Oslo. Må ikke låse seg helt opp i måten man tenker når man har bensinbil.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

01.08.2013, 19:07:33
7883 meldinger

eller velge Tesla S.. den fikser fint en oslotur med 20 min. ladestop som du bør ha uansett..smiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
01.08.2013, 22:06:29
44722 meldinger

Tesla S går under kategorien tog, med tanke på pris, vekt, sitteplasser og drivverk.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

01.08.2013, 23:46:12
7883 meldinger

tja, den starter på 460 000 så prisen konkurere med en bensiner.. vekten er som en 7 serie.. drivvekert er jo enklere og bedre enn i fossilutgavene,, smiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
02.08.2013, 00:05:22
44722 meldinger

Avgiftsfri trikk?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
02.08.2013, 13:12:23
5430 meldinger

Så forresten at de testet en MB SLS elektrisk med 730hk i Top Gear nå. Den var raskere enn den vanlige AMG SLS i akselerasjonen, men tregere i svingene. Den veide 5-600kg mer enn den vanlige. Og batteriet varte to runder på Nürburgring.

Hvor lenge varer batteriet på en Tesla dersom du trør på litt? På den sprekeste med 310kw og 85kWh, så kan du jo teoretisk tømme batteriet på 16 minutter.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
02.08.2013, 14:20:56
44722 meldinger

Den går nok i nødmodus på grunn av varmgang på bane.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

02.08.2013, 21:33:59
7883 meldinger

det er umulig å trekke 310 kw i høye hastigheter.. så den teoretiske korte tappetiden er ikke mulig.. kun i bratt oppoverbakke.. men den bakken finnes ikke... smiley

Richard

avatar pberg
pberg@lyse.net
02.08.2013, 23:13:11
5430 meldinger

På en bane?

avatar Richard

02.08.2013, 23:31:18
7883 meldinger

under en dragrace 0 - 400 meter få du 50% tilbake når du regenerere tilbkae til 0 km/t.. så det hjelper på.. bilengir ikke 300 kw før nærere 60-70 km/t.. (unngår da også mye hjulspinn med kontant torque)

du kan uansett sjelden holde full gass mer en 10-20 sek..

men ja kan tømme et batteri fort på bane.. men du vil i praksis slite mer med varme og den går i en slags limp mode..

Richard

avatar pberg
pberg@lyse.net
02.08.2013, 23:53:58
5430 meldinger

50%? Det høres mye ut når en tenker på at mye forsvinner i luftmotstand. Hva er toppfart på den raskeste modellen?

avatar Richard

04.08.2013, 12:53:34
7883 meldinger

de er begrenset til 212 km/t

Richard

avatar pberg
pberg@lyse.net
04.08.2013, 18:48:14
5430 meldinger

Går vel en 100+kW da, tenker jeg.

avatar Thomas_A

22.08.2014, 14:44:58
1402 meldinger

Drar opp en gammel tråd.
Kan dere som har handlet i3 poste spec på det dere kjøpte?
Er den lille navi`en ok? Sensorer foran er vel ett must?

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
22.08.2014, 15:57:45
10223 meldinger

OK, før jeg legger ut smørbrødlisten, så vil jeg bare nevne at jeg ALDRI har savnet hurtiglader, men aktiv CC hadde vært kjekt (hadde nok bestilt denne pakken hvis jeg skulle handlet i dag):

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific
S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel
S2G5A BMW i LM Rad Turbinenstyling 428
S2PAA Radschraubensicherung Lug bolt retainer
S2VBA Reifendruckanzeige Tyre pressure control (TPC)
S2VCA Reifenreparatur-Set
S302A Alarmanlage Alarm system
S322A Komfortzugang Comfort access
S3AGA Rückfahrkamera Reversing camera
S420A Abgedunkelte Verglasung Sun protection glazing
S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S430A Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip
S442A Getränkehalter Cup holder
S473A Armlehne vorne Armrest front
S493A Ablagenpaket Storage compartment package
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S4T9A Wärmepumpe
S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A Regensensor Rain sensor
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function
S570A Stärkere Stromversorgung Reinforced power supply
S5A2A LED Scheinwerfer
S5DAA Deaktivierung Airbag Beifahrer Passenger airbag deactivation
S5DPA Parkassistent Park Assistent
P5DUA PARKASSISTENZPAKET
S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional
S654A DAB-Tuner Radio Bavaria C III
S674A HiFi System Harman Kardon Hi-Fi System Harman Kardon
S6ACA Intelligenter Notruf Intelligent emergency call
S6AEA TeleServices TeleServices
S6APA Remote Services Remote Services
S6NSA Komforttelefonie mit erw. Smartphone Convenience telephony with extended smartphone connectivity
S7AQA Battery Certificate
P7GAA Comfort Paket Advanced
P7KXA BMW i Interieurdesign Loft
S853A Sprachversion englisch Language version English
S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S8LZA Ländersteuerung Nordic 09090
S8R9A Kältemittel
S8SMA Fahrgestellnummer von aussen sichtbar Car ident. number visible from outside
S8TGA Diebstahlsicherung Thiefproofing device

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.08.2014, 16:04:49
44722 meldinger

Og jeg som har sett Hennings bil, er svært skeptisk til hvitt ratt og hvite gulvmatter.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
22.08.2014, 16:11:10
10223 meldinger

Enig i det også, men interiør- og eksteriørfarger er jo veldig subjektive, så der får hver enkelt lov til å gjøre seg opp sin egen mening. Jeg hadde vel de hvite gulvmattene i helt fra Bavaria og hjem når jeg hentet den - da la jeg inn de sorte originalmattene og de har ligget der siden (også når du Ove kjørte den).

Jeg ser jo ellers at min kode S544A skal være "Cruise control with brake function", men jeg har aldri opplevd at den har bremset noe annet enn vanlig motorbrems i nedoverbakke eller ved fartsreduksjon. Litt oppskrytt funksjonalitet, kanskje?

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Thomas_A

22.08.2014, 17:01:55
1402 meldinger

Er også skeptisk til hvitt ratt og ACC får man ikke med standard interiør. Så da er det helt skinninteriør som må til hvis man ikke kan ha hvitt ratt. ACC kommer da egentlig på 20.500,- (7KZ) + 6800,- (5AT).

Vi kjører hhv. 4 og 6 mil hver dag t/r jobb pluss butikk, barnehage osv. Så jeg tror hurtiglader kommer godt med innimellom for vår bruk.

Hvordan er Loft å leve med?


avatar Richard

22.08.2014, 17:37:44
7883 meldinger

du trenger ikke hurtiglader ved ditt normale bruk... lading fikser seg selv om natten.. kommer du over 10-13 mil må du snart vurdere lading.. eller hvis du kjører med hatt kommer du enda lenger med i3..

Richard

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
22.08.2014, 20:21:10
10223 meldinger

Loft er helt greit. Fruen og jeg var enige om lyst interiør, jeg liker best Lodge mens hun ikke ville ha treplanken på tvers der fremme. Da var det ett alternativ igjen.

Fargen er jo ikke kritthvit, mer veldig lys grå. Skinnet og stoffet harmonerer greit, men jeg synes det er litt kjedelig. Men lyst og moderne er flott nok det. Ta heller Lodge hvis du ikke er helt stresset på budsjettet.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Thomas_A

22.08.2014, 21:15:43
1402 meldinger

Har ikke lyst på skjærefjøl i dashbordet jeg heller.. Og kona har lagt ned veto mot Solar orange og Lodge.
Noe problem å holde rent rattet? Viser normal bruk for å si det slik. Kommer vel litt an på hvor langt dere har kjørt også..

avatar Egil S

23.08.2014, 09:54:35
7521 meldinger

Kjøp deg et swissvax leather kit så kan du holde rattet rent hele veien.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Thomas_A

23.08.2014, 10:41:14
1402 meldinger

Ingen prøvekjøring av BMW-i utenom Bavarias åpningstider. smiley
Ikke snakk om å låne kveld til morgen i uken, eller f.eks. lørdag til mandag. smiley

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
23.08.2014, 13:05:15
44722 meldinger

Nei, dette er nok populære saker, og da kan de gjøre slik. Nesten så du må skrive søknad i fire eksemplarer for å bli vurdert som potensiell kunde.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Joachim Fjeld

23.08.2014, 19:24:26
1425 meldinger

Jeg har alcantara ratt, har alltid med våtservietter og rattrekk. Litt spesielt kanskje, men så er jo alle plassene man berører med hendene i biler ganske ekle, så en grei måte å holde reint på...

avatar pberg
pberg@lyse.net
24.08.2014, 15:34:51
5430 meldinger

Jeg endte opp med denne lista:

Code Serienausstattung Standard Equipment
S2D6A BMW i LM Rad Sternspeiche 427
S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific
S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel
S2VBA Reifendruckanzeige Tyre pressure control (TPC)
S2VCA Reifenreparatur-Set
S302A Alarmanlage Alarm system
S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S430A Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip
S442A Getränkehalter Cup holder
S473A Armlehne vorne Armrest front
S493A Ablagenpaket Storage compartment package
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S4T9A Wärmepumpe
S4U7A Schnellladen Gleichstrom
S4U8A Schnellladen Wechselstrom
S521A Regensensor Rain sensor
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function
S570A Stärkere Stromversorgung Reinforced power supply
S5A2A LED Scheinwerfer
S5DAA Deaktivierung Airbag Beifahrer Passenger airbag deactivation
S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional
S654A DAB-Tuner Radio Bavaria C III
S6ACA Intelligenter Notruf Intelligent emergency call
S6AEA TeleServices TeleServices
S6AKA ConnectedDrive Services ConnectedDrive Services
S6APA Remote Services Remote Services
S7AQA Battery Certificate
P7GAA Comfort Paket Advanced
S853A Sprachversion englisch Language version English
S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S8LZA Ländersteuerung Nordic 09090
S8R9A Kältemittel
S8SMA Fahrgestellnummer von aussen sichtbar Car ident. number visible from outside
S8TGA Diebstahlsicherung Thiefproofing device

Eneste jeg kan si jeg har savnet litt er ACC, men ikke så veldig. Klarer meg helt fint uten, egentlig. Men det ble litt vel mye ekstra siden jeg da måtte gått for et dyrere interiør, som jeg likte dårligere enn standardinteriøret.

avatar Thomas_A

24.08.2014, 17:02:42
1402 meldinger

Savner dere ACC fordi dere har det i andre biler, og derfor blir det irriterende uten i i3. Eller er det mer kjekt å ha?

avatar pberg
pberg@lyse.net
25.08.2014, 10:05:27
5430 meldinger

Nei, jeg har det ikke i andre biler, men jeg ser jo at der er kjekt å ha. Men merkosten på 7k + interiør til 10-20k ekstra var ikke verdt det for meg.

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
25.08.2014, 10:44:58
11035 meldinger

ACC er en selvfølge å ha i bil. Denne sommeren har den stått på hele tiden. Hadde klikket uten.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
25.08.2014, 12:41:52
44722 meldinger

Snakker dere om det samme nå? ACC kan jo bety både automatisk klimakontroll, og automatisk cruise control (avstandsholder). Førstnevnte bør være obligatorisk i nye biler, men sistnevnte kan nok mange klare seg uten.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
25.08.2014, 12:48:14
10223 meldinger

Jeg har heller ikke "aktiv Cruise" i andre biler, men siden i3 kan kjøres med kun én pedal så er det veldig enkelt i tett trafikk. Bilen følger køen, stopper når køen stopper og drar igang selv når køen gjør det.

En i3 er i utgangspunktet lettere å kjøre i kø enn selv en automatgiret bil, men det forhindrer jo ikke at det kunne vært enda enklere.

Noe problem å holde rent rattet?
Det er ingen merker på vårt ratt etter 4-5 måneders bruk. Som nevnt er det mer lysegrått enn hvitt-hvitt, så jeg regner med at det går mye bedre enn jeg fryktet før levering.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar pberg
pberg@lyse.net
25.08.2014, 14:34:01
5430 meldinger

Jeg mener aktiv cruise. Klimaanlegget er automatisk.

S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning

avatar Thomas_A

28.08.2014, 20:29:28
1402 meldinger

Det holdt med ett eksemplar, Ove. Innvilget. Kode+klar. smiley

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
28.08.2014, 21:26:12
44722 meldinger

Gratulerer! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
28.08.2014, 22:04:48
10223 meldinger

Flotte greier! Er det nå jeg bør nevne den største ulempen med i3, ihvertfall for meg? Nemlig at alt annet føles som noe raklete leamikk med slafsete bremser og ullen styrefølelse! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Richard

28.08.2014, 22:06:53
7883 meldinger

og slapp respons...

Richard

avatar k.goa

28.08.2014, 22:11:36
31597 meldinger

Seat Ibiza då?

Livin la vida sofa

Miljøpartiet De Gule:
996 911 Turbo
Cigarette 28

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
28.08.2014, 22:24:13
44722 meldinger

Og med alt annet, så tenker du på tilårskomne fem-serier?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

28.08.2014, 22:52:13
6191 meldinger

Så hva er denne Fraud alert saken, Goa?

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar pberg
pberg@lyse.net
29.08.2014, 00:05:54
5430 meldinger

Det føles slik med nye 1-ere også.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
29.08.2014, 07:32:04
44722 meldinger

Ja, giring og respons virker gammeldags i fossilbiler etter å ha kjørt i3, men styring og bremser er ikke noe bedre i elbilen enn eneren, synes jeg.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
29.08.2014, 08:29:32
5430 meldinger

Den har merkbart kortere styring enn F20, og så har den jo motorbrems..

Men ellers så skal jeg ikke si så mye om forskjellene i bremsing, siden jeg så og si aldri trør på den pedalen.

Den har også vesentlig lavere støy- og vibrasjonsnivå.

smileysmiley

avatar BAE

29.08.2014, 08:44:54
6191 meldinger

Ser at sugemotor og gassrespons profetene blir forledet til fordervelse via turbomotorer og videre til elmotor. Plutselig sitter dere med en bil som ikke kan brukes på banekjøring og lurer på: Hva skjedde?

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar StigJ
stig.j(at)lyse.net
29.08.2014, 09:10:15
3257 meldinger

Skremmende, rett og slett smiley

'06 BMW Z4 3.0si Coupe
'14 BMW 316i

avatar pberg
pberg@lyse.net
29.08.2014, 09:18:18
5430 meldinger

Så ofte som jeg har kjørt på bane de siste årene, er ikke det noe stort problem... Men man har da alltids en annen bil i garasjen.

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
29.08.2014, 12:55:24
10223 meldinger

Dessuten er det ingenting som tyder på at ikke en raklete leamikk med slafsete bremser og ullen styrefølelse fortsatt kan være mye kjekkere å kjøre på bane! :-)

i3 har sin definitive styrke i hverdagstrafikken og som transportmiddel. Jeg ville aldri vurdert den som entusiastbil eller baneredskap. Og ja, jeg savner både lyden og lukten av sint bensinmotor, så den er på ingen måte perfekt.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
29.08.2014, 20:15:43
44722 meldinger

Superkort styring er fint i bytrafikken, men sånn ellers synes jeg styringen på en-serien er mer enn kort nok. Trenger egentlig aldri skifte rattgrep ved banekjøring.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

29.08.2014, 20:26:33
7883 meldinger

på isbane da...

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
29.08.2014, 21:42:14
44722 meldinger

På isbane blir det litt skifting av rattgrep. Da kan nesten ikke styringen bli kort nok hvis det skal kjøres skikkelig bredt. Treg respons hjelper ikke så mye heller når man skal styre med gassen...

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

29.08.2014, 22:38:43
7883 meldinger

Jeg lukter et skifte fra turbo-ove til elbil-ove på sikt.. det ville ikke forundre meg om model III ville passe deg godt hvis den kommer med en plus pakke... innen 2020 kjører du på høyspent er mitt stalltips..

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
29.08.2014, 23:35:37
44722 meldinger

Ja, jeg digger regenerering og gassrespons, og er ikke avhengig av petroleumslukt og -lyd. Liker elbiler, men har et transportmønster som per i dag ikke er kompatibelt med disse. Og jeg har VELDIG sansen for elsykler, men også der har jeg feil transportbehov! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

30.08.2014, 00:45:51
7883 meldinger

jepp & i 2020 er det kompatibelt på på både kjørelengde og raske lademuligheter... smiley

Richard

avatar Cooper S

30.08.2014, 21:01:07
3703 meldinger

I8 e visst friske....

http://www.nrk.no/sorlandet/en-slik-bil-suste-forbi-up-1.11907067

Ford Mondeo '06

avatar Thomas_A

30.08.2014, 21:06:39
1402 meldinger

"Bilen mannen ble tatt i, er av type BMW i8 og koster 1,3 millioner kroner ny. Den har en hastighet på 362 kilometer i timen."
Det går forøvrig to slike her i området og det er to til på vei.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
31.08.2014, 00:19:11
44722 meldinger

362 km/t? Yeah, right.
Var en på Vålertreffet også i dag.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Thomas_A

30.10.2014, 19:56:53
1402 meldinger

De har visst produsert såpass mye i-biler at Moses Lake fabrikken ikke klarte holde følge med forbruket av kullfiber. Nå har de visst funnet noen rester i ett hjørne, så min ble limt sammen i dag. Kjekk sak denne VIN dekoderen til BMW Archive. http://www.bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html

avatar Lauvaas

01.11.2014, 09:57:11
331 meldinger

I8 er faktisk bedre enn M4, og er den er noe av det beste jeg har kjørt fra BMW i det siste.
991 GT3 derimot kan nok ingen biler gjøre noe med, løpsbil med skilt og 9000rpm å så ser det bare så godt ut

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52404410&searchclickthrough=true


avatar DuraAce

01.11.2014, 20:40:04
1453 meldinger

http://singervehicledesign.com

--
Think different.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
01.11.2014, 20:49:33
44722 meldinger

Singer ser unektelig MYE bedre ut enn 991 GT3.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

01.11.2014, 22:51:30
7883 meldinger

det var bare små elmotorer i den... smiley

Richard

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
02.11.2014, 10:55:48
11943 meldinger

En 991 GT3 RS toppe jo heile driden.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Thomas_A

02.11.2014, 11:22:09
1402 meldinger

picture

avatar k.goa

02.11.2014, 22:41:09
31597 meldinger

Enig angående 991, flotteste masseproduserte bilen ever!

Livin la vida sofa

Miljøpartiet De Gule:
996 911 Turbo
Cigarette 28

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
02.11.2014, 22:58:17
44722 meldinger

Jeg synes det er trist at 911 har vokst så mye. Den originale Porsche 911 var faktisk vesentlig mindre enn en Cayman er i dag. Bare fra 80-tallet har standardutgaven blitt 16 cm bredere, og 20 cm lengre. Akselavstanden har økt med 18 cm. Vekten har selvsagt også krøpet oppover med et par hundre kg.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
03.11.2014, 00:07:13
5430 meldinger

Den typiske Porsche-kjøperen har nok også vokst med 16cm i bredden...

avatar Cooper S

03.11.2014, 00:21:34
3703 meldinger

Har nok blitt vesentligt lettare å kjøra og. Di har vel prøvd å få motoren meir på mitten me å flytta hjulå lenger bag?

Ford Mondeo '06

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
03.11.2014, 07:23:59
44722 meldinger

Hvordan har de fått det til? Kortere girkasse eller drivakslene på skrå bakover?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

03.11.2014, 12:11:48
6191 meldinger

Men tomatgir i en GT3 ?? Det er trist. Sikkert, effektivt, men trist som faen.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Cooper S

03.11.2014, 17:23:44
3703 meldinger

Drivaksler på skrå bakover. Meine det va i 1969 at di begynde me dette... Så hvis du ser avstand fra dør te hjulhus bak, så ska det ver forskjell på 68 og 69 modell.

Ford Mondeo '06

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
03.11.2014, 18:55:05
44722 meldinger

Men hva skjedde fra 80-tallet til nå? Har jo vokst temmelig mye siden da også.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
03.11.2014, 18:58:31
11943 meldinger

GT3 leveres kun med PDK. Når du blir vant med det vil du ikke ha noe annet.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Lauvaas

03.11.2014, 21:05:42
331 meldinger

Tror du må prøve PDK'en i GT3'en før du kaller det for tomatgir, Det er ikke akkurat VrAG DSG vi snakker om her.
Det er selvfølgelig balanse som gjør at 911'en blir større, GT3'en har i tillegg 4hjuls sving

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
03.11.2014, 21:43:11
44722 meldinger

Hvor skal det ende? 5 meter lang, 2 meter bred, 1000 hester? 35 cm brede dekk? Går sikkert noen sekunder raskere rundt diverse baner, men hvor blir det av føreren oppi alt dette?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Volvo_850
justinbieber@4evv...
03.11.2014, 21:53:59
2437 meldinger

Og kommer den i en stasjonsvogn utgave? smiley

08 BMW 316i Konebil
05 BMW E61 530DAT
1996 Volvo 850 T5 stv
11 50% E92 M3

avatar Petter Lønning
petterlonning@gma...
04.11.2014, 06:57:32
658 meldinger

Ove, føreren pleie som regel i sitta i førersetet....

'03 VW Golf TDI 4Motion Highline
'83 VW Jetta (prosjekt)
'10 VW Passat 1.6TDI Highline (kånebilen)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
04.11.2014, 07:17:19
44722 meldinger

Flere bilmerker har sendt bilene sine ut på bane uten fører etterhvert.
https://www.youtube.com/watch?v=XNkYnW04hv0

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Joachim Fjeld

04.11.2014, 14:43:48
1425 meldinger

http://www.youtube.com/watch?v=XNkYnW04hv0

avatar BAE

04.11.2014, 14:47:59
6191 meldinger

Jeg har kjørt PDK og dobbeltclutch kassa i Nissan GT-R. Imponerende effektivt og smart og sikkert.
Men mindre inkluderende.


Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
04.11.2014, 15:50:25
11943 meldinger

@BAE: Du synes jo det gikk relativt greit på ringen også med DKG. Jeg synes du ble greit "inkludert" der.smiley

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
04.11.2014, 15:53:41
44722 meldinger

Så lenge kassen ikke slurer eller finner på egne ting, er det greit. Tradisjonelle tomatkasser ødelegger alt for mye for inspirert kjøring.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
04.11.2014, 16:44:51
11943 meldinger

Det er jo en egen følelse når du kan gire i en sladd uten at det påvirker balansen i bilen nevneverdig.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
04.11.2014, 20:51:08
44722 meldinger

Det kan jeg faktisk i F20 også, med manuelt gir. Det er jo i det hele tatt ikke så lett å påvirke balansen i bilen nevneverdig, samme hva man finner på...

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Lauvaas

04.11.2014, 22:18:21
331 meldinger

Nå må du ikke sammenligne en gtr mot en 991 GT3, den er sikkert mer lik 991 Turbo S. Det blir ikke produsert en mindre engasjerende (sports)bil enn gtr, sikkert rask i en biltest eller når nissan kjører men totalt feil oppskrift på en kjøreopplevelse.
Her er litt info om gtr og dens eiere:

http://jalopnik.com/worst-track-video-in-the-universe-proves-why-people-hat-1647192131/+stefschrader

Eller GT3:

https://www.youtube.com/watch?v=7dss44VBDN8

avatar Thomas_A

08.12.2014, 20:18:03
1402 meldinger

Helt utrolig at BMW klarer å lage en bil i 2014 som ikke makter å hoppe i en spilleliste med knappene på rattet. Hvor trafikksikkert er det å styre med iDrive hver gang man vil bytte sang? Dvs. etter at jeg byttet til iPhone 6 så fungerer ikke det heller uten at telefonen er fysisk koblet til bilen. Og i 2014 når til og med Toyota klarer å levere full funksjonalitet via bluetooth fra iOS og Android allerede i billigste versjon av Yaris, så skal man være nokså BMW frelst for å akseptere dette jævla tullet. smiley

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
08.12.2014, 20:37:33
44722 meldinger

Hørtes jo litt rart ut. Jeg kan bla i musikken fra rattet på en-serien fra 2012.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
08.12.2014, 21:01:10
11943 meldinger

Det funker fint i 5 serien og M3en min også.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Volvo_850
justinbieber@4evv...
08.12.2014, 22:42:11
2437 meldinger

Med den nye eggsosen, så trenge man strengt tatt ikke anlegg i M3en.smileysmiley

08 BMW 316i Konebil
05 BMW E61 530DAT
1996 Volvo 850 T5 stv
11 50% E92 M3

avatar Egil S

09.12.2014, 00:15:22
7521 meldinger

jepp, har er scrollehjul på rattet på min -12 5'er, scroll og velg sang, trykk inn scrollehjulet for å starte den valgte sangen.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Egil S

09.12.2014, 00:22:11
7521 meldinger

etter å ha googlet i3 ratt så har du akkurat samme scrollehjul på høyre side på rattet rett over telefon knappen.

https://www.flickr.com/photos/carleasingmadesimpletm/12304186564/

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
09.12.2014, 09:41:08
10223 meldinger

Joda, det virker til å hoppe i spillelistene på min i3 også, men jeg irriterer meg fortsatt over at når spilleren står i "random" så må du fortsatt bla alfabetisk. Pioneer har det samme på sine spillere, hvor du kun får hoppe til neste sang på listen når du står i "random" avspillingsmodus. Hvorfor er det så vanskelig å hoppe til den sangen som ville blitt valgt hvis du hadde hørt ferdig den forrige? Duster ...!

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Thomas_A

09.12.2014, 11:38:24
1402 meldinger

Nope. Ikke snakk om. Har prøvd iPhone 5, 6 og en Android. Ser det er en tråd på elbil forumet også om det samme hvor de konkluderer med at iDrive må brukes. Når jeg ruller på scrollehjulet på rattet så får jeg bare en melding i display som sier at funksjonen ikke er tilgjengelig.

avatar Thomas_A

09.12.2014, 20:18:58
1402 meldinger

Slik ser det ut når jeg ruller eller trykker på scrollehjulet.
picture


avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
09.12.2014, 20:49:11
11943 meldinger

picture

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Egil S

10.12.2014, 02:21:37
7521 meldinger

jeg må inn i iDrive å velge spilleliste, men når jeg er i spillelisten så kan jeg scrolle å velge blandt sangene som er i den listen.


-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar BAE

11.12.2014, 08:52:45
6191 meldinger

IDrive - er det elektromotoren til I3en?
Så hva er det hippiste akkurat nå Iphone 6, Ipad 3 og Icar 3? Følger ikke med på dette.


Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Richard

11.12.2014, 09:21:57
7883 meldinger

det hotteste er i3drive+

Richard

avatar BAE

11.12.2014, 09:40:33
6191 meldinger

Når kommer Ihouse, Ibike og Iboat?

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
11.12.2014, 09:54:45
44722 meldinger

iDrive er menysystemet i dashbordet på nyere BMWer,
iDrive er også pumpemotorene til nyere ABB-lakkroboter! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

11.12.2014, 10:42:12
6191 meldinger

Her er Idrive systemet i BRZ
picture

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar BAE

11.12.2014, 10:43:56
6191 meldinger

Sammen med disse knappene har jeg alt jeg trenger
picture

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Richard

11.12.2014, 10:55:36
7883 meldinger

picture

Richard

avatar BAE

11.12.2014, 11:03:08
6191 meldinger

Tesla følger en klassisk amerikansk oppskrift.
Rask rett frem, men når det kommer flere svinger etterhverandre så sliter den.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
11.12.2014, 11:05:26
44722 meldinger

Jeg synes iDrive og lignende systemer fungerer helt fint til fikling med hvilken farge man skal ha på interiørbelysningen og kalibrering av dekktrykksovervåkningen. Ting som typisk brukes ved kjøring bør derimot ha dedikerte knapper som kan styres i blinde. For eksempel justering av stabilitetskontrollen.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

11.12.2014, 11:33:03
7883 meldinger

BAE du vil blir overasket over at den er slett ikke amrikansk i svinger... til vekten den har overgår den de aller fleste pga tyngdpunktet... omtrent på høyde med Panamera og de.. smiley

Richard

avatar BAE

11.12.2014, 11:53:37
6191 meldinger

Så duden til venstre trenger bare å senke tyngdepunktet for å slå han til høyre?
picture

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Richard

11.12.2014, 12:15:45
7883 meldinger

jepp.. det gjør han glatt..

Richard

avatar Joachim Fjeld

11.12.2014, 14:22:27
1425 meldinger

Så om tykkasen legger seg flat, blir han raskere enn sykkelgottene?

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
11.12.2014, 14:28:17
44722 meldinger

Han tyngste der (gitt at han kan sykle) vil nok kunne gjøre det greit i lett terreng (spesielt nedover), og slite i motbakker. Han er også den som ville hatt mest igjen for å ha et elbakhjul med regenerering av energi.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Volvo_850
justinbieber@4evv...
11.12.2014, 18:13:01
2437 meldinger

Eller evt. en PT

08 BMW 316i Konebil
05 BMW E61 530DAT
1996 Volvo 850 T5 stv
11 50% E92 M3

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 08:05:00
44722 meldinger

Noen i BMW mener at BMW kommer til fase ut forbrenningsmotorer innen 10 år fra nå!
http://jalopnik.com/bmw-to-phase-out-combustion-engines-in-10-years-report-1669963384

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

12.12.2014, 09:50:34
6191 meldinger

Så hvis forbrenningsmotorer i biler er i ferd med å dø ut er det best å kose seg med de så lenge man kan framfor å være først ute med halvgode elbiler.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 13:25:23
44722 meldinger

BMW har faktisk vunnet en motorpris for i3-motoren:
http://www.bmwblog.com/2014/12/11/2015-wards-10-best-engines-bmw-two-winners/

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

12.12.2014, 13:50:48
7883 meldinger

så bra, da venter vi bare på en 300 kw verson som kan brukes i andre bimmers..

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 13:55:57
44722 meldinger

300kW? Er det ikke bedre at de lager lettvektsbiler som ikke trenger lokomotivmotor?
Tipper det kommer mange hybridbiler fra BMW de neste årene.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

12.12.2014, 14:25:17
7883 meldinger

de har jo laget det allerede.. i3 smiley

Richard

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
12.12.2014, 14:38:53
10223 meldinger

Jeg vil heller ha en bil på 1000kg enn en med 500hk - men er åpen for at vi er ulike i preferansene der. :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Richard

12.12.2014, 14:42:32
7883 meldinger

det er ikke lett å slanke i3 med 200 kg.... smiley

Richard

avatar pberg
pberg@lyse.net
12.12.2014, 14:42:57
5430 meldinger

Sånn sett så vant jo BMW for BEGGE motorene i i8... Både strømsnurra og 3-sylinderen....

Og de har laget modifiserte utgaver av i3-motoren opp til 268hk.

avatar Richard

12.12.2014, 14:51:17
7883 meldinger

kult! du burde legge linker ut av det! det hadde vært en skikkelig AS killer!!!

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 14:52:38
44722 meldinger

Ikke utenkelig at den 3-sylindrede motoren står under panseret på neste bil.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar pberg
pberg@lyse.net
12.12.2014, 14:54:08
5430 meldinger

Den modifiserte versjoen står i 5 GT-prototypen, en foran på ca 200, en bak på 270, og en bensimotor på 200... Tilsammen 670hk.

avatar BAE

12.12.2014, 15:45:06
6191 meldinger

Ser ut som Turbo-Ove har fått turboskyv viruset permanent. Turbo lag er fjernet fra lista over verdensproblemer. Tomatgir neste? TT Ove?

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
12.12.2014, 16:06:03
10223 meldinger

@Richard: Jeg vet at ikke i3 veier så lite, men det er det jeg VIL ha ... :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 16:18:31
44722 meldinger

Turboforsinkelse kan leves med så lenge bilen har et understell som i liten grad er styrbart med gassen. Tomatgir er ikke helt utelukket lenger, siden ingeniørene hos ZF har kommet med tekniske løsninger på det aller meste jeg mislikte ved slike. Forhjulstrekk er forresten heller ikke utelukket, men diesel og cabriolet er inntil videre ikke aktuelt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
12.12.2014, 16:22:54
11943 meldinger

Men det er jo veldig kjekt med ett understell som kan styres med gassen.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 16:38:17
44722 meldinger

Ja, det har helt klart sin sjarm å styre med gassen også. Og da trenger man kvikk respons.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

12.12.2014, 16:50:05
6191 meldinger

Throttlestyring er jo en av de beste tingene i livet som ikke er gratis.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.12.2014, 17:14:57
44722 meldinger

Har drevet veldig mye med det opp gjennom årene, men samtidig er det ikke så dumt med biler som er immune mot det heller. De er nemlig mer effektive i svinger, med tanke på at man både kan akselerere hardt og bremse hardt mens man svinger i full balanse. Det betyr senere bremsing, tidligere gassing, lavere rundetider, og mulighet for mer kreative sporvalg. Ute på veien kan det utgjøre forskjellen mellom krasj og ikke.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

13.12.2014, 16:41:06
6191 meldinger

Så alt som var bra før, er dårlig .... på en måte.

::: Det dårligste er ofte det beste :::

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.12.2014, 16:58:18
44722 meldinger

Hvis det hadde vært entydig bra, ville det fremdeles vært slik. De ulike konseptene har både fordeler og ulemper. Gamle biler er generelt morsommere å kjøre enn nye, men likevel vil folk generelt ha bilene slik de er nå.

BMW-menigheten er i sorg fordi neste en-serie får forhjulsdrift og tre-sylindrede motorer. Det tyske bladet Auto-Bild testet dagens 116i mot en Mini F56 Cooper (med 3 sylindre og forhjulsdrift). Konklusjonen er at vi ikke har noe å frykte. Minien er mer effektiv og morsom å kjøre enn eneren, syntes de. De mente at det knapt finnes fordeler med bakhjulsdrift for denne typen biler lenger.

Hvem vet, kanskje de har rett?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

13.12.2014, 18:58:31
7883 meldinger

velkommen etter.... vi har sett dette i rally lenge... smiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.12.2014, 09:39:13
44722 meldinger

Men skal man kjøre rally med bakhjulsdrift, er det jo nesten bare veteranbiler å velge blant også.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

14.12.2014, 12:56:28
7883 meldinger

jepp, men hadde det vært nyere morderne rwd med så hadde de bare hevdet seg på tørr asfalt, så fort det blir glatt eller løst underlag forsvinner fwd i horisonten..

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.12.2014, 13:06:50
44722 meldinger

Tja. Ser nå at gamle 80-talls Volvoer og BMWer fremdeles hevder seg på vinterrally her og der, så helt i horisonten forsvinner de nok ikke. De hadde nok profitert på å ha litt stivere karosseri med bredere sporvidde, slik moderne gnagere har.

Hvis det bare er litt glatt, er det en fordel å ha drivhjul bak når bilen setter seg bakpå ved akselerasjon. På veldig glatt føre forsvinner den fordelen, og da er det mye statisk vekt på drivhjulene som gjelder. Da kommer fortunge gnagere mer til sin rett, men det beste i slike forhold er selvsagt firehjuldrift.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

14.12.2014, 14:05:07
7883 meldinger

bmw & volvo hevder seg bare i nasjonal klasse som i praksis er for utgåtte biler.. når konkurrentene i nasjonal pga. homologering for fwd har fwd 500cm3 mindre slagvolum og gjerne 100-150 hk mindre så hevder rwd seg godt med disse betingelsene... om det er fair play med slike handikap fordeler kan jo diskuteres..

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.12.2014, 14:38:28
44722 meldinger

Har sett de høyt oppe på sammenlagtlisten også. Men det kan tenkes at gnagerne har dårlig med motor?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

14.12.2014, 15:24:15
7883 meldinger

jepp, volvo & m3 stiller med 2500cm3 mens ingen gnagere har over 2000cm.. dette er dyrere rwd biler som gjerne har sekvensiel giring med mer.. og siden gnagerene stiller med med handicap vil de færeste satse store summer på oppgradering av motor og gear heller.. hadde ikke regelverket premiert disse 2 rwd utgavene så hadde det sett annerledes ut etterhvert.. spesielt når nyere modeller går over i nasjonal..

Richard

avatar Richard

19.12.2016, 21:33:38
7883 meldinger

kanskje dette kan brukes på autoslalom...

http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=2686

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
19.12.2016, 22:29:16
44722 meldinger

Nja, jeg vil tro at ABS-bremser og motorbrems er en fordel i autoslalom.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

19.12.2016, 23:06:14
7883 meldinger

ja, men stopper den fremdriften hver gang den begynner å miste litt grep.. blir det lite fres å få ut.. bremser har den jo uansett.

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
20.12.2016, 00:28:00
44722 meldinger

Kanskje heller holde igjen litt på gassen, da, så den ikke mister grepet. Autoslalom handler vel uansett mest om å svinge.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
20.12.2016, 09:57:32
10223 meldinger

Jeg har kjørt bilen i den modusen og det er dritskummelt! Det er overhodet ingen motorbrems, kun aksellerasjon og "seiling". I trafikk, og spesielt i kontrast til den super-effektive regenereringsfunksjonen tuil i3, så føles det veldig ukontrollerbart. Selvsagt går det an å venne seg til modusen, men prosessen dit kan lett føre til grining. Og så må jeg nok ta opp igjen dialogen med Quaife om å lage en ATB modul til meg igjen. Sist ville de ha diffen i oppimot seks måneder for å tilpasse en ny modul, det blir litt lenge uten bil ...

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Richard

20.12.2016, 11:47:51
7883 meldinger

Det må jo finnes en skadet i3 som kan gi fra seg en slik liten sak som er spinnende nødvendig for å få til en rask teknologisk utvikling til menneskehetens beste..

Richard

avatar Richard

06.12.2017, 00:45:05
7883 meldinger

http://www.youtube.com/watch?v=qwbkxVpoYEM

electric - simply the best...

Richard

Fremside>>Generelt>>BMW i3 Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2591 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,7031 sekunder å generere denne siden.