|
|||||||||||||
|
http://www.tv2.no/2015/07/23/broom/bmw/bmw-m3/bmw-3-serie/6995293 ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
E21 er jo kuul. Har noen nostalgiske minner om den. Hva kommer det av at du ikke ser noen av dem lenger? Har de rustet bort? Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
Fant en! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60293577&searchclickthrough=true Til 160.000 kr (!) Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Siden de fleste har rustet bort, vil jo de gjenværende i god stand bli dyre. Etterspørselen er større enn tilbudet. En annen ting er jo at E30 stort sett er bedre enn E21 på ALT, og det har gjort motivasjonen til å restaurere E21 litt svekket. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Denne E30/E21-hybriden er bra greier: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62010948&ov=m ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
VURDERES solgt! Betyr det at hvis du tilbyr prisforlangende så skal selger vurdere det noen måneder? Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Min erfaring med den måten å uttrykke seg på, er at det ikke nytter å prute, siden selger ikke nødvendigvis må selge bilen. Den blir nok solgt hvis man byr prisen som står i annonsen. Tipper den ikke står til salgs lenge, for dette er en god pris. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Tolker det på samme måte. Synes det er enklere å bare skrive. 'Selger ikke under denne prisen' istedet for å gå bananas med at fete typer om at du vil brenne i helvete hvis du kommer med et skambud. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Enig med BAE, mye rart i annonsene. Forøvrig virker det som en meget bra pris for den som Ove linket til. En fin E21 323i til 160.000,- er nok også en god investering. disse kommer ikke til å synke i pris fremover. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
Bil er alltid en god investering. ![]() Det må vi være enige om. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
tja, men om 50 år er de vanlige bensinstasjonene nedlagt... og det blir litt mer pes bruke de da... ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Nei, det er ikke mange biler som er gode investeringer, men noen kan være det. f.eks denne. Gamle Porscher har jo hatt en formidabel prisvekst i det siste, og 997 GT3 RS har doblet seg i verdi siden i fjor, og de grønne har tredoblet seg. E28en jeg hadde steg jo også bra i verdi, både før og etter jeg solgte den. Denne gikk for 300.000$ i går: http://bringatrailer.com/listing/1958-porsche-speedster/ --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Bilen er jo allerede ombygd med annen drivlinje. Om 30 år kan den bygges om til plugin-hybrid. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
eller bare elektrisk som da er bedre en hybrid... Richard |
|||||||||||||
|
Jeg tror vel kanskje de fleste som liker biler som E21 vil foretrekke å ha litt gromlyd og vibrasjoner under panseret. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Nå er den uansett solgt - over prisantydning! ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Bilen hadde ikke blitt solgt for 109 som i annonsen Ove.. Uansett så er både jeg og Jås mannen som solgte fornøyde slik det endte opp Kul bil med godkjent symaskin som først våkner på 5000 ![]() ![]() |
||||||||||||
|
Er det du som har kjøpt den, altså? ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
jepp, følte det var rett med en tur til Ørsta rimelig kvikkt etter at den kom på finn |
||||||||||||
|
Så bra, gratla. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Enig med Blodstrupmoen. Håper å bli forbikjørt av den på banetreff igjen. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Bilen funker bra den, men du blir neppe forbi kjørt av meg Ove. Eg er den som pusler rundt banen |
||||||||||||
|
Bare jeg ser den på banen, er jeg fornøyd. De første gangene jeg så den, kjørte jeg forbi den, men de siste par årene er det den som har kjørt forbi meg. Kvikk bil. Synes det er veldig gøy å se litt eldre biler kjøre på bane, siden de beveger seg på en helt annen måte enn de nye. Mer rampete kjøreegenskaper, mens de nye går som på skinner. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Nå har jo Jan Åsmund flyttet mye av de kjekke delene over på bane bilen naturlig nok. Før stod det vel både køhler innmat i diffen og stive coilovere bla som sikkert bidrog en del. Den skal nok få seg noen runder i fremtiden også men jeg skal ha litt fokus på det kosmetiske også. Interiøret skriker etter litt oppgradering bla |
||||||||||||
|
Høres bra ut. En slik bil bør ikke være for racerbil. Det siste sekundet på rundetidene er ikke verd det. Slike biler skal krenge og leve litt når man kjører. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
nei den hadde veldig stive motor og girkasse fester, det skal bort fortere en svint.. Greit nok at en gammel 4er lager litt vibrasjon, men det skal ikke gå utover kjøregleden når jeg og mini på 2 år er på søndagstur ![]() |
||||||||||||
Gratulerer med flott bil! Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
Skamtøff bil! Har alltid likt de der enda bedre enn E30. |
|||||||||||||
|
Takk takk. Litt i tvil hva eg liker best. Har derfor 02 e21 og e30 for å være sikker |
||||||||||||
Jeg er også svak for alle tre. Likevel har jeg kun kjørt E30 318(ikke IS) og den må det ha vært en del alvorlige feil på. God å kjøre var den i hvert fall ikke. |
|||||||||||||
|
I original form er E21 et stykke bak E30 på alt unntatt utseende. Virker som om karosseriet er for mykt i forhold til understellet, så kjøreegenskapene er litt uforutsigbare. Synes faktisk 02 er hakket bedre. Rustbeskyttelse, interiør og ergonomi har også tatt et godt steg fremover på E30, uten at det har gått ut over vekten. Hvis man kommer fra en nymotens bil, vil man merke at bremsene er slappe, bilene krenger mye, og styringen har treg utveksling. Til gjengjeld er styrefølelsen veldig god, bilene er veldig styrbare med gassen, og responsen er kvikk. Rett og slett veldig gøy å kjøre med. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
318 iS er muligens tidenes beste bil .. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Ja, E30 318iS var vel ikke best på noe, men totalpakken var meget bra. Uslåelig kombinasjon av kjøreglede, pris, utseende og praktiske egenskaper. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
E21 er av BMW entusiaster regnet som et blindspor mellom 02 og E30 hva gjelder kjøreegenskaper. Helt sikkert noe som kan fikses med ordentlig understell, men min erfaring er at de originalt er veldig "lekne" og helst vil ha drivhjulene fremst hvis du presser dem ørlite (eller det er vått/glatt). Utseendemessig så holder jeg en knapp på E21 foran E30, rett og slett fordi pene eksemplarer er mye mer sjeldne - noe som igjen henger sammen med populariteten som nevnt over. 02 var revolusjonerende og derfor interessante i seg selv. Det har derfor alltid funnes gode eksemplarer på treff. E30 hadde eventyrlige kjøreegenskaper for en bil i den prisklassen på den tiden og vant derfor raskt legendestatus blandt entusiastene. Disse har derfor også alltid vært godt representert blant entusiastene. E21 har alltid vært den urolige lillebroren som aldri helt fikk det til for seg og forsvant derfor fort ut av gatebildet så snart alle bruksbilene var oppbrukt. Det at det fortsatt finnes eksemplarer som både ser bra ut og som viser seg å fungere også på bane gjør jo bare modellen enda mer sjelden og attraktiv. Jeg kjenner at det gleder meg at denne bilen er kommet til et godt hjem og at den videre kan vise frem det "tapte" potensialet som BMW selv aldri klarte å hente ut. :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Jeg har kjørt en E21 323i. Den kunne du kjøre på svingete vei uten å holde i rattet. Den svingte den ene veien når du gasset og den andre veien når du bremset. Praktisk. Da kan du spiser kebab mens du kjører. :-) Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Ingen biler kjører bra når det er grove mangler i understellet. En frisk E21 oppfører seg ikke slik du beskriver. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Hørtes ut som utslitte traversforinger. Men selv når E21 er frisk, er den krevende å kjøre. Hvis du gir gass i en sving, vil den en gang understyre voldsomt, og en annen gang blir det helt på tvers. Jeg er alltid litt ekstra forsiktig når jeg skal kjøre forbi en E21 på bane, siden den plutselig kan skjære ut på de rareste plasser. Blir litt som eldre Porsche 911. Begge bilene er veldig effektive når de rattes av folk som virkelig kan det, men farlige med en fersking bak rattet. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Sitat fra Turbo-Ove: Ja, E30 318iS var vel ikke best på noe, men totalpakken var meget bra. Uslåelig kombinasjon av kjøreglede, pris, utseende og praktiske egenskaper. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: skulle nesten tro du kunne bytte 318 med Tesla å si det samme... Richard |
|||||||||||||
Vil tro at turbo-Ove nå vil argumentere for at Tesla er ubrukelig på banekjøring i motsetning til Isbilen. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
ikke forsøple denne flotte tråden med dei forbanna el bilene nå.. eg får kreft! ![]() |
||||||||||||
|
Jeg kjøpte min 318iS i Tyskland for cirka 17000 kroner, og en Tesla koster fort en halv million. Dessuten er det jo litt upraktisk med de ladegreiene. For meg som driver mye med langkjøring og banekjøring er det vesentlig greiere med bensinstasjoner. E30 ser utrolig mye bedre ut enn Teslaen også i mine øyne. For oss som ikke bryr oss om dragracing, er nok ikke Teslaen valget for kjøreglede. Den er rett og slett for tung. For en som derimot trenger en stor pendlebil, er nok Teslaen en veldig bra bil. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
nå må du Ove forholde deg til utsagnet ikke alt annet da... banekjøring er ikke en del av det.. Kjøregleden er hvordan du opplever den... jeg liker nå teslan bedre på kjøreglede i hverdagen enn både a8 og m3 e46 og sannsynligvis 318is. Tesla-prisen er bra for hva du får... ja, den koster en årslønn å kjøpe men lite å bruke... 318is ny kostet kanskje ikke så langt unna det den gangen heller... den er også penere e30 318 is, og det tror jeg flertallet er enig unntatt i den gruppen som består av trangsynte bimmerfans tyngden merkes ikke mye fordi den har så lavt tyngdpunkt og krefter til leve med.. ![]() BAE er på høyde med snåsamannen med hensyn på sine spådomer... ![]() Utrolig hvor viktig banekjøring rett ut av boksen er blitt for familiebiler etter at Tesla kom på markedet, selv for de som ikke kjører på bane eller klarer å utnytte bilen sin til dens grenser.. ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Jeg tror jeg hadde likt både Tesla og Apple mye bedre hvis det ikke var for de gladkristne eierne som driver med uønsket propaganda for produktene de har kjøpt, uten å ta inn over seg at andre ikke synes de er så fantastiske. Nå har det blitt slik at jeg umiddelbart kjenner et stikk av motvilje bare disse merkenavnene nevnes. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
he he, slapp av tesla er langt fra perfekt... men argumentene som brukes av de som ikke har de oppleves som tatt ut av luften.. og er ikke et problem for eierne i praksis.. Det meste ligger i den mentale innstilling til å måtte lade og ikke kan gjøre akkurat det en fosilbil kan... de største problemene er faktisk at tesla har vokse smerter og sliter med kapasitet på servicesiden.. og at bilen har en høy inngangspris.. og det siste er at de har laget en navi som skal gi deg en umulighet for å gå tom for strøm... og det har de ikke fått til histen og pisten... dva. bilen ber deg ta en stor omvei eller kjøre tilbake til den laderen du akkurat har ladet på... Det er en opplagt feil de jobber med.. og feilene er så opplagte at de ikke medføre noe kluss i praksis mest en snakkis i bilene.. eller mellom eierne... det som jeg opplever som størst problem er at den kutter power for lenge tilbake når bilen slipper grepet... den er understyrt til vanlig men nøytral til vanlig med fullt pådrag.. den fader bare ut effekten rolig når den slipper likt på alle 4 med 4 like dekk. og fader den inn igjen når grepet er der igjen . det gjelder 4wd, p85d Richard |
|||||||||||||
|
Hvis jeg få nevne den store "feilen" jeg opplever med min i3, så er det at den slår på fullt lys når jeg trykker "on/off" knappen uten å trykke inn bremsen samtidig. Dette tilsvarer "Acc." posisjonen på tenningsnøkkelen til en fossilbrenner og er en posisjon hvor du ikke kan kjøre bilen en meter. (Må trykke inn bremsen og "on/off"-knappen en gang til for å kunne sette den i gir) Jeg kjenner at dette irriterer meg, men siden det også er det eneste, så viser det igjen bare hvor bra disse bilene egentlig er. På den annen side har jeg hverken lyst på Tesla eller problemer med å forstå de som ikke kan/vil ha elbil overhodet. Jeg er fornøyd og de er fornøyd. Kan det bli bedre? :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Trodde det var egne Tesla/elbiltråder her inne.... ![]() |
|||||||||||||
|
Det som var i ferd med å kunne bli en bra tråd utvikla seg brått, Mr Moderator på forumet kan nok kjapt ordne ny Topic -> Tesla tråd 5-6 et sted |
||||||||||||
Hvor mye camber gain er det på en E21 kontra E30? Jeg synes E21 har for små hjulhus bak, samme som E30 face-lift. Blir veldig baktung og uproprosjonal. Det flotte med både E21- og E30'en, er at om de går tomme for strøm, så kan man sette på noe som heter startkabler og deretter vri på en nøkkel. Da vil man som oftes oppleve en flott lyd med en påfølgende bivirkning; bilen lager sin egen strøm slik at man kan kjøre videre umiddelbart! Det flotte med denne startkabeloperasjonen, er at den er over på et øyeblikk! |
|||||||||||||
|
På E30 er det cirka 1 grad per 30 mm camber gain. Vet ikke på E21. Den der startkabelprosedyren fungerte ikke når jeg gikk tom for strøm over Sulebrokken med E30. Årsaken var utslitte børster i dynamoen. Fant ikke ut av dette før bilen var hentet hjem. Da var det en del til under 100 kroner som ble byttet på et par minutter, og startkabelprosedyren fungerte igjen. Etter dette begynte jeg å ha en slik ladereguletor i hanskerommet sånn i tilfelle. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Les: "som oftest". |
|||||||||||||
|