Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Bullshit>>Lappen TILBAKE!

avatar Eivind b.s.

25.07.2015, 20:42:18
535 meldinger

Etter noen år uten lappen, har jeg nå endelig fått den tilbake!!smiley
Nei..mistet den ikke pga fyllekjøring el.l., men pga kraftig epilepsi.

Nå har jeg vært fast inventar på Statens senter for epilepsi, Rikshospitalet ++++ lenge, men etter siste lobotomi har jeg nå vært uten anfall lenge nok til å få lappen tilbake!!
Trenger ikke noe oppkjøring el.l, selv om det har gått noen år siden jeg sist hadde den..Herlighhhh!!
Blir utsreven fra sykehus midten av neste mnd, og da er det raskt hjem til Stavanger og...kjøøøre.

Gleder meg som et barn!

STEMTE DU SV ELLER MDG,,KAN DU LIKSÅGODT MELDE DEG INN I STØTTEGRUPPEN FOR MILJØHYPOKONDERE!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
25.07.2015, 21:26:58
44927 meldinger

Vil tro du har litt ukjørt da, ja! God bedring.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar André

27.07.2015, 08:47:17
5482 meldinger

gratulere! :) Regner med du har en feiteste Teslaen stående i garasjen (eneste som er godkjent som sportsbil her på forumet nå fortiden) og venter på deg.

"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar Richard

27.07.2015, 11:01:11
7995 meldinger

jeg vil nå heller si den eneste fullsize rask familiebil til en god nypris... smiley

Richard

avatar Volvo_850
justinbieber@4evv...
27.07.2015, 12:03:15
2437 meldinger

Gralla! smiley

08 BMW 316i Konebil
05 BMW E61 530DAT
1996 Volvo 850 T5 stv
11 50% E92 M3

avatar BAE

27.07.2015, 12:04:52
6306 meldinger

Kos deg med kjøringa! NB! noen av fartsgrensene er satt ytterligere ned siden sist du kjørte.

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Joachim Fjeld

27.07.2015, 16:44:07
1462 meldinger

Flybilett og leiebil i Autobahnland i boks?


avatar flonoen

13.09.2015, 17:20:17
797 meldinger

Richard, man får jo 520d for en grei nok penge også? Den skal klare rundt 240 km/t i følge carfolio, det er vel mer enn nok til å holde følge med Tesla?

avatar Richard

13.09.2015, 17:38:09
7995 meldinger

Floen,
begrepet rask går på akselerasjon... toppfart er ikke akkurat et tema som berøres ofte på norske veier.. ingen bimmer holder følge med den raskeste Teslan i norske hastigheter når de kommer ut fra fabrikken. men en 520 er jo en bra vogn for komabillister smiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 18:02:52
44927 meldinger

Akselerasjon er jo også et temmelig uinteressant tema på norske veier. Sjelden fartsgrensen endrer seg med med enn 20 km/t om gangen, og bilen foran gir sjelden full gass. Min erfaring er at de raskeste bilene fra A-B er de som kan gå lenge mellom hvert tankstopp, og som kan holde fartsgrensen over humper uten at man trenger bremse. Raskeste bilen jeg har hatt, var en Volvo 240 med 97 hk.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar RonnyL

13.09.2015, 19:06:37
4006 meldinger

Akselerasjon er i mine øyne en enormt viktig del av kjøreturen.

Jeg kjører veldig ofte til østlandet og sørlandet og har "alltid" gjort det med min gamle V70 med 131hk med automat. Jeg hadde også en tur med en leiebil, en V60 DrivE med 115hk.
Har nå byttet bil og øket med nesten 100hk fra den gamle min, og turene er helt annerledes og kan holde mye bedre flyt og snittfart.
Grunnen til det er at jeg ikke trenger Bonneville Salt Flats for å trygt kjøre forbi. Alt jeg trenger er en kort strekke så er jeg forbi både østeuropeiske vogntog og bobiler.
Tidligere ble jeg ofte liggende lenge bak før jeg fant en trygg plass å komme forbi.
Og når du kjapt og enkelt kommer forbi saktere trafikk til mer synker stressnivået om du havner bak.

Prisen for meg utenom kjøpesummen er ca 0,16 l/mil på langkjøring, og den lever jeg godt med.

En annen bonus er at de motorsterke versjonene av en biltype ofte har litt styling og detaljer som gjør at de ser bedre ut enn de vanlige.

“Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement”

avatar RonnyL

13.09.2015, 19:12:36
4006 meldinger

Jeg finner faktisk snittfarten i områder med fartsdempere mye mindre interessant enn evnen til å endre hastighet opp og ned raskt.

“Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement”

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 19:26:28
44927 meldinger

Hvis man kjører et vogntog, er man selvsagt prisgitt farten til de foran. Har også hatt et par supertrege biler som gjorde det vanskelig å komme forbi. Har man derimot en normalt rask bil (Volvoen min var det, og den klarte 0-100 på cirka 13 sekunder), kommer man greit forbi. Hvis forbikjøringene er såpass marginale at man ikke kommer forbi med slik bil, vil man også lett miste lappen hvis man har sivil politibil bak seg. Rundt Sørlandet tar det jo som regel kun kort tid før sinkene har 20 biler bak seg i kø, og da er det normalt ikke særlig gunstig å begynne å kjøre forbi hele køen bakfra uansett.
Min påstand er at hvis jeg hadde byttet ut Volvoen min med en Lamborghini Murcielago, ville jeg faktisk kommet SAKTERE frem. Årsaken er at jeg ville bremset mer for telehiv og hull i veien, måttet bremse mer for motgående trafikk på grunn av for bred bil. Ellers ville respekten for fartsgrenser vært flaskehalsen, og den er den samme i begge bilene. Kanskje enda mer forsiktig i Lamboen, siden den viser så godt igjen. Politimagnet.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

13.09.2015, 19:58:46
7995 meldinger

vel, 99% av de som kjøper motorsterke utgaver av biler i Norge gjør det hovedsaklig for at akselerasjonen er bedre... fordi det føles bedre hver gang man bruker høyrefoten...

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 20:01:26
44927 meldinger

Ja, det er klart det gir en helt annen følelse, på samme måte som grom motorlyd (hint, hint!), men det gjør ikke bilen raskere fra A til B.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar RonnyL

13.09.2015, 20:38:43
4006 meldinger

Hvem snakket om Lamborghini?
Her er det snakk om normale biler med normal bakkeklaring med normal bredde med normal verdi som ikke er mer politimagnet enn normalt bare at en har valgt et motoralternativ med mer krefter.

Har du raskere akselerasjon vil en forbikjøring bli sikrere, da du bruker kortere avstand på å komme forbi.
Du har kanskje krefter i reserve til å øke farten ytterligere midt i forbikjøringen om du feilvurderte situasjonen til å begynne med.
Med kraftigere motor følger ofte også bedre chassis og bedre bremser, så om noe uforutsett skulle skje har du litt mere marginer enn med basismodellen.
Respekten for fartsgrenser burde være der uansett og vurderingen om det er trygt å ta forbi må også gjøres.



“Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement”

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 20:49:43
44927 meldinger

Men hvis du kommer i en slik situasjon at farten må økes mer enn planlagt i en forbikjøring, skulle den jo ikke vært påbegynt. Som nevnt vil ikke sivilpolitibilen la deg slippe unna med det. Som regel trenger man ikke så mye akselerasjon for å kjøre forbi lovlig.

I noen tilfeller er de motorsterke modellene en del tyngre, og har dårligere kjøreegenskaper enn basismodellene. Finnes en del eksempler på det blant annet hos BMW.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar RonnyL

13.09.2015, 21:27:59
4006 meldinger

Har skrevet tre fire alternativer nå, men slettet alle siden jeg nå innser nå at jeg havnet i en argumentasjon med Ove.
Etter 12 år på dette forumet burde jeg visst bedre!

Konklusjonen jeg drar av dine siste innlegg er:
-Det skjer aldri noe uforutsett.
-Du vurderer aldri feil før du gjør noe i trafikken.
-God snittfart i 40 Sone med fartsdempere er viktigere enn evner til raske forbikjøringer.
-Veier bilen 80kg mer blir den en mye dårligere bil. Selv om mesteparten denne vektøkning er nede ved akselhøyde (større bremser, kraftigere oppheng osv)
-Utviklingen av biler og veigrep peaket i 1981 da 240 var på topp.


“Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement”

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 21:52:17
44927 meldinger

Jeg dro frem Volvoen nettopp fordi den er nærmest som en traktor å regne med tanke på kjøreegenskaper. Likevel var det bilen som hadde best snittfart av bilene mine. Jeg tenkte aldri på fartshumper, men du taper faktisk mer på å kjøre i 20 i en 40-sone enn å ligge i 60 i en 110-sone. Det jeg tenkte på, var fjellveiene til Østlandet og Nordover, som ofte har en del tvilsomt veidekke. Har du dyre felger og lav bil, må du ofte bremse kraftig ned. Med en gammel Volvo med stålfelger, tenker man ikke på slikt.

Større bremser og kraftigere stag i understellet gir økt ufjæret vekt. Det betyr dårligere veigrep.

Test en E30 325i mot en E30 318iS, så vil du kjenne hva lang og tung motor betyr for kjøreegenskaper.

Når det gjelder feilvurderinger med forbikjøringer der en sprek motor kan redde deg, vil jeg mene at du kjører for lite defensivt hvis det er et reellt problem.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

13.09.2015, 22:23:27
7995 meldinger

du lever i teorien Ove, de færreste bryr seg om fartsgrensen i det øyeblikket du har lagt bilen ut for å kjøre forbi.. da er flatt jern til man kommer forbi... og det er tryggest at du kommer raskt forbi.. og raske biler er ferdig med forbikjøringen og holder på å bremse ned farten mens "standard biler" ikke har kommet frem til bakskjermen på samme tiden...

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.09.2015, 22:43:11
44927 meldinger

Det er ikke min erfaring, Richard. Det er en minoritet som kjører som du sier, men de fleste kjører faktisk defensivt og noenlunde lovlydig. Tenk litt over dette Richard: Hvor ofte blir du selv forbikjørt på veier der det er kun ett kjørefelt i hver retning? Er du sikker på at du er representativ for norske bilister?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

13.09.2015, 23:43:41
7995 meldinger

jeg er neppe representativ generelt sett... men her snakker vi om forbikjøring og de som er defensive og lovlydige kjører sjelden forbi og de andre som gjør det bryter gjerne fartsgrensen for å få det gjort fort for å beholde best og gode marginer for evt. motgående trafikk...

Richard

avatar BAE

14.09.2015, 09:01:39
6306 meldinger

Et regneeksempel for en lovlig forbikjøring: Du ligger bak en medborger som kjører konstant i 70 km/t i 80 sonen. Du ligger selvfølgelig 3 sekunder bak for å ha tryggavstand. Du akselerer kontant (Tesla S) opp til 80 km/t og blinker ut og legger deg inn igjen når du er 3 sekunder foran din medborger. For selve forbikjøringen trenger du 935 m. Men den oversiktlig strekningen du trenger for å kjøre sikkert forbi må være 3 x dette. 1/3 for at det kommer en bil imot med samme fart + 1/3 sikkerhetsmargin. Dette betyr at du trenger en oversiktlig strekning på 2.8 km for å kjøre forbi. Etter boka. Ikke mange slike rettstrekker mellom Mandal og Stavanger.

Hvis du derimot gir full gass, akselerer opp til og kjører forbi i 120 km/t trenger du 280 m for forbikjøringen og med sikkerhetsmarginer 840 m. Ca 2 km mindre enn den lovlydige borgeren over.

Mao. forbikjøringen innenfor fartsgrenser er stort sett bare mulig når du passerer mopeder og traktorer på norske landeveier. Det er farligere å ligge lenge i motgående kjørebane enn å overskride norske fartsgrenser i et kort, konsenterert øyeblikk.

Ok, Ove. Da er det din tur til å påke alle feilene med det jeg har sagt over og kverulere. ;-)



Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
14.09.2015, 09:37:36
11995 meldinger

Ta også med i regnestykket at ofte øker bilen som blir forbikjørt farten noe under forbikjøringen, iallefall i Rogaland.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar BAE

14.09.2015, 09:58:39
6306 meldinger

Så har du den klasssike idioten som ligger i 60 i alle svinger, men øker til 85 på langstrekkene. Hvordan skal du komme forbi hun/han lovlig?

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.09.2015, 10:03:53
44927 meldinger

Siden det finnes få slike langstrekk, kjører da også folk flest nokså sjelden forbi. Men i praksis vil folk legge seg litt over grensen ved forbikjøring, siden politiet ser forbikjøring som formildende omstendighet ved fortkjøring, og lar mindre overskridelser passere. Ergo legger du deg opp i 90, ikke 80. Dessuten vil du starte akselerasjonen i eget felt mens du ser motgånde bil passere, slik at du kanskje bare er ett sekund bak når du legger deg ut. Siden du har høyere fart enn bilen du passerer, legger du deg dessuten inn bare et sekund foran den andre bilen. Husk også at forbikjøringen kan avbrytes i tidlig fase, så sikkerhetsmarginen er noe mindre enn 3 ganger strekningen du er i motsatt felt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

14.09.2015, 12:24:24
6306 meldinger

Men da bryter du fartsgrensa, Ove Kvam! smiley

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Richard

14.09.2015, 12:42:59
7995 meldinger

Turbo-Ove slår ut i full blomst... du får trøste deg med at du slipper og bimmern din å kvalifisere til fengselstraff før du når bakskjermen på bilen foran.. det kostet meg 18 dager frihet med 6 kr i timen som mot-kompensasjon en gang..

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.09.2015, 12:48:08
44927 meldinger

Så lenge ikke trafikken hindrer meg i det, pleier jeg stort sett allti å kjøre litt over fartsgrensen, men ikke mer enn at jeg regner med å ikke bli stoppet hvis det er en fartskontroll. Så langt har det fungert, bortsett fra en gang, og da i forbindelse med forbikjøring. 92 i 80-sone. Akkurat litt for fort, men følte meg presset siden vi var veldig mange i kø bak en sinke, og jeg var bil nummer to. Måtte gi på litt så de bak meg også kom trygt forbi. I følge politiet skulle jeg ikke bry meg om bilene bak meg. Så da vet jeg det.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

14.09.2015, 13:06:14
6306 meldinger

Roten til problemet her er jo veiene. Når du får motorveier med 110 km/t, så er de aller fleste fornøyd med å følge fartsgrensen.

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.09.2015, 13:16:46
44927 meldinger

Det kommer an på hvor i landet du er. På Østlandet ligger mange over i 110-sonene også. På Sørlandet ligger de fleste litt under.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

14.09.2015, 13:48:19
6306 meldinger

Men når du har to felt hver vei på veier med god kapasitet så det ikke noe problem at noen ønsker eller må ligge 10-30 km/t under fartsgrensen.

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
14.09.2015, 13:53:06
44927 meldinger

Eller 10-30 over, for den saks skyld.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

14.09.2015, 16:24:51
7995 meldinger

man velger da enkelt fart selv utfra prislisten til up & de.... smiley

Richard

avatar Furre

18.09.2015, 10:39:24
2221 meldinger

@Ove: Det fysta du skrive e at du ikkje trenge ein motorsterk bil pga respekt for fartsgrenser, så begynne du å skriva om kor møye for fort du kan kjøra Før du blir stoppa. Eg vil jo sei at viss fokuset e kor mange km/t du kan lura inn over fartsgrensen Før Dei som håndheve regelverket legge merke til deg. Så har du ikkje respekt for fartsgrenser, men respekt for straffereaksjoner fra myndighetene. Og om det e hovetfokuset Bør du kanskje få deg ein så motorsterk bil at du kan kjøra fra politiet?smiley

avatar Richard

18.09.2015, 10:45:33
7995 meldinger

Ove klarer det fint allerede, han lurer bare politien inn på en autoslalombane så blir de straks gruset med sekunder.. smiley

Richard

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
18.09.2015, 11:09:55
44927 meldinger

Minner om at han som vant NM i Autoslalom i raskeste klassen er trafikkpoliti, og han har vunnet NM et tosifret antall ganger før også, ofte i trege biler. Tror ikke det er så mange som ville klart å kjøre fra ham.

Jeg kjører ofte over fartsgrensen, men veldig lite over. Typisk rundt 84-85 i 80-sonene, for eksempel. Kjøre fra politiet er ikke aktuelt. Jeg har respekt for autoriteter, og stopper når jeg blir tatt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::
Fremside>>Bullshit>>Lappen TILBAKE! Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2635 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,5156 sekunder å generere denne siden.