Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Bullshit>>Motivasjon for fortkjøring

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
16.09.2015, 16:22:45
44927 meldinger

Hvorfor kjører du for fort?
Du, ja!

Har tidligere spurt om folk her får mest dårlig samtivittighet av å se at de kjører under fartstgrensen,
eller over. Det viste seg at de aller fleste synes det er verst å kjøre under, enda det er det eneste
som er lovlig.

Hvorfor er det slik? Kjører du for fort på grunn av spenningen for å bli tatt? Eller er det tiden man
sparer på kjøreturen? Man skal jo normalt kjøre veldig mye for fort for at farten skal bli høy nok til
at selve bilkjøringen blir morsommere.

Eller er det rett og slett paragraf 3 i veitrafikkloven som er så hardt innprentet at man er livredd
for å hindre eventuell trafikk bakfra, som vil kjøre enda fortere?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
16.09.2015, 16:36:13
11995 meldinger

En gyllen middelvei mellom å kjøre etter forholdene (som stort sett ikke er lovlig), og å kjøre lovlig er motivasjonen.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Thomas_A

16.09.2015, 19:12:38
1409 meldinger

I hovedsak fordi fartsgrensene ikke samsvarer med veistandard og moderne kjøretøystandard.

avatar Joachim Fjeld

16.09.2015, 19:28:57
1462 meldinger

I hovedsak fordi fartsgrensene ikke samsvarer med et nivå hvor det går å holde konsentrasjonsnivået oppe i hva som er å anse som et nødvendig nivå for å kunne si man er "mentalt skikket til å føre motorvogn".

avatar awt

16.09.2015, 23:18:34
95 meldinger

For min del skal jeg "alltid" nå en ferje for tiden, og da prøver man jo så godt man kan å nå den som går om fem minutt kontra den som går om 25. :)

Utover det er jeg enig med svaret til Blodstrupmoen, men jeg ligger relativt sjeldent mer enn 10%(+) over det speedometeret viser.

- 15 BMW X4 30d
- 07 Opel Astra

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
17.09.2015, 08:27:23
10372 meldinger

Jeg tror det handler mest om barnslig trass for min del. Bare fordi noen har bestemt at jeg ikke får lov til å kjøre fortere enn så-og-så så skal ikke det gå ut over meg. Jeg gjør mine vurderinger og legger meg konsekvent over angitt grense. Lurt? Tja, vet ikke det, men det gir meg en barnslig følelse av glede å trasse makten! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Dan
dherlan@hotmail.com
17.09.2015, 17:13:25
2263 meldinger

Eg vett at det forbaska speedometeret vise opp til 10 km/t for mye. Så eg like ikkje laga irriterte sjåfører bak meg. Samtidig så irritere det meg at andre ikkje klare holda jevn fart, og fartsgrense.
På den andra sidå,....... Så har eg jo skriftlig bevis på at eg kan dobla fartsgrenså. Men det er etter å ha ligget bak ein trailer i 50-60km/t i 80 sone, over lang tid, at eg kjørte forbi med godbilen.


Så mange drømmer, så lite penger

avatar Petter Lønning
petterlonning@gma...
17.09.2015, 20:37:00
660 meldinger

Fartsgrenser er eks mva, må legge til 25% smiley

'89 Porsche 944 Turbo
'06 Audi A3 2.0 16V TDI quattro
'10 VW Passat 2.0 TDI 4Motion R-Line
'82 VW Golf 2.0 16V Berg Cup
'83 VW Golf 1.5 Automat

avatar Sapphy

18.09.2015, 00:06:24
31618 meldinger

Før i tiden kjørte vi fort omtrent på samme måte som Masai-krigerne måler karslighet ved å se hvem som hopper høyest 👍

Livin la vida sofa


avatar Dan
dherlan@hotmail.com
18.09.2015, 09:44:50
2263 meldinger

Nåken så har prøvd den berømta strekkå på motorveien i det sista?

Så mange drømmer, så lite penger

avatar André

18.09.2015, 09:55:02
5482 meldinger

ja

"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
18.09.2015, 12:31:26
11068 meldinger

Stor fart er jo bare rett og slett gøy, pluss at det gir adrenalin. Men merker at behovet blir mindre og mindre. Mange sliter nok også med dårlig tålmodighet, noe undertegnede også gjør.

Hører ofte mange sier at det ikke er noe vits å kjøre for fort, for det er bare snakk om sekunder å spare. Vel, det stemmer i hvert fall ikke. Kjører jeg samtidig med foreldrene mine fra Odda til Sandnes, kan jeg stoppe i Ølen og spise en hamburger, og allikevel være hjemme en time før de.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
18.09.2015, 12:42:54
44927 meldinger

De fleste er nok enige i at stor fart er gøy, men man skal som regel kjøre VELDIG mye for fort før du kommer opp i morsomme hastigheter i Norge. Som dobling av fartsgrensen. De fleste her velger nok å ikke gjøre dette, siden det kan ha katastrofale konsekvenser som ikke er verd det for å ha det litt gøy.

De fleste kjører jo bare litt for fort, og da er det eneste adrenalinet fra faren for å bli tatt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
18.09.2015, 12:47:41
11068 meldinger

Tar ofte en kjapp tur utover motorveien fra Sandnes og utover sent på kvelden for å se om det er noen på veien. Da er det kjekt å kjøre ned med brannstasjonen, og opp igjen på motorveien. Er en alene på veien da, og alene i bilen, så kan en trø på en del uten å være i fare for noen andre enn seg selv i det minste. Da går det så fort bilen klarer til eg ser biler, evnt så roer eg meg før avkjørselen til Kvadrat.

Dette ser eg på som NESTEN lovlig.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
18.09.2015, 13:00:32
44927 meldinger

Men hvis du blir tatt, så går det noen år til du har lov å kjøre bil igjen.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
18.09.2015, 17:39:25
11068 meldinger

Ja, pluss fengsel og ei saftig bot. Men no har eg bodd i Rogaland siden mars 2003, og ennå ikke sett en kontroll på motorveien. Eg har hørt om de, men aldri sett det selv. Blir folk tatt på motorveien, så er det vel stort sett av sivilbiler som er ute og patruljerer. Den faren er eliminert hvis en passer litt på, og ikke gjør det mens det er trafikk på veien.

Men faren er der jo alltid.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Dan
dherlan@hotmail.com
20.09.2015, 11:47:30
2263 meldinger

Eg har sett flere kontroller på motorveien. I begge retninger. Men bare mellom stavanger og tunnellene

Så mange drømmer, så lite penger

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
20.09.2015, 14:08:29
44927 meldinger

Jeg så en i 50-sonen forbi Forus en gang.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

21.09.2015, 19:34:16
7581 meldinger

Jeg er egentlig overrasket at ikke flere dør i norsk trafikk........ av akutt kjedsomhet.
Ja det er en drøy påstand men la meg forklare.
I sommer kjørte jeg hjem fra Tyskland, hastigheten på Autobahn lå stort sett i 140-180km/t, så kome jeg inn i Danmark og farten endret seg til 120-140.
En liten fergetur til kristiansand og så bar det oppover vestlandskysten.

De farligste situasjonene opplevde jeg mellom Kristiansand og Stavanger der farten stort sett er 70, avbrudt av stadige 60 soner.

hvorfor er det slik?
I Tyskland og Danmark gikk det pr. norsk standard grisefort, ja rene villmannskjøringen.
Jeg som sjåfør satt 100% konsentrert og fulgte med vei og trafikk, noen lynkjappe blikk på navien i ny og ne og var 100% opptatt med kjøringen CD ble byttet når jeg stoppet.
Så kom jeg til Norge, nå gikk det så tregt at jeg begynte å bytte CD'er, søke inn nye radiostasjoner, kikket på omgivelsene og naturen.som førte til at jeg var mye mer uoppmerksom enn når jeg "grisekjørte" i utlandet.
Denne reduserte oppmerksomheten vil jeg påstå gjorde meg til en farligere sjåfør i 70 enn når jeg kjørte 170 i Tyskland.

I Norge så ligger jeg stort sett litt over, er jo litt feilvisning på speedometeret å ta hensyn til.
Fartsgrenser opp til 60 har jeg respekt for, men det begynner å bli litt vel mange 60 soner som tidligere var 80 o.l nå så begynner å slite litt der.
Personlig vil jeg si det er værre å ligge 20 over fartsgrensen i mil etter mil, enn å dra bilen opp til 100 over et par hundre meter på en tom oversiktlig vei ogf så ned igjen.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
21.09.2015, 20:05:34
44927 meldinger

Ja, det er oppsiktsvekkende få som dør i trafikken i Norge. Det ligger an til å bli godt under 150 i år. Til sammenligning er det mellom 6000-7000 som dør av røykerelaterte sykdommer hvert år. Cirka 130 drukner, og cirka 600 tar selvmord. Over 1000 dør av feilmedisinering.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Joachim Fjeld

21.09.2015, 23:17:40
1462 meldinger

Det jeg digger med Herr Kvam, er at han sitter på disse statistikkene.
Meget enig med Herr R. Sandvik.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.09.2015, 07:12:58
44927 meldinger

Jeg sitter ikke på statistikken, jeg finner dem ved å google.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Joachim Fjeld

22.09.2015, 10:18:29
1462 meldinger

Ja og etterpå går du rundt å husker den. Da sitter du med den i hodet slik jeg skriver.

avatar awt

22.09.2015, 10:26:31
95 meldinger

Hvis man tar utgangspunkt i at det er tre personer i snitt som vinner førstepremien i Lotto pr. uke, er dette tallet også rundt 150. Veldig mange går rundt og tenker på hva de skal gjøre når (ikke hvis) de vinner, men tror de færreste tenker på at det er like sannsynlig at de omkommer i en trafikkulykke.

- 15 BMW X4 30d
- 07 Opel Astra

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
22.09.2015, 11:05:04
11995 meldinger

Det er vel flere som kjører bil enn som spiller lotto?

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.09.2015, 15:30:11
44927 meldinger

Kloke folk har vel uttalt at Lotto er ekstraskatt for de dumme...

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Richard

22.09.2015, 16:11:50
7995 meldinger

smileysmileysmiley - ingen dum uttalelse det... men nå synes nå mange folk å like spenningen for moro skyld...

Richard

avatar S12Jens

05.01.2016, 11:31:34
2853 meldinger

Jeg tar meg selv i å ligge 10-15km/t over ved kjøring i soner over 60km/t. Grunnen er nok at jeg rett og slett bare gjør det uten noe nevneverdig grunn, utover det 02-Henning sier.

Men det som jeg har blit meget opptatt av på mine mere voksne og muligens reflekterte dager, er å følge trafikkreglene til punkt og prikke(utover hastigheten som muligens liger reelt 5-10km/t over i ny og ne)
Jeg blir meeeget irritetert når folk
-ikke blinker ved filskifte
-blinker feil i rundkjøringer
-bruker kollektivfelt uten hjemmel
-gir gass inn i mot rundkjøringene og "stenger" luker og dermed hindrer god flyt for alle
-kjører helt oppi kofferten selv om det ligger masse biler forann og hastigheten er i eller tett oppi mot grense
-and on and on

200sx rps13
Silvia rs12 FJ20
(WRX -02 stygg og 9-5 Aero som bruksbiler)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
05.01.2016, 12:29:33
44927 meldinger

Da er du ofte irritert, vil jeg tro. Er jo nesten ingen som blinker riktig i rundkjøringer.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar S12Jens

05.01.2016, 15:16:13
2853 meldinger

blir endel risting på hodet ja.....

200sx rps13
Silvia rs12 FJ20
(WRX -02 stygg og 9-5 Aero som bruksbiler)

avatar StigJ

05.01.2016, 15:51:27
3263 meldinger

Ca. alle de punktene der kjenner jeg meg selv veldig godt i. Ikke at jeg utfører de men irriterer meg....

Det som irriterer meg aller mest er de som kutter og/eller ligger i feil fil i rundkjøringer. Er ikke sjeldent jeg kunne fått meg nye skjermer.
Og så de som absolutt skal ligger så nærme hekken at de nesten kan se hvilken radiokanal jeg hører på. smiley



avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
05.01.2016, 16:36:12
44927 meldinger

Jeg irriterer meg nesten aldri i trafikken, men det hender jeg ler høyt av andre bilister og syklister som dummer seg ut. Har sjelden nok selvinnsikt til å le av meg selv, men det har skjedd av og til det også.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

05.01.2016, 18:32:10
7581 meldinger

Ble litt varm nå nettopp faktisk.

Skulle en liten tur på Fagmøbler på Øksnevad for å kikke på noen skap til stuen.
Kjapp liten svipptur fra Verdalen......... men nei......

I rundkjøringen med "foggelen", havner jeg bak en bil, her er det 80 sone, ca halvveis mot Avetti hadde kan klart å komme opp i 60, og hadde ingen planer om å kjøre noe raskere, nedbremsing mot rundkjøringen ved Avetti startet "i god tid".
Her måtte jeg stoppe å vente på en bil som skulle gamleveien gjennom Klepp, den trege bilen ble tatt igjen i utgangen av rundkjøringen som om jeg hadde ligget bak hele veien, på dette tidspunktet hadde jeg blitt tatt igjen av èn bil.
Nå er det 60 sone, da gikk det langt om lenge 50, og den farten ble holdt inn i 70 sonen, uten at det fikk rare innvirkningen på farten. Resten av turen til Øksnevad gikk det i 50-55, tror jeg var såvidt oppe i 60 i en nedoverbakke. Når jeg skulle svinge av til Fagmøbler var det en laaaaaang kø bak meg.

Trodde dere det var over nå..... neida.
Når jeg svinger av så ser jeg en bil parkert utenfor Fagmøbler med ryggelysene tent, det var fullt på p-plassen så det var en plass jeg ønsket og overta. Nå måtte jeg vike for en hest på vei inn så det tok meg noen sekunder ekstra å komme av hovedveien.
Jeg siger sakte inn mot p-plassen, og denne bilen har nå klart å komme halvvis ut av luken, jeg stopper opp å venter, tiden går, alt i alt tipper jeg denne personen brukte opp mot et minutt på å rygge ut av en luke å kjøre vekk slik at jeg kunne kjøre inn, det er god plass og noe mer enn 10 sekunder trenger man ikke bruke på den manøveren.

Jeg hadde det ikke travelt, og er blitt litt mer tolerant med årene, men jeg må si jeg noen ganger lurer på hvordan enkelte har klart å førerkort.
Jeg lurer også på om noen ligger å kjører sakte med hensikt bare for å irritere andre bilister.
Å ligge 20 under fartsgrensen i 17-tiden på ettermiddagen betyr jo at de som ligger bak ikke har mulighet å kjøre forbi fordi det er så mye trafikk.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
05.01.2016, 19:58:03
44927 meldinger

Jeg vet at noen liker å kjøre demonstrativt sakte hvis de har biler (og da spesielt biler som Audi/BMW) liggende litt tett bak seg. Jo mer de presser på bakfra, jo sakterer kjører bilen foran. Når er forbikjøringsmulighet dukker opp, gasser de på igjen, for da er det ikke gøy lenger.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

06.01.2016, 00:57:28
7581 meldinger

Ja, de vet jeg om, men jeg holdt vanlig avstand, som jeg sa, jeg er blitt roligere med årene, men det var kanskje noen av de som tok meg igjen som ble ganske varme.
Jeg ser jo at noen syntes dette er morsomt, men å gå inn for å lage kø på de tidene med mest trafikk skjønner jeg ikke, det er jo ikke èn BMW e.l som blir skadelidende når du etter en stund har 20-30 biler bak deg.

De som kjører sånn har ikke mye respekt for andre heller, det kan jo være noen i bilen bak som må på legevakt eller sykehus, en gravid kvinne, noen med en avkappet finger e.l som trenger å komme fram raskt. Da er det temmelig egoistisk å demonstrativt kjøre sakte.
Like ille de som absolutt skal holde igjen trafikken i venstre felt på motorveier.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
06.01.2016, 06:53:39
44927 meldinger

Ja, de bryter paragraf 3. Trafikkpsykopater.
Men det skjønner de ikke selv. Mange tenker at hensynsfull kjøring er å kjøre sakte, men i mange tilfeller er det jo nettopp sakte kjøring som ødelegger for andre.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar S12Jens

06.01.2016, 12:31:46
2853 meldinger

Tipper dette var en litt gammel og usikker person, som laget køen. Disse kan du ligge i kofferten på, blinke med lysene, holde god og riktig avstand osv, MEN det vil ikke påvirke nevneverdig pga hverken bakspeil eller sidespeil er riktig instillt.......

Jeg vil legge til listen et punkt som ergrer meg alvorlig, og det er personer/biler som bruker akselerasjonsfeltet på påkjøringsramper på f.eks motorveien, som forbikjøringsfelt når det er tett trafikk. De kjører forbi kø som går i 25-40km/t, gjerne i 90-100km/t på høyre siden og bråbremser idet feltet er iferd med å ta slutt, for så å kaste seg inn i kjørefeltet. Dette gjør da at de som ligger der allerede må bremse/vise bremselys og da har vi det gående med byggende kø bakover og alle må følgelig dele på "regningen".
Gjelder også ut av Tjensvollkrysset mot Tasta/Nordover. Bare for at det er "fletteskilt" i enden betyr det ikke at det SKAL være annenhver bil ifra begge feltene. Det betyr kun at begge som kommer i etter skiltet skal vise hensyn/vikeplikt /vilje til sammarbeid.

Kjenner dette er litt terapi å skrive om...

200sx rps13
Silvia rs12 FJ20
(WRX -02 stygg og 9-5 Aero som bruksbiler)

avatar DuraAce

06.01.2016, 13:58:01
1484 meldinger

Den siste der, med fletting av annenhver bil nordover fra Tjensvollkrysset er jeg tilhenger av såfremt vi snakker saktegående kø. Men det gjelder her som ellers i trafikken at det glir best om man tenker litt langsiktig og mindre egosentrisk.

Jeg har faktisk noen ganger redusert farten for å demonstrere på folk som ligger helt oppå bakfangeren når det er kø foran meg, gjerne ved å blinke dem forbi ved første anledning eller kjøre inn til siden. Jeg vet ikke om alle skjønner poenget, men noen tar det :-)

--
Think different.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
06.01.2016, 14:11:43
44927 meldinger

Når det er fletting, er det egentlig tre soner.
- Først er det heltrukket linje. Da er det ikke lov å skifte felt.
- Så kommer stiplet linje. Da kan man skifte felt, men må blinke, og har vikeplikt.
- Så forsvinner linjen. Her er det fletting.

Konseptet er jo at man skal finne en "luke", og tilpasse farten mellom feltene før streken forsvinner. Etter dette er man i praksis i ett og samme brede felt, og skal innordne seg på rekke. Synes det blir feil å kjøre forbi biler i den sonen, men helt greit å kjøre forbi biler til enden at den stiplede linjen.

Når trafikken står mer eller mindre stille, synes jeg det er helt greit at man bruker feltene helt opp, og fletter sammen helt i enden. Da blir det ihvertfall litt bedre kapasitet akkurat der det er et ekstra felt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

06.01.2016, 22:40:41
7581 meldinger

De som irriterer meg mest av alle er de som kommer på nye RV44 fra Sandnes og inn i rundkjøringen ved godsterminalen.
sånn litt over klokken 3 begynner det å danne seg en liten kø i bunnen av bakken i høyre felt, denne blir etterhvert endel lengre, så kommer det en "luring" i venstre felt og kjører rett forbi hele køen og fletter seg inn. og bare lager køen værre.

Blir akkurat som denne.

picture

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
12.01.2016, 08:17:21
44927 meldinger

Vi kjører faktisk saktere og saktere:
http://www.nrk.no/hordaland/norske-bilister-kjorer-saktere-enn-for-1.12744660

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
12.01.2016, 10:39:33
11995 meldinger

Det merkes jo ekstremt godt i trafikken også. Som regel ligger de fleste 10 km/t under fartsgrensen, spesielt her i Rogaland. I f.eks Oslo flyter trafikken mye bedre, for ikke å snakke om i søreuropa.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Arne
arneragde@yaoo.no
13.01.2016, 06:08:19
11068 meldinger

http://www.vegvesen.no/fag/Fokusomrader/Trafikksikkerhet/Ulykkesdata

Midre dødsfall også, selv om jeg tviler på at det har særlig mye med farten og gjøre. Kløner vil fortsatt være kløner i fremtiden, uansett hvor sakte det går. Men enig at det går ekstremt seint langs veiene i Rogaland.

Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!!

avatar Robart

13.01.2016, 07:20:53
125 meldinger

Det mest irriterende ang fart i rogaland synes jeg er de som "vinglekjører". På e39 sørover i 80 sone kan de ligge i både 65 og 105 om hverandre. Dette er veldig frustrerende. Samme skjer på motorvei, og også i mer tette strøk med 40-70 sone

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.01.2016, 07:33:48
44927 meldinger

Synes vinglekjøringen er teitest på motorveien. Jeg har kanskje satt farten til 95 i egen bil, og tar igjen en bil. Legger meg ut for å kjøre forbi, og så gasser de plutselig på, slik at jeg må legge meg inn bak igjen. Et minutt etterpå har de mistet farten, og jeg legger meg ut for å kjøre forbi. Så gasser de på, og jeg må legge meg inn bak igjen. Og slik fortsetter det, helt til jeg demonstrativt øker til 120 og kaster meg forbi. Justerer til 95 igjen, for så å bli forbikjørt av samme bil.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar BAE

13.01.2016, 08:28:33
6306 meldinger

Kjenner godt igjen dette. Har ved noen tilfeller kjørt forbi samme bil 3 ganger.

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
13.01.2016, 08:37:27
10372 meldinger

Er lite vits med cruisecontrol på Motorveien ja. Jeg tror rekorden min er å kjøre forbi samme bil fire ganger mellom Sandnes og Madlaveien - uten å røre cruisecontrolen en eneste gang underveis. Da bør du kanskje ta et hint ...

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
13.01.2016, 09:32:02
11995 meldinger

Det er slik kjøring jeg kaller rogalandskjøring. tror det skyldes at vi ikke er vant med 4 feltsvei der det er uproblematisk at biler holder individuell fart, og at det blir sett på som ett nederlag/sniking i kø, å bli forbikjørt/passert.

"Det er ikke så viktig at trafikken flyter bra, bare ingen kommer frem før meg" mentalitet.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
13.01.2016, 09:55:12
44927 meldinger

Det var en mye kjedeligere forklaring enn min mistanke om at de kanskje prøvde å flørte med meg! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Robart

21.01.2016, 09:31:36
125 meldinger

skjedde i går igjen, på vei fra sandnes til stavanger, med avkjørsel til røyneberg/madla gled jeg forbi en volvo XC på cruise control i 105, halveis til tunellene kom den forbi meg i sikkert 130 før jeg på nytt gled forbi i tunellen i samme fart enda...

avatar Egil S

22.01.2016, 18:17:25
7581 meldinger

Kl 12:30 i dag lå det et gjeng (5-6 biler) på motorveien i 60 !!!!!!!!
Er det mulig å være så inkompetent??? Enkelte burde vært fratatt lappen for å sette andre i fare med sin adferd i trafikken.

For ordensskyld, det var ikke kø, ingen rush trafikk, og absolutt INGEN grunn til å kjøre 30km/t under fartsgrensen.
Jeg tok igjen disse ved IKEA og skulle svinge av på kvadrat så endte opp å ligge bak de hele veien, kjente jeg ble litt varm.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
22.01.2016, 18:26:35
11995 meldinger

Det er jo to felt på motorveien.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.01.2016, 19:59:25
44927 meldinger

Ja, det er nok at en kjører i 60, så er det 4-5 bilister bak som av prinsipp aldri kjører forbi. Har testet på dette selv. Man kan kjøre utrolig sakte før de vil ut i venstre felt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

22.01.2016, 22:31:32
7581 meldinger

Blodstrup. Stemmer det, men jeg hadde ikke så langt før jeg skulle svinge av, dessuten var trafikken i venstre felt 30-40 km/t raskere så det var ikke så lett å komme seg ut.
Dessuten trodde jeg ikke de kom til å kjøre i den farten, trodde det bare hadde hopet seg litt opp når en kjørte utpå motorveien og de drev å akselererte, når jeg fant ut at det ikke var tilfellet var det så kort igjen til jeg skulle svinge av at å kjøre forbi 5-6 biler å hive meg inn foran for å svinge av ble litt meningsløst.

Poenget er at jeg ikke kan forstå at noen kjører så sakte på en motorvei når det er fri vei, og fine kjøreforhold.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Joachim Fjeld

23.01.2016, 03:10:33
1462 meldinger

Om jeg var UP var verden et bedre sted....

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
24.01.2016, 11:00:22
44927 meldinger

I går lå jeg i kø bak en Leaf fra Bryne til Ganddal. Cirka 10 biler i køen. Målet for elbilisten var åpenbart å spare energi. Maks 55 i 80-sonene, og egg under gasspedalen.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
24.01.2016, 12:24:18
10372 meldinger

En skam for elbilismen! Når energien er gratis er det desto mer grunn til å gasse hardt og brutalt, alltid! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar H_c

25.01.2016, 18:42:22
23582 meldinger

Helt enig. Jeg har tatt vekk gasspedalen på min elbil og heller bare montert en av og på knapp..

GOLF R
Team MONNJUICE!!

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
25.01.2016, 22:36:21
10372 meldinger

Like hardcore som alltid - respekt! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.
Fremside>>Bullshit>>Motivasjon for fortkjøring Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2635 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,6406 sekunder å generere denne siden.