Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Bullshit>>Motivasjon for saktekjøring

avatar Egil S

22.03.2016, 14:16:56
7521 meldinger

Siden vi har en for fortkjøring, ser jeg etter senere tids opplevelser i trafikken behovet for en tråd om det motsatte.

Hva er motivasjonen for å kjøre 75km/t på motorveien kl 12 på formiddagen når det er relativt lite trafikk?
Hvorfor kjøre 55km/t i 70 sonene?
Hvorfor kjøre forbi en bil i venstre fil på motorveien i 85km/t når den i høyre kjører 80 og effektivt blokkere begge filer?

Dette er bare noen få eksempler av det jeg har opplevd i trafikken de siste månedene.
Jeg forstår at vær og føreforhold, samt tidspunkt på døgnet kan gjøre det fornuftig å kjøre under fartsgrensen.
Men hva får mennesker på en fin vårdag, tørre veier, utenfor rushtid til å kjøre 10-20km/t under gjeldende fartsgrense???

Kom gjerne med deres synspunkter og observasjoner.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar BAE

22.03.2016, 14:48:21
6186 meldinger

1. De sitter og prøver å maksimere rekkevidden på batteriet/tanken sin
2. De er taxisjafører som ikke har tur eller prøver å strekke ut en tur for å få mer betalt
3. De er sjåfør av en pizzabil med firmalogo som sitter i telefon eller skriver en epost som ikke har tid til å følge med på kjøring og fart
4. Komabilist som tenker på alt annet enn å kjøre bil
5. Eldre mennesker som har en komfortfart godt under fartsgrensa
6. Folk som har fått en fartsbot på en halv månedslønn som er livredd for at det skal skje igjen.

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
22.03.2016, 14:59:04
44710 meldinger

Jeg har konfrontert enkelte bilister om at de kjørte sakte. Samtlige har gjort det helt ubevisst, og ikke tenkt over hva fartsgrensen er i det hele tatt. De bare kjører. Fartsgrense? Hæ?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
22.03.2016, 15:03:39
11941 meldinger

Husk at ved kollisjon i 70km/t går det bra så lenge du har sikkerhetsbelter på, i 71km/t eller høyere moses kroppen til en ugjenkjennelig masse og alle i bilen omkommer. Ref Statens vegvesen.

Ofte er det de som kjører sakte på motorveien de som kjører fortest i 30 og 40 soner.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar BAE

22.03.2016, 15:19:40
6186 meldinger

De som har bestemt seg for å kjøre i 70 overalt?

Turbo 5 sound addict

10' Ford Focus RS / 07' Ford Smax / 03' Hobie 16

avatar Frode H.

22.03.2016, 20:09:14
1050 meldinger

Statens vegvesen hadde over flere å en kampanje der "Hvilken side av fartsgrensen ligger du på" var gjennomgående tema. Her var det visst viktigere å ligge under fartsgrensen enn å holde den. Effektiv kampanje for å få flere farlige forbikjøringer..

BMW 220d xDrive Active Tourer
Countryman Cooper S
Boble

avatar Siggi

23.03.2016, 18:08:06
202 meldinger

Kjøre rexton. Seie seg sjøl at motivasjonen te saktekjøring bler høge der ei duve bortøve veien..

Eg elske F5

avatar Efti
teftelan@diamond.no
24.03.2016, 17:15:36
918 meldinger

Det er Ove som får trafikken til å gå sakte med å gjøre eksperiment på veien :)

- '00 BMW 330Ci E46 ESS SC
- '92 BMW 325i E36 (vinterbil)
- 91 Yamaha FZR1000 Genesis

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
24.03.2016, 21:49:23
44710 meldinger

Men jeg gjør jo bare det når det er åpent for forbikjøring, for å se hvor sakte det går å kjøre uten at noen vil forbi.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar André

26.03.2016, 14:03:24
5478 meldinger

Er på min fjerde Fitbit Charge HR klokke nå, kan ikke si at kvaliteten er så god på dem.

"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar André

26.03.2016, 14:04:29
5478 meldinger

haha, litt feilpassert svar ja! smileysmiley

"Har gammal dame og putter kroner til overs i Audan hver eneste måned"

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
26.03.2016, 14:42:44
44710 meldinger

Men siden dette er et avsporingsforum, kan jeg jo si meg enig. Har hatt to garantisaker på Charge HR selv. Begge ganger var det blåtanndongelen til PC som tok kvelden. Men det er jo greit at de gir oss nye ting når de gamle går i stykker, da! :-)

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar oyvind

30.03.2016, 21:41:46
7175 meldinger

Jeg har lest det samme som blodstrupmoen, 71kmt er den sikre død, derfor legger jeg jeg meg stort sett i ca 65 når jeg sjekker facebook og spiller minecraft.



---
- Bmw 530xdt
-Renault Zoe Elektrisk!

avatar Gunnar R.

21.05.2016, 14:58:58
243 meldinger

Har en Avensis leiebil for tiden, og den må ha 101km/t på speedometeret for å forflytte seg i 90km/t. Hvis dette er gjengs for Toyota, så forklarer nok det en del irritasjon mot Toyota-bilister...

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
21.05.2016, 15:17:32
11941 meldinger

Hadde samme feilvisnng på min Toyota.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
21.05.2016, 17:17:55
44710 meldinger

Ja, jeg har merket dette på Toyota og Opel.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

21.05.2016, 18:43:28
7521 meldinger

jeg kjørte nettopp tur retur Stavanger - Lillestrøm.

Som oftets fløt trafikken tålig på fartsgrensen og noe over (+5) på sørlandet og østover.
Men jeg oppdaget at selv her var det folk som lett kjørte 10 under flere steder.
Jeg la ikke merke til om det var spesielle merker dette gjaldt.

Ser at mange fortsatt liker å kjøre 10-15 under 90 på motorveien, midt på lyse dagen, disse lager oftest kø, men heldigvis er det et felt å kjøre forbi i her.
Hvorfor blir det kø, vel, jeg tror det er fordi folk ikke kikker så mye på farten og bare følger bilen foran, etter en stund finner de ut at "hva i H.....!!!, vi ligger jo langt under fartsgrensen" å kjører forbi.

Der det ikke er 4-felt så lager disse bilistene mange farlige situasjoner fordi de irriterer de som ligger bak.
Mange tenker nok slik at "5-under bryr ingen, det er så lite at du kommer ikke senere fram", vel, skal du kjøre 10 timer utgjør det 5 mil, nesten 1 time lengre kjøretid.

En annen merkelig oppførsel, er de som ligger 5-10 under fartsgrensen i 70-80 soner, og når en forbikjøringsmulighet byr seg, f.eks en lang strekke eller en 3-feltsvei så gir de plutselig gass og ligger 5-10 over, for så å kjøre sakte igjen etterpå.

Håper UP begynner å ta sinkene i trafikken, det er de som skaper de farlige situasjonene.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
21.05.2016, 18:55:55
44710 meldinger

Sinkene i seg selv skaper ikke farlige situasjoner. Det er de utålmodige som ikke takler sinkene, som skaper farlige situasjoner. Altså kombinasjonen av disse.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar RonnyL

21.05.2016, 21:14:13
3990 meldinger

Det finnes håp Egil: http://www.p4.no/politiet-vinket-inn-billistene-som-sinket-trafikken/artikkel/653686/


Kan komme med retorikk om at du skal være rolig og tålmodig I trafikken og aldri la deg vippe av pinnen, men blir du hindret ofte nok og lenge nok så bikker selv den godeste over og blir frustrert.


Det der utsagnet om at om du har det så travel skulle du startet tidligere er sinnsykt irriterende!
Ingen kan vite hva som foregår i livet til andre billister.
Det kan være at barn skal hentes I barnehage innen et visst klokkeslett, en viktig avtale som må holdes. Og kan nektes å kjøre innefor regler og fartsgrensen for å nå sine avtaler.
Og bare for å stoppe et garantert motargument: Må de kjøre villmann for å rekke det er det en helt annen diskusjon.


I overkant hissige bilister vil det alltid finnes uansett hva andre foretar seg, men om de som ønsker å kjøre saktere bare kan slakke litt på gassen på en passende slette eller svinge av på en busstopp i noen sekunder så løser veldig mye seg. Jeg vil heller ha en hissigpropp langt foran meg enn rett bak slik at jeg potensielt blir en del av hans neste feilvurdering.


To gode regler å følge er:
-Om det er ingen biler foran deg men mange bak deg så kjører du saktere enn andre syns det er greit på den strekningen. Og du kan trygt slippe dem forbi for siden de har tatt deg igjen så har de en høyere fart enn deg og vil forsvinne ut av ditt trafikkbilde rimelig kvikt.

-Vil noen forbi så slipp dem fram uansett hvor fort du kjører. Du er ikke Politi og har ingen rett å hindre noen. De må selv gjøre sine valg og vurderinger og om du står på ditt og hindrer dem skaper du ikke en bedre, roligere bilist bak deg til lenger du holder ham bak.
Tvert i mot er du med å eskalere en situasjon som kunne vært løst med smidighet.

“Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement”

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
21.05.2016, 22:53:26
44710 meldinger

Trafikk bør være et samarbeid. Har man raskere trafikk bak seg, er det bare fordeler med å slippe dem forbi.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

22.05.2016, 23:56:11
7521 meldinger

jeg er helt enig at for en "sinke" koster det lite å slippe forbi.
Dessverre er det mange som tydeligvis liker å provosere i trafikken, bevisst kjøre saktere, og gasse på i forbikjørings steder for å hindre forbikjøring og så kjøre saktere.
Noen får tydeligvis et kick av å hindre andre i trafikken, og fryder seg av at bilen bak nå er kjempefrustrert.
Neste gang bør man tenke seg litt om.
Kanskje er den bilen du hindrer i en krisesituasjon, en fødende kvinne, et sykt barn, et barn som har svelget noe, en som har kappet av seg en finger, brukket noe e.l og er på vei til sykehus/legevakt.
Så driver "du" å hindrer denne bilen bare på pur F.....

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
23.05.2016, 01:30:45
44710 meldinger

Jeg tror de fleste som tilsynelatende provoserer ved å gasse på når det er forbikjøringsmulighet, egentlig ikke tenker på det i det hele tatt. De er komabilister, og synes det er naturlig å kjøre fortere når det er flere felt, og rettere vei. Med biler mot og svinger, synker farten naturlig. De på vei i bil, men har svært få tanker som har med bilkjøring å gjøre. Det går 99 prosent på autopilot, og når de kommer frem, kan de ikke huske hvordan de kom dit.

Det finnes selvsagt trafikkpsykopater også, men de er heldigvis sjeldne. Den beste måten å fyre dem opp på, er å kjøre med liten avstand bak dem. Da blir de provosert, og vil gjøre sitt beste for å hindre din fremferd. Jo nærmere du kjører, jo saktere vil de kjøre.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
23.05.2016, 09:41:43
10221 meldinger

Fra egen erfaring fra diverse passasjerseter så kan jeg langt på vei bekrefte Ove sin påstand; de som sliter med å kjøre jevnt og å holde seg til (minst) fartsgrensen er bare generelt frakoblet trafikken. De har ingen bevisst tanke om egen hastighet eller oppførsel utover at de greier å holde bilen innenfor foretrukne kjørefelt og ikke treffer andre harde gjenstander på sin vei. Altså godt innenfor den offentlige definisjonen av "god sjåfør". Vi som antar en noe mer aktiv tilnærming til dynamisk optimalisering av trafikkkapasiteten på veinettet har som regel en annen definisjon av dette begrepet ...

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Robart

24.05.2016, 09:19:16
114 meldinger

Var en tur nordover på lørdag, ble liggende å stange i 55-65 nedover rennfast, la meg i 90 oppover og ble frakjørt.....
På E134 østover havna jeg bak en liten Hyundai etellerannet som lå i 75-80 i 80en, men med en gang veien ble nystelt med flotte tuneller og midtdeler ble hun liggende i 60...jeg kjørte da med første anledning, i 80 sona lå jeg i 90 og kjørte da fra...med en gang det ble 60 eller mindre så tak hun meg igjen nok en gang....

avatar Håkon

24.05.2016, 09:23:25
6669 meldinger

I fjor sommer ble jeg stoppet av en idiot-sivilpoliti midt på natten på sørlamdet, han hadde målt meg til 108 km/t i 90-sone og mente jeg lekte med livet.. Han var så j. sur og tverr at jeg foreslo å bruke pengene fra boten til en stand-up komiker i baksetet så han holde humøret oppe på nettene - det var da bråket startet...
Samme uke ble jeg stoppet av ei mc-politidame i Skåne som mente jeg hadde 183 km/t i 110-sonen, men slapp unna med 20 minutt med skjenn om hvor " jävla sjükt ni nordbagger kjörer på motorvegar i Sverige" Kanskje hun ble ekstra muggen da hun fersket meg på å kikke på den sinnsykt stramme rumpen hennes i skinnbuksen hun hadde på seg.

Samme uke kjørte jeg flere dager i 200+ km/t på Autobahn uten å dø.

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
24.05.2016, 13:40:37
10221 meldinger

Det siste der var nok bare flaks - blir helt sikkert din tur neste gang, galning! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Frode H.

24.05.2016, 23:13:05
1050 meldinger

Har merket meg dette med sakte fart ned Rennfast. Har blitt verre med tiden. Oppover går trafikken greit. Er det fotobokser og gjennomsnittsmåling som gjør folk ustabile?

BMW 220d xDrive Active Tourer
Countryman Cooper S
Boble

avatar -stig-
stig-a@hotmail.com
25.05.2016, 07:48:26
2625 meldinger

er jo mange som er livredde for venstre felt på flerfelts vei, lett å se når man kjører med henger og ligger i 80 så lager man deeeeen køa selv om venstre felt er helt folketom smileysmiley

93' Mazda Rx7
13' Mercedes E-klasse

avatar oyvind

23.06.2016, 22:31:25
7175 meldinger

Jeg kjører ofte under 90 på motorveien i høyre felt, fordi bilen bråker så mye når jeg skal snakke i telefonen..


---
- Bmw 530xdt
-Renault Zoe Elektrisk!

avatar Egil S

10.11.2017, 18:08:01
7521 meldinger

Nå som jeg har begynt å jobbe på Forus må jeg si jeg er imponert over hvor fort folk klarer å lage kø på motorveien.
Jeg har opplevd et par ganger nå at dette tar ca 30 sekunder.
Dette kan jeg si fordi nå jeg kjører forbi IKEA og kikker på motorveien så er det nesten ikke biler i noen felt, altså ingen kø.
MEN av en eller annen grunn så på de 30 sekundene det tar meg å krysse broen å kjører ut på akselerasjonsfeltet så er det blitt kø........
30 fokkings sekunder er det idiotene trenger for å starte køhelvette som de neste timene vil prege motorveien.

Hvordan i alle dager klarer de dette praktstykke kan man spørre?
Vel det det er kort og godt fordi noen evneveike bilister ikke makter å få bilen opp i mer en 50km/t i løpet av et flere hundre meter langt akselerasjonsfelt.
Er det fordi de har rekkevidde angst på dildobilen? eller at bensin/diesel er så dyrt at de ikke vil bruke 20ml mer drivstoff for å akselerere på en normal måte? Er de blitt så amøbe i hode av å kikke på dataskjermen gjennom en hel arbeidsdag at de ikke evner å ta inn sanseinntrykk og prosessere informasjon i en normal hastighet slik at 50km/t oppleves som "styggfort"?????
Kanskje de ikke har det så travelt med å komme seg hjem fordi de får bank av kjærringa eller har grinete unger?

Ikke vet jeg.

Jeg vet bare at i dag var det knapt en bil å se i sørgående felt når jeg kjørte opp og over broen ved Ikea, 30 sekunder senere svingte jeg ut på motorveien i 40km/t bak en rekke biler, når vi kom til avkjørselen til Kvadrat hadde vi kommet opp i 70 og jeg så en endeløs rekke lys bak meg.

Rushtrafikken hadde begynt.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
11.11.2017, 01:55:39
44710 meldinger

Det er nok mest fordi det er flere biler som skal kjøre der samtidig, enn veien har kapasitet for. Tingen er at man får gjennom flere biler i timen hvis de kjører i 30, enn hvis de kjører i 90. Det er den mest effektive farten med tanke på trafikkflyt.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

11.11.2017, 15:51:20
7521 meldinger

Joda, det forstår jeg.

Men rushtrafikken starter sånn sett tidligere enn den behøver.
Hadde bilene klart å komme opp i 90 på akselerasjonsfeltet, hadde det gått lengre tid før det tettet seg til.
Men når de ikke klarer det, så må evt de som ligger i 90 bremse ned, så forsterker effekten seg og man får kø.
I mange av tilfellene jeg har opplevd dette er det ingen grunn til at man skal svinge ut på motorveien i 50-60km/t. De som gjør dette har klar bane, det er ingen andre biler som er til hinder for de, de klarer av en eller annen grunn bare ikke å få bilen opp i fart, noen synes også at å kjøre i 70km/t i høyre felt i en 90-sone er helt greit, disse lager også kø.

Andre som forsterker køen er disse som driver å kjører sikksakk for å alltid kjøre i den filen som de tror går raskest.

Bare å legge seg ut i venstre fil bare tenker dere..... vel, når du kjører 50, og de som ligger i venstre fil kjører 90+ er ikke det så lett heller, er ganske stor hastighetsforskjell så man trenger en raskt bil for å ikke hindre disse. De kommer fort og "tett".

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
11.11.2017, 16:16:44
44710 meldinger

Du har jo rask bil?

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Egil S

12.11.2017, 02:40:59
7521 meldinger

Joda, jeg har jo det, men ikke alle som har det.
Noen trenger tydeligvis Ikea - Kvadrat på å komme opp i 70-80km/t.
Synd noen mennesker ikke tenker så langt at de innser de lager kø med sine handlinger.

-12 BMW M550xdT
-90 BMW 850IA
-14 BMW S1000R

Fremside>>Bullshit>>Motivasjon for saktekjøring Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2589 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,2813 sekunder å generere denne siden.