Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Teknisk>>Motor slokner...

avatar 2ARI

22.02.2017, 13:09:36
30 meldinger

Hei stadig nye problemer dukker opp med min aldrende Pajero 2001 mod.... 290 000 km.
I det siste so har motor en tendens til å stoppe under køyring, går til tider litt ruskete på tomgang men stort sett går den fint på tomgang...
Motor kan ha lite/ingen dra kraft når ein begynner å køyre, men den kommer etter litt rusingog forsiktig pådrag... Dette er forsovidt greit men det som egentlig er problemet er at når ein køyrer og bremser ned for eit kryss/rundkøyring so stanser motoren nesten alltid... Må derfor pensle den i fri og so tilbake i drive når ein er klar til å køyre vidare... (Automatkasse)
Når man da er komen fram til målet og skal rygge bilen på plass, slokner den veldig fort når ein skifter til revers...
Og so føler eg at under "vanleg køyring" må eg til tider gi unormalt mykje gass for å få respons...
Har hatt den på verksted for feilsøking, dei mente den kanskje kunne vere diesel pumpa som leverte litt lite/ustabilt... Er vist Common Rail motor og dei er vist litt fintfølande... ?
Ein svoger som er litt kyndig (i følge han sjølv) meinte det kunne vere luftmengdemålaren som tulla? Eller eventuelt ei dyse som ikkje fungerte?
Nokon som har gode tips?
Var ikkje sugen på å bruke altfor mykje pengar på verksted sia eg tenker å selge bilen.... Gode dekk og nye dempara på alle 4. +++ diverse, for rette personen er her bil i mange år enda...
Har kjøpt meg ein ny/nyare Pajero og den gamle skal derfor vekk...

avatar Richard

22.02.2017, 17:25:25
7870 meldinger

hvis den ikke ryker (svart) så får den for lite diesel.. (hvis den ryker svart får den for lite luft i forhold til diesel - feks. tett luftfilter og/eller gåen turbo)

det høres ut som dieselfilter sak hvis den går generelt dårlig, men det høres ut som den trekker rimelig godt når du får fart på turboen hvis jeg forstår deg rett og det har de nok sjekket ut filter allerede ville jeg tro..

det kan være feil med dieselpumpa (som gir for lavt trykk/volum til railen) eller noe som regulere den.. er det ikke feilkode leser på slike vogner som er født i dette årtusen ?



Richard

avatar kamikaze

22.02.2017, 18:25:38
410 meldinger

Sjekk SCV´en i diselpumpa

avatar 2ARI

22.02.2017, 19:37:37
30 meldinger

Nei ryker ikkje svart... Derimot er der blå røyk i eksosen... brukar nokre liter olje på året...
luft filter skal vere ok, har tenkt litt på diesel filter, har tappa av kondens på det eit par gangar siste 1-1/2 året, kanskje totalt 2 dl vatn/dårleg diesel...
Når motoren "virkar" suger den godt avgårde... godt drag i den faktisk for å ha runda 290, men er ikkje overbegeistra for å måtte drage noko særlig over 1000 kg... Da mister den krafta rimelig raskt...

No er eg ikkje noko mekaniker... so eg må ærlig innrømme at eg veit ikkje kva SCVèn i dieselpumpa er for noko...

avatar kamikaze

22.02.2017, 20:18:21
410 meldinger

http://www.youtube.com/watch?v=wewLYB0CUFQ


avatar 2ARI

29.03.2017, 12:50:56
30 meldinger

Ok, da tar eg opp igjen tråden fra sist...
Sidan eg ikkje har noko særlig forståelse for motorar har eg prøvd dei enklaste inngrepa.
Det betyr at eg har skifta dieselfilter og luft filter på bilen, ikkje at det hjalp; men skada ihvertfall ikkje... Og eg har køyrt på med dyserens på tanken, har heller ikkje merka noko endring etter dette...
Fekk tips om at det kunne vere luftmassemåler som var defekt...
Demonterte derfor "luft røra" frå innsuget og inn til filteret og derfra inn til toppen av motor og vidare ned til det som eg antar er turbo. Her fann eg mykje dritt, kan minne om støv og skit som er iblanda olje og som har lagt seg som eit lag inne i "røra". Dette er no sjølvsagt rensa bort...
Har søkt litt på Youtube og funne ut at luftmassemålar kan rensast... MEN, i filmane på youtube viser dei en slags "streng" inne i luft masse målaren som ofte blir skiten og derfor må rensast.
Det som eg har kommet fram til er L masse målar på min bil har ingen slik "streng" ? Skal det vere det på alle slike målarar?
Og so viser dei til at om du kobler frå ledninga som går inn på målaren so skal motor slukne, om ikkje virker ikkje målaren slik den skal.
Motoren min (når den går på tomgang) virker like "fint" uansett om ledninga er plugga i eller ikkje!
Nokon som kan hjelpe meg?
Var og tenkt til å sjekke SCVèn på pumpa, slik som en over her (kamikaze) foreslo.... men problemet mitt er at eg min TOSK veit no ikkje korleis ei diesel pumpe ser ut!!! SO hjelpesløs er eg faktisk!!!! Nokon som kan forklare meg?

avatar Richard

29.03.2017, 21:15:02
7870 meldinger

jeg kjenner ikke til pajero,men ut fra det du skriver virker det som du har en defekt luftmassemåler.. den strengen skal sannsynligvis være grunnpilaren i målesystemet... tidligere utgaver (TDI) var det det en slags flapp som åpnet seg etter hvor mye luft som ble blåst imellom.. denne strengen er nok en vidreutvikling fra dette og de elimnere beveglige deler i samme slengen...

en dieselmotor går nærmest uansett bare den får luft og litt diesel.. men ikke nødvendigvis på god effekt..

Richard

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
30.03.2017, 10:02:16
10221 meldinger

For forståelsens skyld:
Flapp i måleren = Luftmengdemåler
Platinatråd i måleren = Luftmassemåler

Forskjellen mellom disse er at sistnevnte også måler tettheten i luften (endrer seg ved trykk, temperatur og fuktighet) og gir dermed mulighet for mer presis måling av nødvendig drivstoffmengde for optimal forbrenning. Mengde er volum og masse er antall luftmolekyler på vei inn til motoren. Det er antallet luftmolekyler i sylinderen som bestemmer hvor mange drivstoffmolekyler som må tilsettes for perfekt forbrenning - ikke volumet av denne luften.

Generelt: Høy temperatur, lavt lufttrykk og lav fuktighet gir lav masse per volumenhet. Altså hvis du med en luftmengdemåler kjører opp på et høyt fjell en varm og tørr sommerdag så vil en luftmengdemåler gi deg altfor fet blanding, mens en luftmassemåler fortsatt gir perfekt blanding siden den kompenserer for disse faktorene kontinuerlig.

Tråden fungerer på den måten at den varmes opp til en konstant temperatur og så brukes mengden strøm som trengs for å holde denne temperaturen som mål for hvor mye masse som passerer tråden og forsøker å kjøle den ned. Hvis tråden mangler har du bare en rørbit - ikke en luftmassemåler.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
30.03.2017, 20:43:57
44710 meldinger

Nja, det finnes luftmassemålere som bruker selve røret som sensor også, uten tråd.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
30.03.2017, 22:23:24
10221 meldinger

Spennende, hvordan virker de?

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar bokken
fuckinlowdowndrum...
31.03.2017, 00:09:17
3098 meldinger

det er tidligere versjoner som har tråd som varmes opp.
Idag har di fleste luftmassemålere en motstand med varmemotstand film på ..som gjør samme jobben som den tidligere tråd type luftmassemåleren.Så føler elementet ser egentlig bare ut som en liten motstand,som er plassert i en eller annen form for enten rørbit/plast trakt eller en slags sokkel.
Grunnlaget for å gå bort ifra varmetråd er hovedsaklig pga holdbarhet,



1992 Mercedes Benz w124 500e
1989 Mercedes Benz w201 2.5-16 "Evo"

EBB FLOWTECH POWER
RACEFIX Motorsport
TURBOKONGEN
NILSEN MOTOR

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
31.03.2017, 09:51:56
10221 meldinger

Noe sånn?
picture

Ser ut til at prinsippet er det samme, bare at tråden er erstattet med film - sikkert mer solid, ja. Er det noen som vet om disse er like ømfintlige for oljepapirfilter (type: K&N o.l.) som platinatråden var? Da korrigerer jeg til at hvis det er bevegelige deler i luftmåleren så er det en mengdemåler og uten bevegelige deler så er det en massemåler ... :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar bokken
fuckinlowdowndrum...
31.03.2017, 10:32:38
3098 meldinger

Nei.den som det e bilde av der e luft masse måler med tråd ,seg den heilt i frem kant der .men ja ellers rett at luftmengde måler er med bevegelig flaps inni ,og luft masse måler er en solid enhet med enten tråd ,eller motstand med varme følsom film ☺

1992 Mercedes Benz w124 500e
1989 Mercedes Benz w201 2.5-16 "Evo"

EBB FLOWTECH POWER
RACEFIX Motorsport
TURBOKONGEN
NILSEN MOTOR

avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
31.03.2017, 12:35:45
10221 meldinger

Hehe, joda, det er riktignok en temperaturføler i front der, men jeg tenkte mest på selve massemålerfilmen i bakkant. Da ser det ut til at jeg har fått tilført noe ny kunnskap i dag også - herlig! :-)

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar bokken
fuckinlowdowndrum...
01.04.2017, 01:46:29
3098 meldinger

ahhh...ser det nå..va på tlf ..så bildet ble litt lite

ja er bare en "viss" type det der.Det er den "siste" "typen" om du vil...
Det er en typs luftmasse måler som både har temp sensor for innsugs lufta OG luftmasse måler.
Nyere Ford har også denne typen luftmassemåler..der innsugs temp sensor sitter i selve luftmassemåleren.

så dette e jo ett tegn på at der endel forskjellige typer ude å går :)Men den med "varmetråd"...e mer eller mindre falt vekk :)

1992 Mercedes Benz w124 500e
1989 Mercedes Benz w201 2.5-16 "Evo"

EBB FLOWTECH POWER
RACEFIX Motorsport
TURBOKONGEN
NILSEN MOTOR

avatar 2ARI

27.06.2017, 12:32:00
30 meldinger

Etter lang tid med mykje frustrasjon bestemte eg meg for å selge bilen.... som den står...
La den ut på finn.no for ei tid tilbake og var 100% ærlig om feil og manglar... Hadde egentlig ikkje forventa den heilt store interessa for bilen...

Men etter 30 min starta det, eg vart nedringt av folk som ville komme og sjå og eventuelt kjøpe...
So her vart det første mann til mølla prinsippet...
Bilen vart solgt og eg fekk bortimot det dobbelte av det eg hadde håp om å få...

Etter ei vekes tid var eg i kontakt med kjøper for å høyre kor det står til med bilen... Hadde kanskje forventa eit litt negativt svar...
Men joda, bilen går som ei klokke og er i dagleg bruk!!!!????


WTF ?
So eg måtte spørre! kva var feilen?

Skifta to dieselrør som var rusta hull på... Etter det starta bilen fint og går som ei klokke....

Eg måtte le... Eg bøye meg i støvet for alle bil kyndige der ute som forstår seg på bilar...
So enkelt!... og det var det?
Berre som eit tips til andre der ute... Sjølv om 2 uavhengige verksted har konkludert med at det må skiftast diesel pumpe...
Eit utall av bilkyndige har kommet med teoriar so avanserte at eg ikkje har forstått halvparten...
Og utallige søk på Youtube og andre mediar...
2 dieselrør og en times skruing var det som skulle til....

Eg e berre SO glad eg ikkje tok råda frå "sakkyndige" og tok kostnaden med å skifte pumpe...

So no er eg den "lykkelige" eigar av ein nyare Pajero og håpar det forblir slik en stund til....




Fremside>>Teknisk>>Motor slokner... Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2589 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,2813 sekunder å generere denne siden.