|
|||||||||||||
Lure litt på koss folk flest tenke angående fartsgrenser, risiko og bøtesatser. Kver einaste gang eg kjøre motorveien legge eg merke te någe besynderligt: Mange bilister passe nøyaktigt på å ikkje kjøra fortere enn 90, men i 40 og 50 sonene som e i begge ender nå ligge de lett 20 øve grenså. Ke det går i? “Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement” |
|||||||||||||
|
Det har jeg også lurt på. Har også hatt anledning til å prate med folk som kjører slik etterpå. Det viste seg at de hadde et veldig lite bevisst forhold til fartsgrenser, og hadde minimalt fokus på hastighet. Gikk mer på autopilot. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Kanskje de trener til å kjøpe elbil? Det krever som kjent en del kraft å flytte på luft når den blir så hard som over 90, mens i hastigheter under der kommer du lenger per kWh energi. Ellers er mitt inntrykk at utenom rushtiden så går trafikken på motorveien godt over 90 i begge felt. Unntaket er i foreningstiden (19-20) på tirsdag og torsdag. Da er også ullhodefaktoren og kånehårandelen temmelig høy. Tilfeldig? Tror'kje det, nei! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Jeg kjører stort sett bare motorveien i helger, og da pleier jeg sette cruise på 96. Det er sikkert noe rundt 92 km/t virkelig fart. Da kjører jeg forbi flere enn jeg blir forbikjørt av. Jeg blir faktisk forbikjørt av flere på Fv44 i 80-sonen mellom Skjæveland og Kvadrat med cruise på 86. Likevel er det ett sted der ellers lovlydige vestlendinger liker å gi gass og kjøre langt over fartsgrensen, og det er opp motbakkene i Rennfast. Da kommer de plystrende forbi, for så å legge seg under fartsgrensen igjen etter at de kommer ut i friluft. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
jeg er iallefall sykt lei av å få fartsbøter HELE TIDEN!!! K L I K K K!!!!!! GOLF R Team MONNJUICE!! |
|||||||||||||
|
Flere burde bruke automatisk fartsholder mer. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Jeg har også undret meg over manger totale fravær oppmerksomhet rundt fart. Jeg har ligget bak individer som i 70 sone ligger å kjører 55, kanskje 60. så kjører man inn i en 60 sone å da setter de opp farten !!! å kjører plutselig 65-70. Samme har jeg opplevd at folk ligger å kjører 75 på motorveien midt på lyse dagen når det ikke er trafikk. Selv har jeg respekt for fartsgrenser opp til 60, disse overholder jeg da det stort sett er bebodd område, mange kryss o.l opp til denne farten. 70-soner sliter jeg VELDIG med, sannsynligvis fordi 90% av disse var 80-soner for noen år siden. 80-soner eksisterer jo knapt lengre, og mange av de var tidligere 90. på to-felts veier som motorveien og Fv44 som Ove nevner så er det ennå verre å respektere fartsgrensene. motorveien e39 hadde fint kunne vært 100, mange kjører jo det allerede, iallfall de som ligger i venstre felt. FV44 kunne fint vært 90, så kunne de satt ned til 80 på et lite stykke før 60 sonene. Jeg kunne tenkt meg elektroniske skilt som endret fart etter trafikken. Lite trafikk og på nattestid kunne lett vært 10-20km/t mer enn i rushtiden. Fra 70 og opp ser jeg ikke noe problem å ligger 10-15 over, 60 og ned bør overholdes. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Mye cruisecontrol på meg. Jeg kjører 44 i 40, 55 i 50, 66 i 60, 77 i 70, 88 i 80, 100 i 90, 115 i 100 og 125 i 110 sona. Tesla Model S P85 |
||||||||||||
Må sei eg legger meg ca på det samme hehe Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
Ca der eg åg ligge. Reell fart, ikkje speedometeret. Men det e ikkje fartsøveskridelsene eg tjene mest på merke eg. Det e med jevne fart og ikkje minst i svinger. Ofte ligge folk tett på fangeren og trykke på slettene, men med en gang det komme svinger så forsvinne de langt bagøve. Og itte rundkjøringer og andre hindringer bruke mange ufattelig lange tid på å komma opp i fart. Når eg hørre ke andre bruge av tid på strekninger så ser eg tjene mye på effektive kjøring og jevne fart. Og ikkje bruge eg mye diesel heller. Snittet på langkjøring e 0.51-0.55. Og det e ikkje verst for ei store stasjonsvogn med 215hk og at eg bruge korte tid fra a te b. “Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement” |
|||||||||||||
Jeg merker også at mange kjører fort rett frem, seint i svinger og bruker år og dag på å akselerere. Jevn fart er oftest det beste. Jeg merker også at mange kjører veldig fort i boligområder. Her hos oss er hovedveien gjennom feltet 40, jeg kjører 40, for her er det mye unger og dyr, samt veikryss. Jeg har alltid noen som ligger å presser på støtfangeren bak, folk vil helst kjører 50-60 der. I gata vår er det 30, her kjøres det også ofte fort noe som er ennå verre, for ungene leker i gata her. Det jeg finner mest merkelig med dette er at det som oftest er foreldre som kjører fort, det er suv'er og flerbruksbiler som kjører fort i boligfelt. Jeg kjører ofte 20-25 i gata vår, for gårdsplassene er uoversiktlige og barn leker eller går mellom lekeplassene og ballbingen. Mens de som faktisk er foreldrene til disse ungene gjerne kjører 40+. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Er jo ofte slik når foreldre klager på at folk kjører for fort i gaten, og vil ha fartshumper. Da kommer politiet og gjør noen målinger, og ender opp med å "fange" akkurat de som klaget. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
http://www.tv2.no/broom/9111582/ Richard |
|||||||||||||
Godt de kutter ut fengsel for en harmløs forbikjøring.. . Richard |
|||||||||||||
110 i 60 sone er jo noe i overkant. Her var det mye "gråsoner" riktignok, spesielt med tanke på at den andre bilen gav gass. Han kunne avbrutt forbikjøringen, men er ikke sikker på jeg hadde gjort det selv, iallfall ikke når jeg var i 20-årene. Nå er det sikkert tatt en god vurdering i dette tilfelle, men, i 60 soner er det oftest mange kryss, og gjerne utkjørsler fra hus o.l. sånn sett er jo 110km/t en stygg overtredelse. Men det kommer an på hvordan det var på det aktuelle stedet. Lurer mest på om den andre bilen fikk noe straff, noe den absolutt burde. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Kan ikke se at det er relevant at bilen som er brukt er rask |
|||||||||||||
|
Jo, det er relevant. Hvis det hadde vært en 2CV som ble målt i 110, har den brukt flere kilometer for å komme opp i den farten. Med Teslaen er det bare et lite rykk for å komme forbi den andre bilen. Det er jo en veldig farlig situasjon når bilen man kjører forbi øker farten. I verste fall kan man måtte presse den av veien hvis det kommer noen mot. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Så då bør det bli reduksjon i straff for MC og? Ford Mondeo '06 |
|||||||||||||
En 2CV veier 1/4 av en Tesla(ca to motorsykkel). Det minsker jo skadepotensialet på omgivelsene vesentlig. Bør ikke det også være formildende? |
|||||||||||||
|
Jo, det ville ikke være urimelig. Det er jo skjerpende når tungtransport kjører slik. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Spørsmålet er vel om vektforskjellen veier opp for ekstreme forskjeller i kjøreegenskaper som teller i den farten ? |
||||||||||||
|
Det virker som om fokus var på forsett og eksponeringstid. Føreren ble trodd på at overskridelsen var fremprovosert av den forbikjørte og at eksponeringen var veldig kortvarig. I begge tilfeller betyr bilens kapasitet ganske mye. Jeg synes dette var et lyst øyeblikk av anvendt fornuft i rettsvesenet som gjenreiser respekt for lover og regler. Bra! Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Han som kjørte 240km/t med en i8 for et par år siden da. Kunne jo brukt samme logikk der. fartsoverskridelsen skjedde i Tunnel, fartsoverskridelsen skjedde over en kort strekning, det var lite trafikk og bilen var rask. Kan ikke huske det var noen formildende omstendigheter rundt den dommen. I dette tilfellet kunne føreren kunne avbrutt forbikjøringen og tatt den senere i en mer egnet hastighets sone. Folk skal kjøre veldig sakte i en 60 sone før det er verdt å kjøre forbi, er veldig sjelden jeg kjører forbi i 60 soner. Disse er ofte relativt korte og man vet det er bedre muligheter for forbikjøring om ikke lenge. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
240 i en i8 tar jo en god stund. Er ikke bare et par sekunder gassing for å kompensere for den forbikjørtes fartsøkning. Dessuten er jo tunnel en skjerpende omstendighet. Og når det gjelder 60-soner, taper man jo mye mer tid på å ligge bak en som kjører 10 under fartsgrensen der, enn i 90-sonen. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
En avbrutt forbikjøring kan være svært farlig. Om den forbikjørte kjører sakte er det naturlig å tenke at det er kø bak ham. Hva skjer så om en forbikjøring avbrytes? Jo, den som kjører forbi senker farten drastisk, og legger seg inn i køen igjen. Hastighetsforskjellen kan bli ganske stor, og potensialet for påkjørsel bakfra er stor. I dette tilfellet er det også overhengende fare for en kjedekollisjon. Altså er et par sekunder med fartsoverskridelse som regel å foretrekke da man da har oversikt og besluttet at sikten er god nok og veien er fri. At den forbikjørte velger å vanskeliggjøre forbikjøringen burde vært straffbart og straffet mye hardere enn en kortvaring fartsoverskridelse. He who is last shall be sideways and smiling |
||||||||||||
|
Ja, jeg ville også valgt å gi full gass for å komme forbi i en slik situasjon, hvis det dukket opp motgående trafikk. Og lykkes det ikke, vil plan B være å legge seg rett i siden på bilen man skal forbi, og eventuelt dytte denne i grøften. Da er det bilen som skaper den farlige situasjonen som tar høyest risiko. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Merk at føreren ble funnet skyldig i fartsoverskridelsen, sannsynligvis på samme måte som nevnte i8-fører. Det formildende kom først inn i bildet under straffeutmålingen, og er det noen som har lest denne for i8-føreren? Det er vanskelig å sammenligne to hendelser uten å kjenne fakta for begge. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
jeg var i samme situasjon for 15 år siden kjørte forbi et par sinker og laser sto og plukket meg på toppfarten.. perfekt timing.. siden det var 2 biler ble farten 140.. (i 80ien) 18 dager i bua og 1 år uten lappen.. den gangen var det liten forskjell om jeg man kjørte i 140 i 2 timer eller 2 sekunder.. i deg ser det ut som man slipper en tur i bua for et slikt uhell.. Richard |
|||||||||||||
Nå er det vel egentlig ganske meningsløst av oss å diskutere dette i.o.m at dette allerede er avgjort. 60 soner er oftest i bebygget område, det er sideveier og gårdsplasser som munner ut i slike fartssoner. veien kan virke klar, man starter forbikjøring og plutselig svinger en bil innpå veien i motsatt kjørerettning fra en sidevei/gårdsplass. Denne bilen kikket ikke til høyre før han svingte utpå fordi han ikke skulle krysse et kjørefelt, han kikket kun til venstre for å se at det ikke kom noen derfra. Bilen er svingt utpå å du kommer i 110 i hans kjørefelt. ikke bra. I 80 soner er det færre muligheter for slikt, da disse veiene ikke har så mange av denne typen kryss, eller gårdsplasser. Jeg har ofte ligget bak biler fra Klepp til 4-felten på FV44 som ligger 10 under fartsgrensen. Men jeg gidder oftest ikke ta sjansen på en forbikjøring, på den mest oversiktlige strekningen, der det er best å kjøre forbi står det en fotoboks. På neste oversiktlige veistrekning er det et stort kryss, etter det en bomstasjon. Jeg prøver å kontrollere blodtrykket og kjører forbi når det blir 4-felt. 60-soner er som oftest ikke så lange, kanskje 2-3km, da er det ikke noe problem å vente til en bedre egnet strekning før man kjører forbi, er ikke mye tid man taper. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
her er liste som kan være til nytte for de som ikke har sittet inne ennå. FARTSGRENSE GIR FENGSEL 30 km/t 76 km/t 40 km/t 86 km/t 50 km/t 96 km/t 60 km/t 115 km/t 70 km/t 125 km/t 80 km/t 136 km/t 90 km/t 150 km/t 100 km/t 165 km/t 110 km/t 175 km/t Richard |
|||||||||||||
|
Jeg så et blink i veikanten sist jeg kjørte med leiebil i Tyskland. Kjørte nesten 70 i en 60-sone. Slo opp på nettet hva det koster å kjøre 1-10 km/t for fort utenfor bysonen der nede. 10 euro! :-) Det er jo vesentlig billigere enn de der fotoboksene man bruker til å ta passbilder med. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Fikk du noengang boten i posten? |
|||||||||||||
|
Har ikke fått den, nei, men det er ikke så lenge siden heller. Erfaringsmessig får jeg den ikke, men kanskje heller et lite gebyr fra leiefirmaet for å ha tatt seg av forespørselen fra tyske myndigheter. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
ja, det stemmer gebyret fra leibilselskapet er som regel større en fartsbøtene.. men man slipper i det minste prikkedøden.. Richard |
|||||||||||||
|
290 kroner. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
30 euro da? |
|||||||||||||
|
Det vil jeg tro. Har ikke fått brevet enda, ser bare trekket på kredittkortet. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
25 euro pluss tysk moms. Totalt 29.75 euro. Står at gebyret er uavhengig av botens størrelse, og at boten enten blir sendt til meg, eller betalt av leiebilselskapet. Tipper sistnevnte i mitt tilfelle. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
I mitt tilfelle blir boten sendt meg. Jeg har blitt bøtelagt for rorskellige ting flere ganger i utlandet enn her hjemme. Men det er greit. Er jo nesten som å vinne i lotto i forhold til her hjemme. |
|||||||||||||
|
Eg har blitt tatt bilde av i Canada, Sverige og diverse steder i Asia uten å ha fått noe brev eller mail. Jeg vet ikke hvordan prosedyrene er hos leiebilselskapene angående bøter som dukker opp hos de? Bortsett fra i Sør-Korea, der jeg hadde over 30 bøter som plutselig dukket opp på kontoret hehe. Men der fikk en av kontordamene prutet ned summen til en nesten ubetydelig sum hehe. Her hjemme er det litt vanskeligere, så eg har polert biler i 40 dager på Sandeid engang hehe. ![]() Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!! |
||||||||||||
|
Ryktene sier at jeg har fått boten også i posten nå, med bilde og greier. 10 euro! :-) ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Jeg tipper vi har en overvekt av duellsjåfører her på forumet. http://www.nrk.no/buskerud/er-du-ein-duellsjafor_-1.14293210 ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
hehe, må vel innrømme at duell holdningen har roet seg betraktelig med årene. Pulsen øker ikke lengre når noen siger forbi på motorveien. ![]() ![]() Å bli forbikjørt er heller ingen krise lengre. en fordel med å bli eldre tenker jeg. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
For min del måtte det en elmotor til. Det ble plutselig ikke så viktig å kjøre like fremoverlent lenger. Fossil kastrering? Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Jasså Henning, så du er blitt en av disse som kjører i 75 på motorveien og 55 i 70 sonene og generelt 10-20km/t under fartsgrensen. Det er stort sett de eneste som får blodtrykket mitt til å heve seg i trafikken i dag. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Nei, det skjer i så fall kun i kø. Men nå kjører jeg kanskje 90 i 90-sonen istedenfor obligatoriske 100+ tidligere. Alle fartsgrenser under 90 settes til 10+ som før, men jeg kjører typisk mer passivt. Som å vente litt ekstra på god luke i rundkjøringer, slipper frem medtrafikanter der de egentlig har vikeplikt, bremser mer ned foran kryss. Slike ting som fremstår mer modent og sedat. Det passer seg liksom litt bedre bak rattet i en elbil enn en ildfull dynobrenner. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Modent???? Du beskriver et råttent eple. En avleggs sjåfør, på god vei inn i koma. Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!! |
||||||||||||
|
Melding mottatt! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Kjører også elektrisk, og det går minst like fort som tidligere med behov for mindre luker. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Jeg har nok også en tendens til å være litt hardere på gassen ved bykjøring de gangene jeg kjører elektrisk bil. Er generelt tilhenger av at trafikken flyter kollektivt, som et samarbeid. Misliker når enkelte trafikanter saboterer flyten ved å kjøre i komamodus eller egoistmodus, slik at det går ut over andres fremdrift. Det kan være overdrevet bremsing før svinger, mangelfull bruk av blinklys, treg reaksjon og dårlig oppmerksomhet når køen drar i vei, dårlig tilpasning ved fletting, for tidlig fletting, marginale forbikjøringer, feltskifte uten å se seg for, unødvendig kjøring under fartsgrensen, treg akselerasjon ut i små luker, manglende vilje til å kjøre forbi sinker, og kjøring i venstre felt utenom forbikjøring. Alt dette handler jo egentlig om å vise hensyn i henhold til paragraf 3. Men å se på trafikken som en konkurranse, der jeg skal fortere frem enn andre, og fortere enn det som er tillatt? Nei, det har stort sett gått over med alderen. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|