Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Teknisk>>BMW N43B20 - reparasjon

avatar hmhaga

10.12.2017, 17:46:45
1708 meldinger

Resultatet etter noen runder på Rudskogen med BMW 120i med N43B20A:
picture

Regner med at dette er rester etter veiv/rådelagere? Det er slakk i alle 4 rådelager. Veivlager har jeg ikke fått sjekket enda. Verre er det at det ligger slike metallpartikler på toppen av stemplene, i oljekanaler, oljefilter og oljefilterhus. Har derimot ikke funnet noen metallpartikler i toppen av motoren, metallgitteret/filteret til solenoidventilene for ventiltimingen er også rene (stoppet i oljefilter?).

Spørsmålet: Er det bare å kaste motoren? Jeg vurderer å sende den til kompetent firma for sliping av veiv, borring av sylindere, delevasking osv - og deretter å få den montert den sammen igjen med riktig timing (litt utfordrende pga manglende spesialverktøy). Neste spørsmål - hvorfor skjedde det? Dårlig oljepumpe, eller rett og slett oljetørke i angsten? Litt kjedelig om det samme skjer igjen.

Jeg skal forøvrig aldri kjøpe en BMW igjen, og denne bilen blir solgt så fort den er reparert.

picture
picture

Jeg har ikke skrudd mye motor, bortsett fra Subaru boxer - hvor det ikke finnes balanseaksler smiley
Er dette viraket i bunnpanna virkelig en vanlig måte å implementere balanseaksler på?

picture

'03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5i '08 E87 120i (*knock*knock) '03 Alfa 147 '91 Bandit 400


avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
10.12.2017, 18:32:31
44791 meldinger

Så ikke bra ut. Tror ikke jeg ville hatt den motoren der etter fiksing. Vet jo aldri hva alle disse bitene kan ha forårsaket av problemer.

Har vært på nokså mange BMW-treff med banekjøring, og ser forbausende få biler som får motorskader. De bilene som får det, er normalt kraftig modifisert hjemme i garasjen. Du har nok vært uheldig.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar 540is

10.12.2017, 23:34:57
150 meldinger

Registeret på disse motorene er elendig, hvordan ser plastføringene til registerkjedet ut? Plast fra de legger seg ofte i oljesilen til oljepumpa, litt inspirerende kjøring da så..

avatar hmhaga

11.12.2017, 00:26:33
1708 meldinger

@540is. Registerkjede var det første jeg sjekket da jeg kom i depot med klakk klakk. Men alt dette ser greit ut, ikke noe slitasje på plastføringene eller slakk i kjedet. Oljesilen er veldig grov, og bortsett fra diverse metallpartikler så er den ren.

Blir interessant å demontere mer av motoren. Jeg mistenker at summen av arbeid som må utføres, overstiger prisen på en byttemotor.
Det som er trist er prisen på byttemotor vs prisen på bilen... får kjøre den på henger til tyskland og tilbake med S65 4.0 V8 ;)





'03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5i '08 E87 120i (*knock*knock) '03 Alfa 147 '91 Bandit 400


avatar 02-Henning
02henning@gmail.com
11.12.2017, 10:27:02
10251 meldinger

Alternativt en LS6 hvis du er på budsjett ... :-)

Det er viktig å tenke positivt og ikke bare kaste en masse penger på bilen for å få en som er lik utgangspunktet. Snu slike hendelser til starten på noe nytt fremfor en dyr dump i veien og så fortsette som før.

Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler.

avatar hmhaga

11.12.2017, 23:04:29
1708 meldinger

@02-Henning: Planen var å bli kvitt elendigheten, og kanskje løse den inn i bilen der LS6 faktisk hører hjemme. Har også vurdert Porsche 944 med samme motor....time vill show. Har sendt en henvendelse til EBBTECH, så får vi se hva deres estimat blir....

Akkurat da denne idiotiske tyskeren brøt sammen hadde jeg tidenes høyeste WAF-faktor på kjøp av ny sportsbil (fikk til og med godkjent kjøp av Lotus Esprit S4). smiley

'03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5i '08 E87 120i (*knock*knock) '03 Alfa 147 '91 Bandit 400


avatar awt

12.12.2017, 23:38:57
92 meldinger

Christer Mehl i bergen er glad i å jazze opp 1-serier med diverse morsomme motorer (N55, S65 etc.). Han kjøpte bl.a. min halvdefekte 116i. Hør med han om han er interessert i bilen slik den står, evt. om han har en motor liggende til deg.

- 08 BMW 523i touring
- 07 Opel Astra
Fremside>>Teknisk>>BMW N43B20 - reparasjon Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2601 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,2190 sekunder å generere denne siden.