|
|||||||||||||
Jeg lager en egen model 3 tråd... det blir vanskelig å ikke vurdere denne som alternativ for mange her inne selv om den er laget over dammen... Jeg så de testet uavhengig 0 - 60 mph på en tilfeldig produksjons-bil som er oppgitt til 5.1 sek.. resultatet var 4.6 sek etter noen runder... i praksis vil det si noe sånn som 4,8 sek på 0 -100 km/t.. ikke værst for en bil i samme størrelse som bwm3er men til en elektrisk pris på ca. 400 - 450 000 tipper jeg... hva koster en ny bimmer3er når den når den kan nå ovennevnte marsjfart på under 5 sek ? her er bilde av en unplugged utgave (spoilerstyling butikk) ![]() Richard |
|||||||||||||
4wd utgaven kommer til våren... tipper den også vil finnes som en P-utgave (P75D ?) Richard |
|||||||||||||
http://www.google.no/search?q=test+review+model+3+tesla&newwindow=1&source=lnt&tbs=qdr:w&sa=X&ved=0ahUKEwjG97jGsd3YAhXLCJoKHWE-AdcQpwUIIA&biw=1280&bih=541 noen tester begynner å komme ut.. Richard |
|||||||||||||
![]() Richard |
|||||||||||||
|
Hvis du ser på hvilken motor de fleste BMW-nybilkjøperne velger, vil du se at de fleste er svært lite opptatt av ekstrem akselerasjon. Selv har jeg 136 hester, og det er meget sjelden jeg trenger å gi full gass med denne. Det meste av kjøringen skjer under 2000 RPM. En annen ting er størrelsen. Model 3 er vel en del større enn 3-serien. Kanskje mer naturlig å sammenligne med fem-serien (eller 3 serie GT)? For meg er den rett og slett for stor til at den blir vurdert som en aktuell kandidat. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Hvis jeg skal være helt ærlig så er det ett eller annet med disse Teslaene som gjør at alle mine resterende entusiast-reseptorer legger seg rett i dvale. i3 er et fornuftig alternativ som dekker så og si alle mine fraktbehov, uten å vekke den helt store entusiasmen heller. Skal jeg ha noe i tillegg så kommer en del irrasjonelle behov frem og batterier og lang rekkevidde er ikke engang oppe på topp 20 listen over ønskede egenskaper. En annen ting er prisen; når du bikker 300-350K så er det ikke lenger et fornuftsvalg (det segmentet er fylt av mer moderate elbiler i dag, og tettere skal det bli) og da vil jeg ha dekket behov utover billig frakt fra A til B og en aksellerasjon i ny og ne. Jeg tror ikke nødvendigvis at jeg har så mye mot Tesla, hverken som merke eller modellene de tilbyr, det er bare det at de svarer på spørsmål jeg aldri har kommet på å stille. Kanskje om noen år, men enn så lenge ville jeg heller kastet en halv million eller drøyt det på en stasjonsvogn med fossilbrenner, eller et ufornuftig leketøy med teltduk. Hvis jeg skulle bytte litt om på dagens bilpark, noe jeg egentlig ikke føler behov for - så alt over kan igrunnen ses bort fra. :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Litt sammenligning av størrelse (LxBxH): BMW 3-serien: 4620 x 1810 x 1430 = 11,96 m3 Tesla 3: 4690 x 1930 x 1440 = 13,03 m3 BMW 5-serien: 4910 x 1860 x 1460 = 13,33 m3 Jeg synes E30 hadde fin størrelse: BMW E30: 4320 x 1650 x 1370 = 9,76 m3 ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Blir aldri helt fortrolig med den fronten på Model 3. Ser sikkert penere ut med skilt, men ser litt ut som en dårlig kopi av en Porsche som har krasja i en vegg eller noe sånt. Pen fra siden og bak. |
|||||||||||||
|
Ja, Teslaen er ikke akkurat noe fruktfat, men i forhold til mange andre elbiler, ser den OK ut. I forhold til BMWs 3/5-serie, holder den ikke helt mål på utseende. Men dette er en smakssak. Kanskje noen synes den er vakker. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Fan den var stygg. liknet på sånn Chrysler Neon. : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2000-2002_Dodge_Neon_--_06-20-2011.jpg/1200px-2000-2002_Dodge_Neon_--_06-20-2011.jpg Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
Ryktene tilsier at BMW vil snart komme med en helelektrisk 3-serie på den nye plattformen. Mye rykter om at den skulle avdukes i Frankfurt i september i fjor, men det skjedde visst ikke. Stor sjanse for at den dukker opp i løpet av året. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Elektrisk Mini er forventet i 2019. Det er mer interessant enn 3-serien, synes jeg. Den har blitt for stor. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Gnager ... :-( Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Mest sannsynlig, ja. Forrige elektriske Mini hadde firehjulsdrift, med motorer i hjulene. Dagens 1-serie ser ut til å bli verdens siste hatchback med bakhjulsdrift, så da må vi over på noe annet hvis vil ha nyere bil. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Får håpe dagens eiere av bakhjulsdrevne fossilbrennere tar godt vare på dem for jeg skal kjøpe slike så lenge det blir mulig å bruke dem i normal trafikk. Med litt flaks beholder jeg lappen i 35-40 år til. Såpass lenge bør de nå vare ... :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Spørs om du får lov til å kjøre selv i trafikken om 40 år. Det tror jeg er lite sannsynlig. Men kanskje på bane? Hehe. |
|||||||||||||
Musk sier Model 3 blir raskere og bedre enn BMW M3 https://min.e24.no/a/e14Olg Richard |
|||||||||||||
|
Man får sette opp et driftingheat og se. Ut fra tallene ser det ut for at M3 har noe bedre rekkevidde. Tipper også at M3 har hakket tøffere motorlyd. :-) ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Man kan jo håpe at bimmer kommer tilbake med mer konkurransedyktige vogner år M modelene leveres i elektrisk utgave om noen år... bedre sent enn kroken på døra... Richard |
|||||||||||||
|
Det kommer nok. Tyskerne holder igjen på elbilfronten, siden de har mye investert i fossilmotorer. Det er her de har størst konkurransefortrinn. Jo raskere overgangen til elbiler blir, jo mindre fordel har de. Samtidig tester de nok for full maskin i hemmelighet, for å være klar når markedet for fossilmotorer ikke vil mer. Da er de plutselig på lik linje med kineserne på drivlinjer, og det gruer de seg til. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
http://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/a22625274/tesla-model-3-performance-track-test/ Richard |
|||||||||||||
|
Hørtes bra ut. Den kan brukes på bane. Fremtiden er reddet, selv om vi kanskje må kjøre elektriske biler. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Nå får vi bare vente på at Tesla kan lage fine biler :) Batteri kan de med Design nei. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
Selv synes jeg største problemet med Tesla, er at bilene deres lages i amerikansk XL størrelse. Lengde ganger bredde ganger høyde på Model 3 er på linje med en ny BMW 5-serie, som igjen er større enn eldre 7-serier. Og det skal liksom være den "lille" modellen?? Synes også det er litt kjipt med touch-skjermene. Det er sikkert billig, men en del funksjoner fungerer bedre som knapper og hjul man kan betjene uten å flytte blikket fra veien. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
DexflestexFunksjonene i bilen skal stemmestyres, bruk av skjermen blir mer backup. De jobber med og tester ut softwaren for dette. Richard |
|||||||||||||
|
Hehe. Stemmestyring er jo enda verre enn touch-skjermer. Jeg vil ha hendler, hjul og brytere med taktil tilbakemelding. Ser for meg fremtidens stemmestyrte Teslaer, når det kommer reklame på radioen som sier "Hei Tesla, sett cruise control til 35 km/t, innetemperatur til 32 grader, og skru opp radiovolumet til maks!". ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Du legger en rekke valgfrie funksjoner i rattets scrollehjul og knapper.. De finner ut av dette, de er ikke dumme, bare langt foran.. Richard |
|||||||||||||
Nei takke meg til stein dum bil som bruker Bensin eller Diesel. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
https://jalopnik.com/2018-tesla-model-3-performance-heres-what-we-thought-1828067979 |
|||||||||||||
http://jalopnik.com/2018-tesla-model-3-performance-heres-what-we-thought-1828067979 |
|||||||||||||
|
Kurt, hvem stoler egentlig på en elektriker som ikke kjører elbil? Det blir jo som en radmager kokk, eller en overvektig personlig trener. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Ikke godt å sei Ove :-) Skulle tro etter kroppsformen min at eg var kokk då :-) Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
En tommelfingerregel er iallefall at man ikke skal stole på en elektriker uten øyebryn. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
Hehe. Godt poeng! Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
https://drivetribe.com/p/guy-puts-a-tesla-motor-into-an-PuoMxVfJS2261Ks7auGhlw?iid=bddLV9m-Tx-7hmhiSxSUIQ&utm_campaign=main+&utm_medium=fb&utm_source=organic |
||||||||||||
|
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-model-3-performance-laguna-seca-production-ev-record/ Tesla Model S P85 |
||||||||||||
|
Prøvesatt den som står på Forus nå. Labre greier. Interiørkvalitet på linje med en Hyundai Ionic med skinnseter. Ikke spesielt komfortable forseter, baksetene er forferdelige for ikke-pygmeer. Setet er alt for lavt i forhold til gulvet, og er du over 1.80 så sitter du med parykken klemt oppi glasstaket. Bakluka er en tro kopi av Alfasud fra tidlig 70-tall. Sikkert en festlig operasjon når du må ha tak i noe som har ramlet ut av handleposen og trillet helt fram til bakseteryggen. Spesielt om vinteren hvis bilen er veldig skitten. Men den går sikkert godt. |
||||||||||||
Hvem sitter vel og glor på interiøret? Ut med originalstolene, inn med bøtteseter og rett på bane. Performance-utgaven får/har fått track mode og torque-vectoring, det åpner jo for uante svinghastigheter! Kommer sikkert til å gruse mye gromt... Bare å vente på hurtigladere på banene rundt om. https://www.topgear.com/car-news/pebble-beach-2018/sideways-tesla-model-3-performance-track-mode '03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5 '09 MB R350 '91 Bandit 400 |
|||||||||||||
|
Du sitter jo inni der hele tiden.... Og ser på hardplasten. Skal du bare kjøre på bane så finnes det nok langt mer egnet redskap enn denne. Du kan jo kjøpe deg en brukt leaf til daglig kjøring, og en banebil til bane. |
||||||||||||
Når jeg sitter i en bil pleier jeg å se ut av den... |
|||||||||||||
|
Prøvesatt den i dag og satt som en konge. Diggs dashbordet, skikkelig fremtidsrettet. Tesla Model S P85 |
||||||||||||
Noen er jo skikkelig satt selv om de ikke er pensjonister enda.. nå er interiør viktigere enn power og g-krefter.. Jeg tror bimmers er i ferd med å bli forgubbet av fansen.. Richard |
|||||||||||||
|
Interiør har alltid vært viktig. Ihvertfall at man sitter godt, og at ratt og pedaler og slikt er plassert rett og ergonomiske å bruke. Er ikke dette på plass, vil man aldri få en bra opplevelse med bilen. Power og g-krefter er faktisk ikke så viktig. Se for eksempel på isbanekjøring, som er noe av det morsomste innen bilkjøring. Der har man lite g-krefter, og lite behov for effekt. Men BMW lar seg ikke forgubbe av fansen, for BMW utvikler seg i en annen retning enn konservative fans ønsker. De er på vei bort fra lette biler med manuelt gir, flere modeller får forhjuldrift, og det blir mer og mer automatikk i kjøringen. Håndbrekkspaken er utdøende. BMW vil selge biler til flest mulig. Konservative fans og tradisjoner er det ikke så viktig med, for det gir ikke mye penger i kassen. Det kommer nye fans med andre preferanser, mer tilpasset fremtiden. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Så Ove, hvis man putter på ekstremt dårlige , smale dekk med maks trykk og kjører på bane, så har man det like gøy? Tilnærma iskjøring. Jeg synes Tesla gjør utrolig mye riktig, men de har fremdeles en lang vei igjen. Track Mode vil være lakmus-testen for min del, hva kjøreglede angår. Lista for hva Tesla gjør feil er lang, kvalitet er det ene punktet. Tesla Model S P85 |
||||||||||||
jeg er enig med pberg og Ove. Interiør er veldig, veldig viktig, det er tross alt det man ser av bilen når man kjører den. Ikke bare funksjonalitet og ergonomi, men som pberg sier så må det se og føles bra ut. At US biler stort sett har hatt interiør som appellerer til medlemmer av foreningen for svaksynte de siste 30-40 årene, med sine svære kantede interiør, gigantiske brytere og vridere i plast har ved flere anledninger fremkalle brekningsfornemmelser hos meg. Av de europeiske premium produsentene er det stort sett bare MB som har vært i samme liga når det kommer til inkompetent designavdeling, men her har det vært stor forbedring de siste årene. Ikke bare skal interiørets linjer og utrykk se bra ut men materialvalget må også være av en viss kvalitet. Ser man på Tyske premiumbiler har jeg stort sett alltid likt BMW's interiør, men ikke alltid, de nye har jeg litt problemer med, spesielt denne "iPaden" det ser ut som de har ettermontert i dashbordet. MB har gjort et kraftig løft på biler lansert etter 2014, før dette var det heller kjedelige greier med knapper på høyde med 80/90'tallets hustelefoner. Audi har lenge hatt pene interiør, dessverre har designerne hatt forkjærlighet for luftedyser lik de man finner på passasjerfly, bare mye større, muligens i den villfarelsen at det er "sportslig". Tesla oser på ingen måte premium eller luksus, har heller aldri gjort det, men så er de fra USA og det er vel begrenset hvor mye de kan endre på standarden der borte før det blir ramaskrik. Men på den andre siden, folk kjøper jo ikke el-bil for å være miljøvenlig eller noe annet. De kjøper elbil fordi du har mange økonomiske fordeler og i mange tilfeller kan du få relativt mye bil for pengene, da spiller kanskje interiøret mindre rolle så lenge du slipper å betale i bommen. -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Turbo951, jeg kjøpte jo harde Sumitomo-dekk til E30'en som jeg kjørte med litt over normalt lufttrykk på bane. Likte det bedre enn R-dekk, med mindre det var konkurranse jeg prøvde å vinne. Ekstremt smale var de ikke, men 205/50-15 er ikke bredt heller. Chris Harris satt spacesaver-reservehjul i alle hjørner på en AMG-Mercedes, og syntes det var kjempegøy. GT86 er utstyrt med Prius-dekk fra fabrikken for å gi morsomme kjøreegenskaper. Ellers var jo Falken Azenis RT-615 en klassiker. Fin styrerespons, veldig god holdbarthet, og moderat grep. http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
@Richard Du kunne jo få svær motor i amcar før også, uten at det gjorde de noe mer attraktive. Denne saken er jo en bruksbil okkesom, og skulle du dratt den på bane måtte du byttet ut setene med noen du satt nedi, i steden for oppå. Jeg ser ikke noe fremtidsrettet med dashbordet, det er jo en Ipad på pinne der du får alle instrumenter ut av synsfeltet. Billig måte å løse ting på? Ja. Pent eller praktisk? Nei. |
||||||||||||
Ser ut som de har litt kvalitetsproblemer. De skal fikse opp, men strengt tatt burde det vært unødvendig. https://www.youtube.com/watch?v=FSLTNjGI8hw -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
Ser BMW CCN har knyttet seg til AMCAR i dag. Det er vel litt vondt for enkelte her å svelge. Men etter diesel M, turbo M og FWD BMW kamelene, så er det kanskje greit? ![]() ![]() |
|||||||||||||
|
AMCAR er jo så mye mer enn AMCAR, det er Norges beste/eneste bilorganisasjon som jobber for bilistene. Positivt at andre klubber knytter seg til å støtter AMCAR. Er selv medlem av AMCAR, ikke BMWCCN. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Jeg trodde BMWCCN hadde vært tilknyttet AMCAR nokså lenge? Ser positivt på samarbeid mellom bilklubbene som lobbyorganisasjon. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
AMCAR annonserte det i dag. Mulig det er gammelt nytt. Tenk hva NAF med sin medlemsmasse kunne fått til om de var like ivrige som AMCAR.. |
|||||||||||||
|
Jo flere medlemmer man har, jo flere meninger har de. Derfor blir store organisasjoner mer tannløse. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
ikke vært i BMWccn siden ca 2012. AmCar klubben er som mange sier en av få som virkelig jobber for bilistene. Hvis BMW gjengen var så sære og lite inkluderende, hvorfor har vi vært på T4E de siste 17-18 årene? -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
http://www.dn.no/biltesten/biltest/tesla/elbil/test-av-tesla-model-3-i-norge-lettkjort-og-rakettkjapp/2-1-529046 Richard |
|||||||||||||
Etter endel turer i Peugeot Ion som objektivt sett er en primitiv skitbil ser dette egentlig fristende ut. Men da må noen andre betale for gildet. |
|||||||||||||
Hvis eller når den rimlige utgaven kommer med 50kwh batteri og rwd så kan prisen bli ned mot 320 000, hvis man sammenligner tidligere prising mellom usa og her på berget. Den vil fortsatt være raskere en 6 sek til 100 i basic & slow-utgaven. Det er vel omtrent startprisen på en bimmer i3 med 4 seter. Richard |
|||||||||||||
|
Hvordan blir det med forhandlernettet, da? Så langt har det jo vært bortimot en katastrofe hvis det blir problemer med en Tesla. Månedvis med venting, og langt mellom stedene som kan håndtere service og fiks. Ser ikke ut til at de har tenkt å lage noen biler i normal størrelse heller. Småbilen deres veier 1.85 tonn, og er på størrelse med en 5-serie utenpå. Og likevel er det mindre plass til voksne mennesker i baksetet enn i en i3, og ikke mulig å få noe stort i bagasjerommet på grunn av idiotisk løsning på bakluken. Måtte jeg valgt mellom en i3 og en Model 3, ville det helt klart blitt en i3. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Hvorfr lager de ikke en stv.når de selger så mye bil her på berget? |
|||||||||||||
|
Ja, det er litt rart at ikke noen gjør det. En elektrisk Passat-størrelse stasjonvogn med hengerfeste, firehjulstrekk og 40-50 mil rekkevidde ville blitt en storselger. Men det er vel kanskje heller slik at de fleste fabrikantene IKKE har lyst til å selge så mange elbiler. De tjener lite penger på dem enn så lenge, og har ikke lyst å utkonkurrere sine egne fossilbiler. Når det gjelder Tesla, er jo de amerikanske, og der borte er wagon og minivan super-ukult. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Nå skal de jo ta bort forhandlerleddet, og kun selge via nettet. Så har du en ukes returrett hvis du ikke liker bilen. |
||||||||||||
http://electrek.co/2019/07/18/tesla-model-3-performance-less-50000-features/ For de som ikke kjøre på bane eller vil kjøre på grensen i en m3 killer.. Som sannsynligvis selges til Halv pris, halvt verditap, halve driftsutgifter.. Og de.. Richard |
|||||||||||||
|