Trim-4-Eldre.com Forum
Fremside>>Teknisk>>Bremseklosser

avatar BAE

08.03.2018, 16:57:23
6280 meldinger

Må bytte skiver og klosser framme. Bruker bare bilen til inspirert hverdagskjøring (dessverre). Tenkte EBC yellowstuff klosser og evt. skiver framme selskap. Skiver og klosser bak er visst ok. Gått 90000 km. Vurderer å bytte bak også samme slengen for å unngå lapskaus effekter. Er det lurt? Bilen har 1400 kg/400 hk.
Innspill?

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
08.03.2018, 17:39:41
44872 meldinger

Jeg har brukt en del Yellowstuff R til den typen bruk (inkludert banehelger), og syntes det var et bra kompromiss med tanke på pris/ytelse/støv/støy. Helt greie klosser. Skiver tror jeg ikke er så nøye, egentlig. Skiller lite mellom gode og dårlige. Hvis de er slitt, bør de byttes.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
09.03.2018, 10:43:14
11984 meldinger

Hadde styrt unna EBC klosser, har ikke god erfaring med de til banebruk. Ville heller gått for ett annet merke. Se om du får tak i Dixel til din, det er mye klosser for pengene. Eventuelt Ferodo DS uno.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar StigJ
stig.j(at)lyse.net
09.03.2018, 10:48:34
3263 meldinger

Jeg har brukt Yellowstuff R sammen med EBC Turbogroove skiver siden 2011 på Z4en og har vært fornøyd med dette til mitt bruk. Kosekjøring med sporadiske banekjøringer på Rudskogen etc.



'06 BMW Z4 3.0si Coupe
'14 BMW 316i

avatar BAE

09.03.2018, 11:42:12
6280 meldinger

Takk for innspill! Støv er ganske høyt på prioriteringslista. Jeg har hvite felger på sommerhjula som er nesten umulig å holde rene. Har ikke hørt om Dixel, men skal sjekke disse og Ferodo DS Uno. De aller fleste websitene for Focus RS selger Yellowstuff, så det virker som folk er brukbart fornøyd med de.

Anbefaler dere og bytte rund baut når jeg første bytter?

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
09.03.2018, 12:01:22
44872 meldinger

Yellowstuff R har cirka samme friksjon som standardklosser, så det er ikke direkte uforsvarlig å bytte kun på en aksling. Klossene støver en del, men støvet brenner seg ikke fast i lakken. Det er lett å vaske bort, sammenlignet med mer dedikerte racingklosser med mye metallinnhold.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
09.03.2018, 12:23:36
11984 meldinger

Hadde nok heller kjørt originalklosser enn EBC.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar Reidar

09.03.2018, 13:40:25
4026 meldinger

Har ikke Pagid noen svindyre klosser som matcher den bilen bedre? Jeg hadde noen Pagid Blue på 106en som var fantastiske. Gode bremser helt fra kalde til gloheite og aldri antydning til glassering etter banekjøring

avatar BAE

09.03.2018, 13:48:10
6280 meldinger

Jo, 310 pund bare for klossene framme.
http://www.focusrsparts.co.uk/focus-rs-mk2-pagid-rs29-race-pads/prod_3165.html
For Endless også til 327 pund framme og nesten like mye bak.
http://www.focusrsparts.co.uk/ford/ford-focus-rs-mk2/brakes/endless-brake-pads/cat_2436.html

Men som sagt så kjører jeg ikke på bane for tida.

Hvorfor vil heller hatt originalt enn EBC, Rudolf?


Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
09.03.2018, 14:16:19
44872 meldinger

Min erfaring er at grønne EBC, Ferodo 2500 og standardklosser har samme ytelse. Ferodoene skiller seg ut ved å være litt dyrere, og de grønne støvet litt mindre.

De gule EBC-klossene har noe bedre ytelse enn standard BMW-klosser, som i at de tåler noe mer varme, men oppleves ellers som standardklosser.

Alle disse klossene gir dyp pedal etter en helg på bane, noe som går over etter at man får slitt bort det myke laget ytterst på klossen. Etter en uke er bremsene bra igjen.

På eneren jeg har nå, er det digre M140i-bremser, og da blir bremsene aldri for varme, og pedalen heller aldri dyp, selv med standardklosser.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Reidar

09.03.2018, 15:14:44
4026 meldinger

Blir det mykt belegg på klissene etter banekjøring? Jeg har alltid forestilt meg at det er steinhardt/glasert og dermed lite friksjon.

avatar Ove Kvam
ove.kvam@lyse.net
09.03.2018, 15:50:02
44872 meldinger

De kan også bli glaserte, men da har du hard pedal. Du merker bare at du må trykke mye hardere på pedalen for å bremse. Det vanligste ved overoppheting av klosser, er at det ytterste laget blir mykt, og samtidig litt glattere. Altså myk/dyp pedal og kanskje litt mer tungtråkket bremse. Det går gradvis over ved vanlig kjøring, ettersom dette laget slites bort. Dyp pedal er veldig plagsomt for de som kjører med heel/toe-teknikk, siden bremsepedalen må trykkes så langt inn for å virke.

Noen tror dette skyldes bremsevæsken, men jeg og andre har testet en del på det. Det hjelper IKKE å lufte væsken. Hvis man bytter til andre bremseklosser, er bremsefølelsen perfekt umiddelbart.

::: Det enkleste er ofte det beste :::

avatar Blodstrupmoen
arne@blodstrupmoe...
09.03.2018, 23:14:00
11984 meldinger

Ove har helt rett ang myk pedal. Min og andres erfaring med yellowstuff er at de ikke tåler noe særlig varme og går i oppløsning. Endless er bra, men dyrt, har brukt opp ett par sett med endless, men bruker nå dixel som har omtrent samme ytelse og levetid. Ett godt alternativ er Performance Friction, de har nye compounder som støver mindre enn tidliger.

--Time vill sjåvv--
(Oo=V=oO)

avatar BAE

03.07.2018, 13:43:01
6280 meldinger

For å følge opp må jeg si meg strålende fornøyd med EBC Yellowstuff R klosser til gatebruk. Bedre bitt enn originalklosser, men fortsatt veldig gode å kontrollere. Og ikke minst; mindre støv enn orginalt og mye enklere å få bort støvet. Betyr veldig mye med hvite spilefelger. Det gjorde dagen min da de svarte prikkene bare kunne spyles bort etter noen minutter med Sonax felgrens. Tommelen opp!

Turbo 5 sound addict
10' Ford Focus RS
14' Mazda CX-5 AWD
Fremside>>Teknisk>>Bremseklosser Søk
Ikke innlogget Ikke innlogget
ny = ny thread
ul = ny(e) ulest(e) post(er)
Antall forum medlemmer: 2612 Forum statistikk
Adminlogin:

For å kunne poste på forumet, må du være innlogget.
For å registrere deg, klikk HER!
Har du allerede registrert deg, logg inn her:

Brukernavn:

Passord:
Bruk Cookies
(Cookies gjør at du automatisk er innlogget hver gang
 fra maskinen du er på nå. Bruk kun hvis du er på en
 privat datamaskin)
Har du glemt brukernavnet/passordet ditt? Trykk her!
Forumet er levert av Hjelseth Computers
Det tok 0,2500 sekunder å generere denne siden.