|
|||||||||||||
Har et par prosjekter på gang(mange faktisk og de tar lang tid). Har en 1,4L motor fra Renault 5 fra seint åttitall som skal inn iåtteren. Den yter 72hk originalt med 32mm registerforgasser og innsugs- og eksosmanifolder som ser ut som klumper med slagg og malm. Innsugsportene har 45mm senteravstand så jeg gav meg til å lete etter doble spjeldhus som matchet. Var innom diverse biler og påhengsmotorer før jeg penset meg inn på diverse HD kloner og endte opp på Kawasaki Vulcan 900. To av sorten har blitt av med disse her: ![]() ![]() 36mm spjeld med 47mm senteravstand. Eksos og innsug er på samme måten som en Volvo B20 så innsugene blir som weberinnsug til den, bare helt rette. Jeg har ikke lyst til å få innsuget sveist sammen av rør og plate denne gangen. Aluminium smelter på 700grader. Jeg har fått tak i smeltedigel som rommer 3kg aluminium og nå skal jeg til å lage smelteovn/esse. Har sett diverse byggebeskrivelser men vi har andre materialer enn i både USA og England. Jeg tar utgangspunkt i en stor stålbøtte/beholder og forer den med en blanding av ildfast mørtel og lecakuler. Det bør isolere bra og tåle varmen. Sikkert flere her inne som har erfaring med metallstøping. @Bune: Du nevnte støping av GT40 deler for noen år siden |
|||||||||||||
kult prosjekt men forstår hvorfor du bruker lang eller lengre tid når du skal prøve deg på nye ting i ny og ne... ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Mye arbeid, men husk at alu krymper ca 5% slik at du lager modellen det større. Ellers finner du meget gode prosjekter på youyube som viser hvordan det gjøres fra A til Å GT40 Den mest populære sportsbilen gjennom tidene som går mer enn 200mph |
||||||||||||
Har sett mye på youtube. Myfordboy har mange fine videoer. Det med krymping vet jeg forsåvidt men bra du nevnte. Jeg skal jo støpe hule deler. Blir hullet trangere eller videre da? Skal brukes en relativt hard kjerne så det skal vel noe til at det blir trangere... |
|||||||||||||
Riktignok for støpegods, men kanskje relevant likevel? http://stangfjordmotoren.blogspot.no/2016/02/pa-stperiet.html http://www.fartoyvern.no/media/133223/støpeform%20fartøyvern%208.pdf |
|||||||||||||
Absolutt relevant det der selv om mitt prosjekt er atskillig enklere |
|||||||||||||
@CatoJ@kjempefin den bloggen. Artig at delene de forsøker å lage er til en Wichman som i sin tid ble produsert på Bømlo der jeg bor. Enda artigere at jeg kjenner(kjente) han som er ansvarlig for prosjektet. |
|||||||||||||
|
Kjernene lager du av fin sand, bruk vannglass og vann så herder de fint. Husk å blande godt og du har relativ kort tid til å sampe sanden på plass og la det tørke et døgn før du tar kjernen forsiktig ut av formen. GT40 Den mest populære sportsbilen gjennom tidene som går mer enn 200mph |
||||||||||||
Vannglass ja. Har styrt fælt med å finne sodium silikat her hjemme uten å forstå at natriumsilikat er det samme. Såvidt jeg forstår herder det i kontakt med CO2 og at en slik sandkjerne kan herde på 20sek om det blir ledet co2 gjennom een. |
|||||||||||||
Har eksperimentert litt med en elektrisk ovn til glassfusing og brenning av porselensmaling. 1800w og skal kunne nå 820C Tok en drøy time å smelte en liten kg aluminium. Ifølge kinatermometeret var temperaturen va 700 grader http://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51861122_10156639483720342_5689783854093565952_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=10e94b4d553dacadf01c3e03b9e95b19&oe=5CF335C3 http://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51518498_10156639483570342_994423403064590336_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=5e88f91685c4acb181b1a67f966b9334&oe=5CEA833D http://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51482166_10156639496715342_8663477879650123776_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=393675da81b328cdcd021b91e6220da6&oe=5CB81F83 http://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51532614_10156639497010342_3211989230729297920_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=f06c123899841e95ced27dd438a28413&oe=5CF01ED0 |
|||||||||||||
|