|
|||||||||||||
|
Det er vår, og tanker om chipping kommer som far i kjerringa. Har en 2014 modell Golf GTI, originalt rett under 230hk/360Nm. Chip skal gi 300hk/420Nm. Bruker bilen til daglig, samt bane. Bør jeg være bekymret for banebruk? Kjøling? Clutch? Avgifter/mangel/PKK? He who is last shall be sideways and smiling |
||||||||||||
|
Det er vel lite sannsynlig at slik trimming blir oppdaget, og enda mindre sannsynlig at det får økonomiske konsekvenser. At det kan bli litt underdimensjonert med kjølig og bremser er nok mer sannsynlig. De har vel ikke mer bremser enn de må til original effekt, de bilene der. Til daglig kjøring er det ikke noe problem, siden du da ikke vil utnytte den ekstra effekten. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Det er heller ikke noe effektavgift lenger, så det problemet er også borte. |
|||||||||||||
|
Det er kun avgiften som er borte, det må dokumenteres (Tüv e.l) at avgasser osv er innenfor, så egentlig er det like ulovlig som tidligere. Hva som kan/blir oppdaget er en annen sak. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
Myndighetenes motivasjon for å sjekke effekt er jo vesentlig redusert. |
|||||||||||||
|
Bilen har jo samme bremsene som Golf R, som også har 300hk. Opplevde liten/ingen bremsefade på nordsløyfa i sommer, men klart, man kjører jo ikke 100% der heller. ikke jeg i alle fall. Men ingen problem med clutch, altså? Mener å ha lest kommentarer om at original clutch ikke syns noe om momentøkningen. He who is last shall be sideways and smiling |
||||||||||||
|
Man skal være temmelig godt kjent på Ringen for å få bremseproblemer der, siden det er høy hastighet med lange kjølestrekk. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Det er vel helst de som er litt uerfarne som bremser for mye. Blir fort mye småbremsing å varme bremser da. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
Har ikke du drevet med banekjøring og trimming i alle år da Atle? Motorene til VW dør av 30.000 km servicentervaller, småkjøring og EGR. Det beste som kan skje er å få magret ut blandingen og aktiv kjøring. Clutch er b-b-illig og enkelt å bytte med FWD, om den skulle bli en begrensning. Myndighetene driter i trimming nå som det ikke er noen penger å hente, skulle det skje en ulykke må det også være en direkte årsakssammenheng mellom trimming og selve ulykken. Å oppdage "chiptrimming" er også veldig vanskelig uten at noen stiller opp med originalt diagnoseutstyr og operatør som vet hva man skal lete etter. Unngå samtidig flower power i motorrommet, det finnes SVARTE silikonslanger også :P '03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5 '09 MB R350 '91 Bandit 400 |
|||||||||||||
|
Joda, har forsåvidt bare god erfaring med chipping av VW fra før. Kanskje jeg bare skal hoppe i det? He who is last shall be sideways and smiling |
||||||||||||
Er bare å avstå. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
"It's better to burn out than to fade away!" Det skulle vel bety "kjinna på!" på lokal dialekt ... :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Jeg har godkjent effektøkning i min bil, det kan diskuteres om det var verdt arbeidet og kranglingen med forsikringsselskapet i ettertid (hadde fått grønt lys på forhånd, det var ikke verdt noe). - 15 BMW X4 30d - 07 Opel Astra |
|||||||||||||
|
Ja, har også tenkt litt på forsikringsselskapet og hva de vil si. En ting er teknisk... He who is last shall be sideways and smiling |
||||||||||||
Eneste jeg hadde bekymret meg for var nybilgaranti. Jeg vet det heter seg at verkstedene normalt ikke kan finne ut at bilen er chippet, men da krever det også at den som utfører jobben vet hva han gjør. - 15 BMW X4 30d - 07 Opel Astra |
|||||||||||||
VAG kan ikke lese ut hk på diagnose, men de kan få ut dreiemoment, å da er du fort avslørt. Vi hadde noen tilfeller da jeg jobbet hos møller, hvor folk hadde chippet biler med DSG kasse, å de tålte maks 400nm, mens med chip, så fikk de mere en dette, å kassene røyk. Disse ble ikke dekket på garanti. Tommy '09 BMW M3 '17 BMW 118i M sport '06 VW CADDY Only when we risk death, do we feel most alive |
|||||||||||||
|
Hvis de kan lese ut dreiemoment og samtidig har turtallet så har de jo også effekten/hk, er jo bare enkel matte. At maskinen deres ikke vil vise antallet hestekrefter er i så fall bare et valg fra produsenten. -- Det er effekten som teller -- "Obegxnfgrg gvq å fwrxxr uin fbz fgåe ure" |
||||||||||||
|