|
|||||||||||||
|
Jeg har en vinsj på båthengeren min som skal kunne trekke 5000 pund. Det gjør den ikke. Først trodde jeg at det var reduksjonsfaktoren på kabelspolen som ble for stor. Etter å ha fjernet halve lengden er den fortsatt for veik. Nå mistenker jeg batteriet. Det er et standard bilbatteri fra Sønnak på 75Ah. Jeg trenger sikkert ett som kan gi mye kraftigere "startstrøm" over et minutt eller så. Hvilke batterier (merke og teknologi) anbefales og hvem selger? Nå er jeg lei av å måtte bruke jekkestropper for å få båten den siste meteren opp på hengeren. Pris er uten betydning - dette skal bare virke! Hjelp ... Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Jeg kjøpte Banner til 850n. de var testvinner hos NAF. Kjøpte de hos Entrack på Klepp. http://www.entrack.no/banner-batterier/ -12 BMW M550xdT -90 BMW 850IA -14 BMW S1000R |
|||||||||||||
|
Takk, de har jeg aldri hørt om før. Men hvilken teknologi bør jeg satse på? -Et bilbatteri er ikke nødvendigvis det beste for lengre kortslutningslaster som i mitt tilfelle. Det batteriet jeg har er jo to-tre år gammelt og virker på alle måter friskt. Det bare klarer ikke å gi det lille ekstra når det røyner på. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Kan du ikke bare henge en enkel trinse i nesa på båten så får du halv last i wire. Richard |
|||||||||||||
Liker forslaget til Richard. Gir deg et lav gir. Akkurat på dette så er ikke fart det viktigste. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Nei, da får jeg ikke båten helt inn på hengeren - trinsen kommer i veien. Dessuten skal vinsjen klare å trekke 5,9 tonn med 17º helling og båten veier litt over en tredjedel av dette. Altså må det være en begrensning i kraften den klarer å utvikle og jeg vil heller fikse dette enn å mikke med allslags avbøtende tiltak som skaper omtrent like mye styr som nå når jeg må hjelpe til med jekkestropper den siste meteren. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Kanskje båten din lyver på vekten. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Flytte vinsj høyere Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
Vekten er som oppgitt fra produsent (som "hengervekt" altså med væsker og puter). Jeg forholder meg til denne, siden det sammenfaller med maks lastevekt på hengeren. :-) Vinsjen skal uansett kunne trekke 5,3 tonn opp en 30% stigning og så tung er ikke båten ... Eh - flytte høyere? En båthenger har et vinsjetårn og nå står den på toppen av dette. Jeg bygger ikke nytt baugtårn på hengeren for å slippe å bytte batteri! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Rygge hengeren ut i vannet, så blir båten lettere. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
|
Nei, da må jeg kaste bremser og hjullagre årlig. Da er nok et batteri mye billigere og mindre arbeid. Hvorfor skal verden på død og liv roteres rundt problemstillingen her? Jeg trenger et nytt batteri og må ha ett som kan gi høy strøm ut over flere minutter. Det kan ikke et vanlig bilbatteri bl.a. fordi det har for stor indre motstand. Hvilken batteriteknologi tåler høye utstrømmer slik at vinsjen min får trukket det den vil ha? Det er spørsmålet. Jeg skal hverken bygge om hengeren, båten, utsette meg for ekstreme vedlikeholdsoppgaver eller snu tidevannsstrømmen. Jeg må ha et nytt b-a-t-t-e-r-i !!!!! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Trur du kan trenge et Lipo med høy C-rating. Den kan lade ut med flere hundre amp på kort tid. - '00 BMW 330Ci E46 ESS SC - '18 BMW 330e F30 M-Sport - 91 Yamaha FZR1000 Genesis |
||||||||||||
|
Tenke noe sånt: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=41606 - '00 BMW 330Ci E46 ESS SC - '18 BMW 330e F30 M-Sport - 91 Yamaha FZR1000 Genesis |
||||||||||||
|
Kan du ikke bare dra hengeren opp på flata før du drar siste stykket? Nok et rår du ikke har bedt om.. :-) |
||||||||||||
Batteri og elmotor er drit. Turbo 5 sound addict 10' Ford Focus RS 14' Mazda CX-5 AWD |
|||||||||||||
|
Finnes det 12V LiPo med nok energi til å drive vinsjen hele veien opp da? Helst til under 12-15.000,- ... (ja, jeg skrev at pris er uten betydning her, men må først overbevises om at det ikke finnes batterier til 3-4K som får til dette). Jeg har dratt båten opp på flaten og vinsjet inn den siste meteren derfra, men det er forbundet med risiko og ekstra styr med sikring av båt for å flytte den disse meterne. Det som irriterer mest er at vinsjen er langt overkvalifisert for å fikse dette alene, men den gidder ikke. Jeg vil at den skal kunne gidde! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Pberg har et godt poeng... du må se på altenative løsninger og innse at at alderdommens skylapper fjernes lettest her på t4e.. Richard |
|||||||||||||
Sikring av båten er jo bare å slå en tamp fra fremre pullert og rett i hengern.. en gang eller 2 i året.. hvorfor lage en filleting til et problem.. ![]() Richard |
|||||||||||||
|
Du kan jo koble sammen med vanlig bilbatteri som tar det meste av transportetappen, og så kobler du inn LiPo på slutten når det begynner å røyne. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Eller bare ta med en battristarthjelpedings til noen 100 lapper og koble den til når du mangler den siste foten.. Richard |
|||||||||||||
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/ Richard |
|||||||||||||
|
Evt. handle dette fra Tom S. til T4E pris og vinsje hele veien hjem? http://sonnak.com/batteri/ep900-exide-dual-agm/# Sikring av båt bør helst innebære at den enten er parkert i baugtårnet eller med sidestropper på hver side. Jeg vil ikke ha 2,1 tonn båt ved siden av hengeren på land - det er både stress, farlig og dyrt. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Sjekk spenningsfall ved vinsjing så ser du om det er det som er problemet. Eller bare paralellkoble ett du har liggende med startkabler og se om det har ønsket effekt. |
|||||||||||||
|
Henning: Du paralellkobler til du har nok kapasitet til å dra det du trenger. Lipo er de som har mest utladningsstrøm - '00 BMW 330Ci E46 ESS SC - '18 BMW 330e F30 M-Sport - 91 Yamaha FZR1000 Genesis |
||||||||||||
|
Eksempel på hva et et 2.2Ah batteri klarer http://www.youtube.com/watch?v=SNqSgUXBr0w - '00 BMW 330Ci E46 ESS SC - '18 BMW 330e F30 M-Sport - 91 Yamaha FZR1000 Genesis |
||||||||||||
|
Imponerende sjokk-utladning, men hvor lenge er innslaget? 2-3 sekunder? Det er bare å gange med 60 så har du behovet mitt, pluss sikkerhetsmargin. Hvordan lader du så disse pakkene - dedikert LiPo lader eller kan jeg bruke en 12V lader med Lithium-modus? Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
ja båten er lettere å dra vist vinsjen står litt høyere. da "løfter" den båten litt fremme og den triller lettere på rullene bak. Gjorde dette på vårs. Fort gjort i ein fei. |
|||||||||||||
|
Har du glemt å skrive at batteriene må kunne kjøpes lokalt, og utenfor ordinær arbeidstid? --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Kjenner ikke til 12V lader med Lithium-modus. Kan ver det går, men balanserer den cellene? En rc-lader aka Cellpro Powerlab 8 er beste lader etter min mening. Men gange opp med 60? Trenger du 390Ah med C rating på 60, så får du 390x60= 23400A. http://oscarliang.com/lipo-battery-c-rating/ Gjør du som Ove sier å klikke over på Lipo siste stykket, så tror jeg det kan funke. Finnes batterier med større kapasitet enn den jeg linket til. - '00 BMW 330Ci E46 ESS SC - '18 BMW 330e F30 M-Sport - 91 Yamaha FZR1000 Genesis |
||||||||||||
|
I posten min fra i går klokken 17:44:44 (forum tid) så ligger det en slags konklusjon. Det vil vise seg om ett år om det holder, hvis ikke så får jeg begynne å vurdere diverse tidkrevende krumspring med kreative løsninger. Det er uansett veldig kjekt med engasjementet og jeg lærer mye av disse diskusjonene, så takk til alle som har bidratt! Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Gi båten og hengeren til meg, så er du kvitt problemet? ;-) |
|||||||||||||
|
Nu vel, da er jeg også kvitt all oppsiden, og det vil jeg jo ikke! :-) Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Du kan jo alltids leie den, er det ikke det folk gjør når de kun vil ha oppsiden av leketøy? |
|||||||||||||
|
Hm, hvorfor høres ikke dette like smart ut som når økonomene forklarer det fantastiske med innleie? Det må være en ørliten detalj her jeg ikke har fått med meg ... Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
Du har mye å lære du unge mann... ![]() |
|||||||||||||
|