|
|||||||||||||
Lurer på å kjøpe en en serie bmw til ene datteren min. Pris under 50.000 Hvilke var det som var gode? Var det ikke en motor man måtte styre unna? Ser det er mange 116i til salgs som ser ok ut i stand med ca 150.000 på km telleren? Råd mottas med takk.. GOLF R Team MONNJUICE!! |
|||||||||||||
|
Det var en del trøbbel med de fleste motorene i de første 1-seriene. Husker ikke helt detaljene, men tror det var relatert til kamkjeder på dieselmotorene, og coiler på bensinmotorene. Bensinmotorene er nok minst risikable, mens man sikkert gjør best kjøp på diesel, som er veldig upopulært i markedet. De gode var 130i og 1M, men de får du ikke så billig. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Ska sei, og jeg som trodde at bimmerverden var feilfri ![]() Godt de begynner å konvertere til batterivogner da. Sikkert lettere en hevde seg der enn i turboverden som de også forsto seint! ![]() Richard |
|||||||||||||
|
BMW laget verdens første serieproduserte turbobil. ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Ja, og noen laget den første elektriske bilen for nærmere 100 år siden.. Det hjelper jo lite når det ikke følges opp.. Selv trodde jeg det var en amerikaner som var først med serieturbo.. Richard |
|||||||||||||
Trodde åg Chevrolet "Unsafe at any speed" Corvair kom med turbo på midten av '60 talet og BMW kom på bjynnelsen av "70 talet. “Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement” |
|||||||||||||
|
Først i Europa, da! :-) ::: Det enkleste er ofte det beste ::: |
||||||||||||
Motorene i eldre 1-serie er katastrofe, bensin og diesel. Tikkende bomber. Gjelder spesielt N43, N47, N53. De oppnår ikke riktige driftsforhold i land uten motorveier, så de dreper seg selv. N54 skal visst være bra, men da er den laangt utenfor budsjett ;) Utenom det en av de beste bilene jeg har kjørt sånn rent kjøreteknisk. Deilig balanse,styring, feedback og sittestilling. '03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5 '09 MB R350 '91 Bandit 400 |
|||||||||||||
|
Tidlige diesler er helt ok. F.eks 118d 2005-2006 modell. Ikke registerproblemet og heller ikke swirvl flaps. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
https://www.sellyourproblemcar.com/bmws-n47-engine-nightmare/ Vår 1-serie med N43B20 totalhavarerte. Kjøpte en brukt motor fra Latvia og ble kvitt bilen i innbytte. Før montering sjekket jeg med merkeverksted hva de tok for å bytte registerkjede, om jeg leverte motoren løst til dem. 17.000 kr takk. Totalt dustepris da arbeidet kanskje tar 2 timer, men behøver spesialverktøy for å time opp igjen. Nå er det en Mustafa i Tromsø som eier bilen. Stakkars ![]() ![]() '03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5 '09 MB R350 '91 Bandit 400 |
|||||||||||||
|
Swirlflaps er ellers ikke noe å grue seg for å eie - hvis motoren har overlevd så langt så er det ikke akutt fare og det tar maks en time å pelle dem ut en gang for alle. Jeg gjorde det på vår dieselbrakke for ti år siden og den har ikke hatt et feilslag siden. Har ikke savnet funksjonen på dem heller. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
@02-Henning: Å fjerne swirl flaps medfører jo en ganske stor endring som motorstyringen ikke nødvendigvis klarer å ta høyde for. Kanskje går til og med motoren dårligere på lavt turtall, litt kontraproduktivt mtp en dieselmotor. '03 Corvette Z06 '15 Outback 2.5 '09 MB R350 '91 Bandit 400 |
|||||||||||||
|
Det må være noen spesielle utgaver i så fall? Merket ihvertfall null forskjell på vår brakke (M57N) før/etter demontering og ingen feilmeldinger på ti år. Kjørte den ikke på rulle, men hvis forskjellen er så liten at den er umerkelig fra førersetet så er det verdt det for nattesøvnen sin del. Livet er for kjedelig til å kjøre korte biler. |
||||||||||||
|
Er ganske kurrant å fjerne swirvl flaps ja, men går man for tidlig diesel trenger man ikke tenke på dette eller registerproblemene. --Time vill sjåvv-- (Oo=V=oO) |
||||||||||||
|
Hva er tidlig diesel da? Var swirl flaps på min 2005 120d. Den kommer forøvrig snart for salg H_c. Vi skal alle bli gamle, men å bli voksen er frivillig!! |
||||||||||||
|